Wijzigen taal/locatie
NEDERLANDS | ENGLISH
Telefoon: 010 210 47 49
Kantoortijden: 09:00 - 18:00
Sales: info@webcare4all.nl
Support: support@webcare4all.nl

5 redenen om vooral door te gaan met mobiele SEO

mobiele seo

5 redenen om vooral door te gaan met mobiele SEO

Je kunt er niet om heen, betaald zoekverkeer is enorm gegroeid. Maar dat is zeker geen reden om minder aandacht te geven aan het verbeteren van de organische vindbaarheid voor je mobiele website (mobiele SEO). Je moet juist focussen op verhogen van al het zoekverkeer, betaald en onbetaald.

IMG_1592
“Kijk”, zegt een klant en laat je de zoekresultaten op een iPhone zien. De klant heeft gezocht op “webdesign cursus”, maar in de top drie staan alleen maar advertenties. Pas daarna komen de zoekresultaten van het organisch zoekverkeer, maar daarvoor moet je dus flink scrollen op een mobieltje. En wie doet dat nog?
“Waarom zou ik nog geld uitgeven aan SEO, het verbeteren van mijn zoekresultaten wanneer Google alleen maar de advertenties laat zien?” zal je klant opperen. En waarschijnlijk zal de klant ook nog wapperen met een onderzoek waaruit blijkt dat er vooral groei zit in de betaalde sector van het mobiele zoekgedrag. En dat het aandeel van het organisch zoekverkeer niet meer groeit.
De klant zal je misschien willen verleiden om voortaan dat hele SEO maar te vergeten en het complete marketing budget te besteden aan advertenties op Google.
Maar ik denk daar anders over. Want hoewel het waar is dat het aandeel niet echt meer groeit, zijn er andere reden waarom je je SEO activiteiten in 2016 vooral niet moet staken. Ik noem er vijf.

1. De eerste van de ranking van het mobiele organisch zoekverkeer krijgt nog altijd 73% MEER klikken dan de eerste en tweede van de gesponsorde resultaten.

Ik heb deze gegevens uit een onderzoek dat vorige maand is afgerond door Mediative, een online marketing bureau dat gevestigd is in Montreal .De whitepaper vertelt precies hoe consumenten omgaan met zoeken via hun mobiel. En de klapper is dat mensen dus geneigd zijn de advertenties te skippen. De consument ziet ze wel voorbij komen en leest ze misschien ook wel, maar klikt pas als de natuurlijke zoekresultaten verschijnen. Uit het onderzoek blijkt dus dat de organische top 1 net zoveel kliks krijgt als de nummer 1 en 2 van de advertenties bij elkaar. En nog mooier: de nummer 1 van de rankinglist krijgt het dubbele van het aantal kliks als de nummer 1 van het betaalde zoekverkeer.
Het onderzoek bevestigt wel dat wanneer er advertenties aanwezig zijn, de zoeker minder snel geneigd is te klikken op de organische resultaten en dat er op de mobiele toestellen meer advertenties aanwezig zijn dan op de desktop. Maar dit wil niet zeggen dat het belangrijkste zoekverkeer op mobiel betaalde zoekresultaten zijn. Het geeft alleen maar aan dat het betaalde zoekverkeer is toegenomen.

mobiele seo
Als je moet kiezen tussen één van beiden, dan krijg je normaal gesproken het meeste zoekverkeer van organisch zoeken. Echter, je krijgt natuurlijk het grootste aantal bezoekers op je site wanneer je beide gebruikt, dus zowel betaald als gratis zoekverkeer.

