8 belangrijke SEO tips die je moet weten!
Er is een hoop gaande momenteel op het gebied van SEO. Google updates, E-A-T, Web Core Vitals, noem maar op!
We nemen de 8 belangrijke SEO tips met je door zodat je ze mee kunt nemen in jouw SEO strategie. De 8 belangrijke SEO tips voor je op een rijtje:
1. Technische problemen aanpakken
Het belangrijkste in optimalisatie is de technische kant van je website. Want al heb je de beste inhoud en de meeste backlinks, wanneer Google geen toegang heeft tot jouw pagina’s, dan heb je daar niets aan. Het eerste wat je dus moet gaan doen, is een audit voor je website draaien om te zien of er technische problemen zijn. Deze zou je als eerste moeten oplossen voordat je verder gaat met zoekmachine optimalisatie van jouw website. Dit doe je als volgt:
- Maak je pagina’s toegankelijk voor de zoekmachines
Je website heeft een XML map en een geldige robots.txt bestand nodig. Ook moeten je bronnen niet uitgesloten zijn van indexering of op andere wijze niet beschikbaar zijn ( denk aan 4xx/5xx foutmeldingen).
- Zorg voor de juiste verwijzingen(redirects)
Wanneer er verschillende versies van je website zijn (www/non-www, http/HTTPS) dien je 301 redirects te gebruiken of ‘rel=canoniek’ om het probleem van dubbele pagina’s te tackelen. Ook is het handig te checken of er geen redirect-lussen zijn of te lange omleidingsketens.
- Gebruik een veiligheidsprotocol
Installeer een SSL certificaat op je website waarmee je omschakelt naar een beveiligde omgeving (van HTTP naar HTTPS) van je website. Nadat je dat gedaan hebt, controleer je of alle bronnen (bijv. afbeeldingen) afkomstig zijn van eveneens beveiligde websites.
- Maak je websitestructuur zo plat mogelijk
Als vuistregel hanteer je maximaal drie keer klikken om vanaf de homepage op een bepaalde pagina te komen. Hiermee verzeker jij je ervan dat zowel de bezoeker s als de zoekmachines makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.
- Streef naar korte, leesbare URL’s
De URL is een vitaal onderdeel van de informatie over je webpagina. Het geeft aan wat voor soort inhoud de pagina bevat en waar de pagina zich bevindt in de website structuur. Maak korte, ‘kale’ URL’s (zonder gebruik van hoofdletters of speciale symbolen na de slash), die logisch zijn opgebouwd èn leesbaar zijn voor de bezoeker.
- Zorg ervoor dat je website mobiel-vriendelijk is
Google is overgestapt op mobile-first-indexing, wat zoveel wil zeggen dat de mobiele versie van je website leidend is bij de ranking, of je er nu klaar voor bent of niet. Check dus altijd hoe je website er uit ziet en presteert op mobiele apparaten.
- Controleer of alle links werken
Onderzoek of alle links werken, zowel intern als extern. Wanneer je 404 foutmeldingen tegen komt, repareer de betreffende links dan of verwijder ze helemaal.
Handige tool:
Een handig tool hier voor is WebSite Auditor. Deze gratis te downloaden tool is specifiek ontworpen voor technische website audits. Deze tool crawlt jouw hele website en geeft alle ontdekte problemen aan, waar de problemen zich voor doen en hoe deze op te lossen.
Het geeft je een handige to-do list met punten die je wellicht zelf kunt oplossen of kunt doorgeven aan jouw website bouwer of SEO specialist.
2. Website optimaliseren voor Core Web Vitals
Onlangs heeft Google het concept Core Web Vitals geïntroduceerd. Dit gaat over drie formules om de gebruikers ervaring te meten die binnenkort gebruikt zullen worden als ranking factor. Alle drie de scores beslaan een ander aspect van pagina snelheid zoals de gebruiker die waarneemt.
Wanneer een pagina op alle drie de aspecten goed scoort, dan krijgt een dergelijke pagina dezelfde ranking voordelen als AMP (Accelerated Mobile Pages) pagina’s.
Belangrijke SEO tips: Core Web Vitals
Je kunt PageSpeed Insights of Google Search gebruiken om de ‘Vitals’ van je hele website te controleren. Google zal je optimalisatie score berekenen en tegelijkertijd een aantal aanbevelingen doen waarmee je de snelheid van je website kunt verbeteren. Over het algemeen zijn de volgende zaken van belang om een goede Core Web Vitals score te behalen:
Largest Contentful Paint (LCP)
Houd je LCP laadtijd onder 2,5 sec.
