Wijzigen taal/locatie
NEDERLANDS | ENGLISH
Telefoon: 010 210 47 49
Kantoortijden: 09:00 - 18:00
Sales: info@webcare4all.nl
Support: support@webcare4all.nl

Need for Speed – Accelerated Mobile Pages van Google

Accelerated Mobile Pages

Zorg voor snelheid op je Mobiele pagina’s

In april 2015 heeft Google een update (Mobilegeddon) uitgevoerd waarmee bedrijven beloond worden die zorgen voor een snelle mobiele versie van hun website. Maar ook zonder die update kunnen bedrijven er niet omheen dat snelheid op mobiele toepassingen steeds belangrijker wordt. Mensen gebruiken steeds vaker hun mobiel voor zoekopdrachten in plaats van hun computer.

Dergelijke veranderingen dwingen bedrijven tot een andere kijk op marketing en mobiele websites. Het gaat niet alleen maar om een website die ook geschikt is om op je mobiel te bekijken, de website moet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Daarom moeten bedrijven zich focussen op wat klanten online willen zien en doen en vervolgens ervoor zorgen dat de mobiele website daar naadloos op aansluit.

Eén van de belangrijkste factoren bij mobiel gebruik is de snelheid. Bijna 40 % van de gebruikers haakt af wanneer een pagina niet binnen drie seconden laadt. Dat betekent dat bedrijven veel minder omzet draaien dan mogelijk is wanneer hun website niet aansluit op de behoeften van hun klanten.

Google heeft om dit probleem aan te pakken, Accelerated Mobile Pages (AMP) gelanceerd. Dit staat voor Versnelde Mobiele Pagina’s.

Wat is AMP?

Accelerated Mobile Pages is een uitgeklede versie van het mobiele web dat draait op een opnieuw uitgevonden versie van de taal waarmee webpagina’s geschreven worden: HTML.

Accelerated Mobile Pages heeft de potentie om bedrijven te helpen de snelheid van hun websites te verbeteren. Google beweert dat met AMP 58% van de tijd afgaat bij pagina’s die er langer dan 10 seconden over doen om te laden. Maar in de praktijk blijkt er een snelheidswinst van 15-85% mogelijk.

AMP krijgt dit voor elkaar door alle extraatjes van een pagina weg te halen zodat de pagina sneller kan laden. Dit betekent dat de extra mogelijkheden zoals lead capture formulieren en on-page commentaar secties, uitgezet worden.

Ten aanzien van de inhoud, worden de volgende regels toegepast:

  • AMP HTML zal opmaak en tags beperken
  • JS zal asynchroon externe bronnen laden en zal ieder extern script stoppen dat de pagina weergave verhindert
  • AMP CDN is een optioneel afleveringsnetwerk dat de pagina’s zal opslaan die door AMP zijn ingeschakeld zodat ze onmiddellijk mobiel beschikbaar zijn.

Het is natuurlijk voor het optimaliseren van je website ook belangrijk om beschikbare tags (Schema.org) en dergelijke te gebruiken om de verschillende onderdelen van je site te verduidelijken aan de zoekmachine.

SEO en content voor snelheid optimaliseren

Zelfs als websites geen gebruik maken van de AMP opties, dan nog moeten de webdesigners er voor zorgen dat pagina’s snel laden. Want AMP is dan wel niet specifiek als factor opgenomen in de huidige Google algoritmen, snelheid is dat wel. En hoe populairder AMP wordt, hoe meer gebruikers gewend raken aan snel ladende pagina’s. Hierdoor zullen ze nog eerder langzame pagina’s overslaan. Dus wanneer je geen AMP gebruikt, zorg er dan in ieder geval voor dat je de laadtijd verkort door extra’s te minimaliseren (zoals grote afbeeldingen) en minder cookies te gebruiken.

Inhoud

Mobiele optimalisatie vereist dat de inhoud afgestemd is op wat de gebruiker wil zien. Het moet onmiddellijk toegevoegde waarde hebben. Stel dat mensen je website regelmatig bezoeken om het adres van je bedrijf te zoeken, zorg er dan voor dat het adres eenvoudig te vinden is. Hiermee verbeter je de gebruikservaring van je site.

Zoeken

Organisch/natuurlijk zoekverkeer

Het is zeer waarschijnlijk dat Accelerated Mobile Pages grote invloed zal hebben op organisch zoeken.

Omdat AMP websites bovenaan verschijnen in de zoekresultaten pagina, worden andere websites naar beneden verdrongen. Als je daar ook nog het betaalde zoekverkeer aan toevoegt, dan wordt de strijd om de bovenste plek(ken) behoorlijk opgevoerd.

Bedrijven moeten er dus alles aan doen om hun rankings te verbeteren, inclusief kwaliteit van de inhoud, distributie en optimalisatie.

Betaald zoekverkeer

Door de snelle laadtijden zullen mensen wellicht meerdere pagina’s bekijken. Dit biedt perspectief voor de mogelijkheden van het vertonen van advertenties.

Google heeft gezegd dat mobiele advertenties zoals Google Adwords rekening moeten houden met het volgende:

  • Net zo snel laden als AMP websites
  • Goed gemaakt zijn en visueel aantrekkelijk
  • Veilig zijn, bijv. door gebruik van HTTPS
  • Integratie van verschillende branches is een pré
accelerated-mobile-pages

Meten

Wanneer je bezig gaat met je nieuwe content strategie, dan moet je je realiseren dat het niet alleen om snelheid gaat wanneer je gaat checken of je al resultaat boekt. In de tijd van mobiele websites moet je ook begrijpen hoe de inhoud van je website presteert.

Het is absoluut van levensbelang dat je alle stappen en methodes volgt om je mobiele website zo optimaal mogelijk te laten werken.

Snelheid is belangrijk, maar daarnaast heb je ook instrumenten nodig waarmee je de betrokkenheid en conversie cijfers kunt bekijken om te beoordelen of je website datgene oplevert wat je ervan verwacht. Onze gratis SEO check geeft je binnen 2 minuten inzicht in deze resultaten.

Mobiele bereikbaarheid van websites is hard op weg een dominante factor te worden in de wereld van marketing en AMP verandert de verwachtingen van gebruikers en de gebruikerservaringen.

Dus kijk niet langer naar mobiele marketing als een noodzakelijk kwaad, maar richt al je pijlen op het optimaliseren van de mobiele werking van je website en kijk wat je kan bereiken bij de bezoeker die altijd onderweg is.

Reacties

reacties


Daniël Maltha is eigenaar en oprichter van Webcare4all. Dagelijks is hij bezig met het ontwerpen en optimaliseren van websites. Daniël heeft ruim 20 jaar ervaring als marketeer en kent dan ook de indicatoren, tools en best practices om richting te geven aan de online strategie. Hij vertaalt deze naar concrete acties op het vlak van o.a. WEBDESIGN, SEO en SEA.

Gratis SEO check

pop-up-banner