9 tips voor een goede website voor jouw bedrijf

9 tips voor een goede website voor jouw bedrijf

Tegenwoordig kun je op iedere hoek van de straat wel een website laten maken. En dan heb ik het nog niet eens over alle online doe-het-zelf mogelijkheden die er tegenwoordig allemaal zijn. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee. Maar neem je je bedrijf serieus dan wil je een goede website voor jouw bedrijf waar je de komende tijd nog mee voorruit kunt en die aansluit op de doelen die jij hebt gesteld. Neem hier goed de tijd voor laat je goed adviseren. Met deze 9 tips staat jouw website straks als een huis.

Voordat je een website laat bouwen, moet je over een aantal zaken goed hebben nagedacht. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Waar moet je allemaal aan denken als je een website voor je bedrijf wil laten maken?

1. De doelstelling van de website

Wat is het voornaamste doel van je website? Wat wil je uit je online bezoek halen? Wil je directe verkopen realiseren, mensen offertes of informatiepakketten aan laten vragen, of wil je ze alleen informeren over de mogelijkheden die jouw bedrijf biedt? Maak de doelstelling zo concreet mogelijk.

2. Bepaal de doelgroep en behoeften

Welk soort mensen bezoekt de website van het bedrijf?

Techneuten bedien je op een andere manier dan mensen die met een gezonde levensstijl bezig houden bijvoorbeeld. En een oudere doelgroep behoeft een groter lettertype dan jongeren. Creëer een duidelijk beeld van de doelgroep, hun wensen en behoeften. Wellicht heb je in je marketingplan al een doelgroepanalyse gemaakt.

Controleer in dat geval of die doelgroepomschrijving ook voor de online versie van je bedrijf klopt. De volgende stap bij het bepalen van de doelgroep, is het onderzoeken van de behoefte die de doelgroep heeft. Wat ziet jouw doelgroep graag wel en niet online?

Welke functionaliteiten zijn gewenst? En wat verwacht de doelgroep op jouw site te vinden? Creëer ook hier een zo helder mogelijk beeld van. Als de verwachtingen van de klant aansluiten op de uiteindelijke website, is de kans veel groter dat je website ook daadwerkelijk het gewenste effect sorteert.

goede website voor jouw bedrijf
Bepaal vooraf goed wie jouw doelgroep is en zorg er voor dat de website aansluit op de wensen van deze doelgroep.

3. Domeinnaam

Bij het opstarten van een nieuwe website is het belangrijk dat je een goede domeinnaam voor je website uitzoekt. De domeinnaam is ook vaak een onderdeel van je zakelijke e-mailadres.

In Nederland gebruikt bijna iedereen vanzelfsprekend de .NL extensie voor domeinnamen, dus waarom zou je hiervan afwijken? Als je een bedrijf hebt of je website is internationaal georiënteerd, dan kun je ook voor de .COM of .EU gaan, maar het is nog beter als je alle drie de extensies claimt. Zo weet je zeker dat je concurrent er niet mee vandoor kan gaan.

Als iemand je domeinnaam voor de eerste keer ziet of hoort, dan zouden ze direct moeten begrijpen waar je website over gaat. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je de gulden middenweg vindt tussen een domeinnaam die duidelijk zegt waar je website voor staat en een domeinnaam waarmee je je website als merk kunt positioneren.

4. Huisstijl van je bedrijf

Houd bij het bedenken, ontwerpen en opzetten van de website ook rekening met je eigen huisstijl. Daarmee creëer je herkenning bij je (toekomstige) klanten. Denk hierbij niet alleen aan kleurgebruik, maar ook aan de tone of voice van artikelen, slogans en het beeldmateriaal. Het moet voor online bezoekers direct duidelijk zijn dat deze site onderdeel uitmaakt van jouw bedrijf. Heb je nog geen huisstijl? Vraag dan aan degene die jouw adviseert wat zijn of haar ideeën zijn. Wij werken bijvoorbeeld nauw samen met verschillende grafisch vormgevers waar naar wij onze klanten kunnen doorsturen.

5. De lay-out van de site

Hoe wil je dat de site eruit komt te zien? En welke functionaliteiten heb je nodig? Voor een webshop heb je een bestelproces en online betaalmogelijkheden nodig, terwijl meer interactieve functionaliteiten wenselijk zijn bij een informatieve site. Zoek daarnaast ook naar voorbeelden van sites die je niet én wel mooi vindt.

Houd er bij het bedenken van de lay-out wel rekening mee dat filmpjes die direct laden en andere fancy-functies, vaak niet bezoek- en Googlevriendelijk zijn. Probeer dat – zeker op de homepage – te beperken.

goede website voor jouw bedrijf
Wij maken standaard gebruik van een flowchart. Hiermee maak je in één keer duidelijk hoe de structuur van de website en de invulling van de pagina’s er uit moeten komen te zien.

 

6. De menustructuur

De volgende stap voor je de site daadwerkelijk kunt gaan bouwen, is het bedenken van de sitestructuur en/of de menubalk. Welke informatie wil je allemaal op je site hebben staan en hoe ga je dat onderverdelen en aan elkaar koppelen? Houd het zo overzichtelijk mogelijk. Dat betekent dat je de bezoeker stapje voor stapje door de site begeleidt, maar tegelijkertijd moet voorkomen dat de bezoeker meer dan twee kliks verwijderd is van zijn doel. Een lastige tweestrijd, wat je vooraf goed moet uittekenen.

7. Beschrijf de functionaliteiten

In een zogenoemd functioneel ontwerp beschrijf je welke functionaliteiten de website nodig heeft. Wat wil je met de website kunnen doen, hoe moet het werken en hoe moet het eruit zien? Wees hierin zo concreet mogelijk. Wil je bijvoorbeeld een deel van de site achter een inlog? Wie moet zich dan kunnen registreren, wie accordeert de aanvragen en hoe ziet alles er achter de inlog uit? Hoe duidelijker en explicieter je beschrijft wat je wensen zijn, hoe kleiner de kans op een misverstand met degene die de site uiteindelijk bouwt.

8. Haalbaarheid plannen

Kunnen al je wensen daadwerkelijk uitgevoerd worden? Budget is uiteraard een eerste vereiste. Maar onderschat ook de tijd niet die het up-to-date houden van de informatie op je site van je gaat vragen. Heb je de intentie een blog bij te houden of een nieuwssectie in het menu op te nemen? Realiseer je  dat de bezoeker verwacht dat hier op zijn minst één keer per maand een bericht wordt geplaatst. Vraag jezelf af of dat echt haalbaar is. Als dat niet het geval is, is de functie schrappen de beste optie.

9. Focus

Laatste punt voor een goede website voor jouw bedrijf. Doe niet van alles een beetje. Beperk je site tot één hoofddoel. Hoe meer aspecten je aan de site toevoegt, hoe meer je moet bijhouden. Bovendien betekent het dat je steeds lastiger in één zin aan de klant duidelijk kunt maken wat de meerwaarde is van jouw website. Een laatste – niet onbelangrijke – reden om focus op je site aan te brengen, is omdat Google dan beter begrijpt waar jouw site om draait en je daardoor hoger positioneert in de zoekresultaten.

Dit waren de 9 tips. Wil je verder over brainstormen over een goede website voor jouw bedrijf? Je bent altijd welkom! Maak wel eerst even een afspraak per mail of telefoon.

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h