Dit betekent dat het grootste zichtbare element van je pagina binnen 2,5 seconden geladen moet zijn. LCP staat voor Large Contentful Paint. Google geeft uitgebreid advies hoe je de LCP laadtijd kunt verbeteren. Het belangrijkste is een snellere reactietijd van de server, snellere laadtijd van bronnen, minder Java Script en minder CSS die de weergave blokkeren, en verbeterde weergave aan de kant van de gebruiker.
First Input Delay (FID)
Houd de eerste invoervertraging (FID) onder de 100 ms
De pagina moet interactief worden (reageren op input van een gebruiker) in minder dan 100 ms. De belangrijkste suggesties om de FID te verbeteren, zijn gericht op het splitsen van codes en het gebruik van minder Java Script.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Houd de cumulatieve lay-outverschuiving (CLS) onder de 10%
Tijdens het laden mag niet meer dan 10% van het scherm verschuiven. Het enige dat je hoeft te doen om deze CLS te optimaliseren, is te zorgen voor het toevoegen van size attributes aan je afbeeldingen en video’s o, en ervoor te zorgen dat de inhoud van de webpagina logisch van boven naar beneden wordt geladen.
3. Schema Markup toepassen
Schema-opmaak is een verzameling HTML-tags waarmee je de inhoud van een webpagina of artikel kunt omschrijven aan zoekmachines. Er zijn duizenden verschillende tags die overal aan toegevoegd kunnen worden. Van telefoonnummers tot werktijden, maar ook auteursnamen, kooktijden voor recepten en bijvoorbeeld productprijzen.
Zodra de tags zijn toegevoegd, kan Google de inhoud met grotere zekerheid interpreteren en zal deze daarom eerder tonen aan zoekende gebruikers. Product- of receptpagina’s zijn goede voorbeelden. Als die goed zijn gestructureerd (kooktijd, ingrediënten, recensies, etc.), gebruikt Google de gegevens om er prachtige ‘rich snippets” van te maken:
Naast het verbeteren van zoekfragmenten, wordt Schema-opmaak ook gebruikt voor lokale SEO en voor het opbouwen van sterkere entiteiten. Eigenlijk kan geen enkel soort website zich veroorloven om gestructureerde gegevens te negeren.
Er zijn drie manieren om Markup toe te passen.
- Ga naar de Schema-website en leer hoe je de markeringen met de hand kunt invoeren;
- Gebruik een plug-in gebruiken op je CMS-platform;
- Gebruik een markup-helper van Google.
Wanneer je kiest voor de laatste optie, kies je als eerste het type content, dan voeg je de URL toe en daarna kun je al beginnen met het labelen (taggen) van de content.
Ben je klaar met taggen, klik dan op CREATE HTML en de tool zal je een stuk code geven die je vervolgens toevoegt aan de kop-sectie van je webpagina.
Wanneer je de pagina live zet, dan kun je met ‘Rich Results Test’ zien of je pagina te kiezen is voor ‘Rich results’.
Belangrijke SEO tips: Schema Markup
4. Zorg voor goede, kwalitatief hoogstaande inhoud
Kwalititeitscontent kan heel veel betekenen, maar vanuit het oogpunt van SEO betekent het vooral dat de inhoud de juiste structuur, lengte en zoekwoord dichtheid moet hebben. Dit kun je het beste als volgt bereiken:
- Gebruik zoekwoorden op een natuurlijke manier
Je hoeft niet meer zoals vroeger, je tekst vol te zetten met precies de juiste zoektermen. Tegenwoordig staat het je vrij om zoektermen, alternatieven en woorden die associaties hebben met de zoekterm op natuurlijke wijze te gebruiken. Wat niet wegneemt dat je geen kans onbenut moet laten om een zoekterm te gebruiken in plaats van een voornaamwoord. Oftewel: wees specifiek!
- Gebruik de concurrentie als maatstaf voor de “juiste” lengte van de inhoud
Er is niet zoiets als de juiste lengte die door de zoekmachines wordt geprefereerd. Maar als de best rankende pagina’s in jouw branche 5000 woorden hebben terwijl jouw pagina er maar 2000 heeft, dan mis je waarschijnlijke een vitale kans. Gebruik het daarom als een indicatie van de gewenste lengte.
- Gebruik HTML tags om de inhoud structuur te geven
HTML tags en vooral ook het gebruik van (tussen-) kopregels, zorgen voor een heldere, overzichtelijke indeling van de inhoud. Zowel voor bezoekers als voor de zoekmachines is dit van belang.