2. Mensen gebruiken op mobiel alleen de eerste 4 zoekresultaten

Bij de desktop is bekend dat je alleen bekeken wordt wanneer je ergens bovenin de rankinglist verschijnt, maar op mobiel is dat verschijnsel nog extremer. Hetzelfde onderzoek wijst uit dat 92% van de klikken op de eerste vier zoekresultaten vallen, terwijl dat bij de desktop 84% bedraagt.
Dit betekent dat het meer dan ooit belangrijk is om in de top 4 terecht te komen van de ranking, wanneer je verkeer wilt door de Google zoekmachine. Zodra je op pagina twee beland, ben je zo goed als onzichtbaar: op mobiel kijkt slechts 0,25% van de zoekers op de volgende pagina van de zoekresultaten. Bij de desktop is dit 1 %.

3. Organisch zoeken is effectiever dan betaald verkeer bij het inbrengen van niet merk gerelateerde zoekopdrachten op mobiel

In het onderzoek staat ook een grafiek waaruit blijkt dat betaalde zoekresultaten het winnen van de organische zoekresultaten op mobiel. Merkle trekt hieruit de conclusie dat het organisch zoekverkeer de das omgedaan wordt. Hij steekt de beschuldigende vinger uit naar Google omdat die vooral geld lijkt te willen slaan uit het betaalde verkeer en omdat Google in 2015 aanpassingen gedaan heeft in het laten zien van lokale zoekresultaten.
Dat kan best zo zijn, maar het ook zo zijn dat de klanten meer geld bieden op algemene zoekwoorden, of dat de klanten over de gehele linie gewoon meer geld hebben gestoken in betaald zoekverkeer. Dergelijke resultaten hoeven de SEO specialisten geen angst aan te jagen, vooral niet vanwege het soort verkeer dat betaalde zoekresultaten doorgaans oplevert.

mobiele seo
Eén van de redenen hiervoor is dat het onderzoek vooral focust op merk gerelateerde zoekopdrachten met maar 8 % van de kliks van de niet merk gerelateerde zoekopdrachten die uitkwamen bij betaald verkeer, in vergelijking met 56 % van de kliks bij de organische zoekresultaten.

4. Mobiele SEO gaat over meer dan 10 blauwe linkjes op een zoekresultaten lijst.

Het onderzoek van Mediative gaat vooral over de pagina’s met zoekresultaten, maar mobiele SEO gaat over meer dan dat. Zo worden ook apps geoptimaliseerd voor appstore zoekmachines, apps voor zoekresultaten en ook voor VMP (Versnelde Mobiele Pagina’s). En dan heb ik het nog niet eens over gestructureerde data, lokale bedrijfsresultaten en het optimaliseren van gekenmerkte fragmenten die op mobiel vaak meer bijdragen aan het resultaat dan bij de desktop.

5. Mobiele SEO werkt

In tegenstelling tot online marketeers die dit soort onderzoeken publiceren, probeer ik geen zieltjes te winnen. Ik wil alleen de dingen in het juiste perspectief zetten. In mijn loopbaan heb ik al zoveel foute beslissingen zien nemen, gebaseerd op onvolledige informatie.
Het laatste punt dat je in overweging zou moeten nemen is namelijk dat mobiele SEO gewoonweg bewezen effectief is. In eerdere columns heb ik al eens verteld dat een lezer het zoekverkeer via smartphone met 84 % zag toenemen na de originele mobiel-vriendelijke update van Google, uitsluitend door het oplossen van mobiel-vriendelijke fouten.
Betaald zoekverkeer kan natuurlijk net zo goed effectief zijn en ik denk dat een goede online marketing campagne beide omvat. Maar mocht je in overweging nemen om je budget voor SEO te verminderen omdat het betaalde verkeer op de smartphone is toegenomen, dan hoop ik dat je ook de door mij genoemde vijf punten mee neemt in die overweging.

Reacties

reacties


Daniël Maltha is eigenaar en oprichter van Webcare4all. Dagelijks is hij bezig met het ontwerpen en optimaliseren van websites. Daniël heeft ruim 20 jaar ervaring als marketeer en kent dan ook de indicatoren, tools en best practices om richting te geven aan de online strategie. Hij vertaalt deze naar concrete acties op het vlak van o.a. WEBDESIGN, SEO en SEA.