6 tips voor E-commerce websites

6 tips voor E-commerce websites

Google’s 6 tips voor E-commerce websites

Volgens Google zijn er 6 manieren om met Structured data en Google Merchant Center je e-commerce website te optimaliseren.

Onlangs publiceerde Google op hun Youtube kanaal een nieuwe video hierover. Hierin vertelt een ontwikkelaar bij Google, op welke manier je ervoor kunt zorgen dat met behulp van Structured data en Google Merchant Center, jouw website beter zichtbaar wordt in de zoekresultaten.

In de video wordt benadrukt de waarde van het Google Merchant Center voor retailers benadrukt, omdat je met gestructureerde productfeeds gegevens kunt uploaden. Deze feeds zijn bedoeld om gelezen te kunnen worden door computers, waardoor de informatie betrouwbaarder is dan de informatie die door Google’s crawlers wordt verzameld.

Dit maakt de reguliere toevoeging van structured data niet overbodig. Want zo blijkt, het is niet voldoende om alleen af te gaan op de feeds van het Merchant center. Google wil namelijk nog wel eens beide, dus zowel structured data als de feeds in het Merchant Center, gebruiken om te checken of alle informatie klopt.

De volgende SEO aanbevelingen gaan dan ook over de verschillende manieren waarop je beide tools kunt inzetten om je website te optimaliseren.

1. Zorg ervoor dat je producten geïndexeerd zijn

Google bots kunnen bepaalde pagina´s missen wanneer er geen interne links zijn. Sommige productpagina´s van websites zijn bijvoorbeeld niet met een URL te benaderen maar alleen via zoeken op de site. Met een XLM sitemap en Google Merchant Center, zorg je ervoor dat dit wel het geval is.

2. Controleer de prijzen en zorg dat die up- to- date zijn

Met Google Merchant Center en het gebruik van structured data op je productpagina´s, zorg je ervoor dat in de zoekresultaten de correcte prijzen vermeld zijn, dus ook wanneer je bijvoorbeeld tijdelijke kortingen verleent.

3. Minimaliseer prijs- en beschikbaarheid verschillen

Normaal gesproken bezoeken bots jouw website op een tijdstip dat door Google wordt bepaald. Google kan daardoor tussentijdse aanpassingen qua prijs of beschikbaarheid niet opmerken. Met het Merchant Center kun je de productfeeds instellen waarmee je de updates zelf kunt inplannen.

4. Zorg ervoor dat de producten beschikbaar zijn voor Rich Results

Je producten kunnen alleen gekozen worden voor rich results wanneer je structured data gebruikt. Om de speciale weergave te verkrijgen in de zoekresultaten moet je zowel deze structured data toevoegen aan je productpagina als productfeeds aanmaken in het Merchandise center. Dit geeft echter nog geen garantie dat ze daadwerkelijk getoond worden als rich results, dit is aan Google zelf.

5. Lokale product voorraad

Het is belangrijk dat je producten gevonden worden wanneer mensen zoeken naar iets `in de buurt`. Om dit voor elkaar te krijgen moet je eerst je winkel toevoegen aan Google Maps met behulp van Google Mijn Bedrijf. Daarna voeg je de lokale voorraad gegevens als feed toe in het Merchandise Center. Deze bevatten onder meer codes voor je branche en identificatienummers van het product, zodat Google exact weet waar jouw winkel zich bevindt en om welke producten het gaat. Daarnaast kun je een connectie maken met je kassasysteem, zodat Google op de hoogte blijft van de voorraden, zodat zoekresultaten altijd de werkelijke voorraad weergeven.

6. Meld je producten aan bij Google Shopping

Het kan zijn dat je producten wel verschijnen in de zoekresultaten, maar niet onder het tabje `shopping`. Je kunt dit zelf eenvoudig checken door zelf een zoekopdracht uit te voeren voor één van je producten en te kijken of die ook onder de shopping tab terug te vinden zijn. Structured data en feeds blijken hiervoor niet voldoende, je moet namelijk ook in het Merchent Center zelf feeds maken en kiezen voor `surfaces across Google`.

Meld je producten aan bij Google Shopping
Meld je producten aan bij Google Shopping
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h