5. Zorg voor afgeven van EAT signalen
Expertise, Autoriteit en Vertrouwen (Trustworthiness, vandaar de EAT afkorting) zijn begrippen die nogal als controversieel bekend staan in SEO-land. We zijn er namelijk niet helemaal van overtuigd dat Google in staat is om alle EAT signalen op de juiste wijze in te schatten. Maar een aantal simpele signalen kun je natuurlijk goed benutten. Kijk wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je website meer vertrouwen uitstraalt:
- Wees transparant over wie verantwoordelijk is voor de inhoud
Google zegt specifiek op drie dingen te letten: publicatiedatum, auteur en eigenaar van de website. Al deze informatie zou naar waarheid moeten zijn ingevuld en gemakkelijk terug te vinden.
- Wees helder over alle voorwaarden
Of het nu gaat over de algemene voorwaarden, je Privacy Policy, Leveringen en Retouren, garanties of wat voor beleid dan ook dat relevant is in jouw branche, wees er duidelijk over. Plaats ze duidelijk zichtbaar op je website, bij voorkeur met links in de voettekst.
- Zorg voor een beveiligde verbinding
Let er op dat je website via HTTPS geladen wordt en niet via HTTP of beide.
- Volg de huidige ontwikkelingen
Hoewel Google niet doet aan geautomatiseerde fact-checking, zijn er sinds COVID-19 en de verkiezingsperikelen in de VS toch een aantal trends die erop duiden dat misleidende informatie niet gewaardeerd wordt. De technische bedrijven (zoals Facebook) zijn aardig onder druk gezet om dergelijke informatie te detecteren en te blokkeren. Nu gaat het nog handmatig, maar ongetwijfeld zullen websites die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van dergelijke misleidende informatie, in de toekomst automatisch worden uitgesloten. Het is daarom niet verstandig om in dergelijke content te investeren.
6. Zorg voor links van goede kwaliteit
Inkomende links zijn nog steeds één van de beste signalen voor hogere ranking. Het enige wat veranderd is, is dat Google tegenwoordig niet alleen op de aantallen inkomende links kijkt, maar vooral naar de kwaliteit ervan. Dit is wat je kan doen om dergelijke high-quality links te verkrijgen:
- Gebruik alleen relevante websites van goede kwaliteit
Backlinks zijn veel meer waard wanneer ze afkomstig zijn van andere websites met een soortgelijk thema. Deze websites moeten natuurlijk zelf ook van goede kwaliteit zijn, dus beantwoorden aan Google’s richtlijnen (denk ook aan de EAT signalen), voldoende content bevatten en blijkgeven van veel betrokkenheid van gebruikers.
- Breng verscheidenheid aan in de bronnen van je links
Wanner je tien links hebt van tien verschillende websites, dan is dat meer waard dan tien links van één en dezelfde website. Het is fantastisch om betrouwbare linkpartners te hebben, maar besteed ook aandacht aan uitbreiding van je backlink netwerk.
- Plaats links daar waar ze gezien worden
Links in de hoofdtekst wegen zwaarder dan links in de voettekst of sidebars. Als vuistregel geldt dat je de link daar moet plaatsen waar die het meest de kans loopt om aangeklikt te worden. Vooral links die het actuele verkeer op je website doorsturen, zijn waardevol.
- Zorg voor do-follow links
Heel veel websites, vooral de 2.0 versies, voegen de no-follow eigenschap aan uitgaande links, hierdoor verspil je geen onnodige linkjuice. Bij backlinks moet je er juist voor zorgen dat het do-follow links zijn. Anders hebben deze, tenminste vanuit SEO oogpunt, geen enkele meerwaarde.
- Geef voorrang aan redactionele backlinks
Redactionele backlinks zijn zo ongeveer het enige soort backlinks die buiten alle verdenking staan volgens Google. Ga dus als eerste achter de website-eigenaren aan in jouw branche om te kijken of je een organisch ogende linkplaatsing op hun websites kan regelen.
7. Investeer in lokale SEO
Wanneer je bedrijf een fysieke locatie heeft of wanneer je in een bepaalde regio diensten verleent, dan is het absoluut van belang dit aan Google te laten weten. Sinds de introductie van Google Mijn Bedrijf is de werkwijze eigenlijk onveranderd gebleven:
Belangrijke SEO tips: Google Mijn Bedrijf
- Claim je GMB
Ga naar de GMB pagina en maak òfwel een nieuwe vermelding òf claim als eigenaar het bedrijf wanneer dit automatisch al is opgenomen in Google Maps. Je moet wel kunnen aantonen dat je de eigenaar bent, pas daarna kun je een aantal gegevens in vullen over de aard van je bedrijf. Denk aan de branche, de bedrijfsnaam en adres etc. Hiermee zet je jezelf letterlijk op de kaart.
- Versterk je GMB vermelding
Google voegt telkens meer eigenschappen toe aan de GMB vermelding waardoor ze ondertussen een beetje beginnen te lijken op compleet functionerende websites. Gebruikers kunnen een tafel reserveren, het menu bekijken of vragen stellen, allemaal vanuit de GMB vermelding. Als bedrijfseigenaar moet je er daarom op letten dat al die features op je dashboard zijn geactiveerd zodat je zoveel mogelijk profijt haalt uit de constante verbeteringen van Google mijn Bedrijf.
- Voeg lokaal ‘business schema’ toe aan je website
Behalve de vermelding met behulp van Google mijn Bedrijf, kun je je lokale aanwezigheid en zichtbaarheid verbeteren door ‘local business schema markup’ toe te voegen aan je website. Op die manier verzeker je jezelf ervan dat Google in staat is je NAP ( Naam ,adres, telefoon) gegevens te herkennen en te gebruiken voor relevante lokale resultaten.
- Kijk of er andere lokale directories zijn waarin je bedrijf opgenomen kan worden
Hoewel sinds de introductie van Google mijn Bedrijf andere zakelijke bedrijfsdirectories minder belangrijk zijn geworden, kun je nog steeds voordeel behalen uit een vermelding in een aantal ervan. Kies degenen die gebruikt worden door de doelgroep waar je op mikt en sla al die anderen gewoon over. Dan doe je al meer dan genoeg. Het is dus niet meer nodig om honderden of zelfs duizenden vermeldingen na te streven in allerlei bedrijven overzichten, zoals vroeger wel gebruikelijk was.
8. Houd je SERP’s in de gaten!
De laatste van de belangrijke SEO tips uit dit blog. SERP staat voor Search Engine Result Page. Dit is de pagina met zoekresultaten die een zoekmachine zoals Google toont wanneer een gebruiker zoekt op bepaalde woorden. In de afgelopen jaren zijn er zoveel Rich snippets verschenen dat het organische zoekresultaat soms niet eens meer in beeld komt. Er zijn foto’s, video’s, aanbevolen fragmenten, kennispanels en allerlei soorten aanbevelingssystemen plus Rich snippets en allemaal zijn ze meer zichtbaar aanwezig dan jouw ‘doorsnee’ zoekresultaat. Bij veel soorten zoekopdrachten gaat het steeds meer om de weergave dan om de plek in de rangorde.
Belangrijke SEO tips: Rich Snipets
Gelukkig zijn er nog steeds een aantal SEO ranking trucs die wél werken en die je zeker zou moeten toepassen om op een gunstige plek in de ranking op de zoekpagina’s te verschijnen.
- Gebruik tekst formatting om in de featured snippets te verschijnen
Featured snippets, of het nu tekstfragmenten, opsommingen of tabellen zijn, draaien allemaal om het formatteren van tekst. Gebruik de juiste HTML tags om je pagina structuur te geven. Schrijf koppen in de vorm van zoekopdrachten en vergeet niet om zoektermen er in op te nemen. Gebruik parallele syntaxis voor alle opsommingen. En stop niet meer dan 50 woorden in een alinea.
- Gebruik Schema om rich snippets te maken
Schema markup is de enige manier om van je gewone tekstfragmenten (snippets), verrijkte fragmenten (rich snippets) te maken. De nuttigste Schema- typen zijn waarschijnlijk die van artikelen, recepten, producten en reviews. Bij al deze soorten content is het gebruik van structured data absoluut onontbeerlijk om de inhoud beter te laten opvallen.
- Gebruik alt-tags bij je afbeeldingen
Wil Google begrijpen waar een afbeelding over gaat en dus relevant is om te laten zien in de zoekresultaten, dan moet je die afbeelding beschrijven met een zoekterm-rijke alt-tekst.
- Gebruik Markup voor video’s
Google kan niet alleen video’s laten zien in de zoekresultaten, maar ook fragmenten ervan, die het meest aansluiten op de zoekopdracht. Hiervoor analyseert Google de tijdstempels en ondertiteling. Wanneer jij ervoor zorgt dat Google die informatie in makkelijke leesbare vorm krijgt, dan zal Google eerder je video in overweging nemen om te tonen in de zoekresultaten.
Tot slot
Het is vast duidelijk dat zoekmachine optimalisatie nog veel verder gaat dan wat ik hier in dit artikel heb kunnen toelichten, en ook dat er nog veel kleine lettertjes zijn die ik buiten beschouwing heb gelaten. Maar het overzicht geeft je wel zicht op de basis van SEO.
Lukt het je om alle 8 belangrijke SEO tips succesvol uit te voeren, dan maak je grote kans om met jouw website naar de eerste pagina te verschuiven.