Overzicht formaat afbeeldingen social media 2023

afmetingen afbeeldingen social media

Afmetingen afbeeldingen social media 2023

Er komt meer kijken bij het maken van goede afbeeldingen voor social media dan je misschien zou denken. Wanneer je niet de juiste afmetingen gebruikt, verschijnen de foto’s niet optimaal of zelfs helemaal niet in je posts, profiel- of omslagfoto’s.

Het is algemeen bekend dat berichten met foto het beter doen dan zonder. Het menselijke brein is zo ontworpen dat het een plaatje veel makkelijker kan onthouden en waarderen dan alleen tekst.

Wist je dat mensen informatie met een plaatje in 65% van de gevallen beter herinneren dan zonder? Geen wonder dat de meeste online marketeers aangeven dat afbeeldingen zo’n beetje het allerbelangrijkste zijn in social media marketing. Alleen komt er best wel wat bij kijken, wanneer je afbeeldingen wilt gebruiken op je sociale media kanalen.

Om te beginnen moet je uiteraard beschikken over uitstekend beeldmateriaal. Alleen, hoe groot mogen die afbeeldingen zijn? Het is namelijk zo dat de afmetingen voor de verschillende social media kanalen, nogal uiteenlopen. Daarom gaan we in dit artikel per netwerk of kanaal aangeven wat de meest optimale afmetingen zijn voor de afbeeldingen die je er kunt posten.

Instagram afmetingen afbeeldingen

Instagram

Wie een Instagram gebruiker van het eerste uur is, zal zich nog herinneren dat je aanvankelijk uitsluitend “vierkante” afbeeldingen kon plaatsen (verhouding 1:1). Tegenwoordig zien Instagram foto’s er nog steeds het beste uit als ze 1 bij 1 zijn, maar ook rechthoekige en zelfs widescreen foto’s zijn mogelijk. Houd je daarbij aan de volgende afbeeldingsgrootte:

Vierkante afbeelding:

1080px x 1080px

Staande afbeelding:

1080px x 1350px

Liggende afbeelding:

1080px x 566px

Instagram stories

De Instagram stories zijn tegenwoordig minstens net zo belangrijk als de foto’s. Het biedt een prima mogelijkheid om je klanten betrokken en  op de hoogte te houden.

Houd daarbij de volgende afmetingen aan:

  • 1080px x 1920px
  • 9:16 aspect ratio
  • maximaal 4gb bestandsgrootte

Deze afmetingen zijn overigens ook van toepassing op Snapchat stories.

Instagram profielfoto’s

Net als bij andere sociale netwerken, zul je je Instagram account willen voorzien van een herkenbare profielfoto. Bijvoorbeeld het bedrijfslogo voor zakelijke pagina’s en een portretfoto voor persoonlijke pagina’s.

Let hierbij op de volgende afmetingen:

  • 110px x 110px
  • 1:1 aspect ratio

Facebook afmetingen afbeeldingen

Facebook

Op Facebook kun je bijna elk formaat afbeelding gebruiken bij het plaatsen van gewone berichten. Wanneer je foto’s wilt plaatsen voor evenementen, omslagen en andere soorten afbeeldingen, is het opletten geblazen. Want het zal best lukken om de verschillende formaten toe te passen, maar om de afbeeldingen er zo goed mogelijk te laten uitzien, moet je als ontwerper wel op een aantal zaken letten.

Hierna geven we per type bericht aan, wat die parameters zijn.

Facebook Status bericht met gedeelde foto

Een foto delen is gelukkig heel simpel. Elke afmeting is mogelijk, maar om je ervan te verzekeren dat hij ook in het nieuwsoverzicht van anderen verschijnt, moet je je houden aan onderstaande afmetingen. Facebook zorgt er dan automatisch voor dat de afbeelding er zowel op mobiel als op desktop goed uitziet.

  • Afmeting: 1200px x 630px en verhouding van 40:21
  • Maximaal 470 pixels breed om te verschijnen in nieuwsoverzicht
  • Afbeeldingen verschijnen op de pagina met max breedte van 504 pixels
  • Kunnen opgeschaald worden tot 1:1

Profielfoto’s op Facebook

Waarschijnlijk heb je al een foto staan bij je profiel, maar mocht je een nieuwe willen plaatsen, houd dan rekening met de volgende afmetingen en aspecten. Zo voorkom je dat de foto op een gekke manier uitgesneden wordt. Overigens heeft Facebook ook een ingebouwde tool waarmee je de foto enigszins kunt wijzigen.

  • 180px x 180px

Wordt gewijzigd naar:

  • 170px x 170px  desktop
  • 128px x 128px mobiele apparaten
  • 32px x 32px als thumbnail

Foto’s bij aanmaken van evenementen

Indien je een evenement aanmaakt, zal de foto die je daarbij plaatst als preview op je tijdlijn verschijnen wanneer je deze deelt. Met de juiste afmetingen zal de foto optimaal opvallen in de nieuwslijn van je volgers.

  • 1920px x 1080px
  • Verhouding 16:9
  • Verschijnt als  470px x 174px op de nieuwslijn

Facebook link preview

Wanneer je een link plaatst naar een foto, zorg ervoor dat de afmeting van die afbeelding correct is. Dan verschijnt de foto als een rechthoekige afbeelding in je bericht, op alle apparaten. Wanneer de afbeelding te klein is, zal deze in een verhouding van 1:1 weergegeven worden.

  • 1200px x 630px
  • Verhouding 16:9

Wanneer de foto’s niet voldoen aan de minimale afmetingen, dan zal Facebook deze wijzigen naar 1:1 verhouding. Deze minimale afmetingen zijn als volgt:

  • Vierkant: 154px x 154 px in feed, 116px x 116px op de pagina
  • Rechthoekig: 470px x 246 px in feed, 484px x 252px op de pagina

Facebook stories

Facebook is ook eigenaar van Instagram en stories is praktisch hetzelfde als bij Instagram. Je kunt de Instagram story’s tegenwoordig zelfs cross-posten naar Facebook, waardoor het nog makkelijker is geworden om beide netwerken actueel te houden.

Zorg er wel voor dat de afbeeldingen  aan de volgende vereisten voldoen:

  • 1080px x 1920px
  • Verhouding 9:16

Facebook omslagfoto voor groepen

Wil je een groep maken om content te delen met gelijk gestemden? Een Facebook groep is de manier om organisch (en dus gratis) in contact te komen met (potentiële) klanten of gewenst publiek. De omslag foto die je bij de groep plaatst, moet passen bij inhoud of doel van de groep en bepaalt uiteraard de stijl en uitstraling van de groepspagina.

  • Bekeken op de groepspagina: 820px x 462px
  • Bekeken op de nieuwslijn op desktop als 820px x 250px

De kijkers zien op hun nieuwslijn dus maar een deel van de groepsafbeelding, zorg er daarom voor dat de belangrijkste informatie in het midden van de afbeelding staat.

Facebook omslagfoto voor PAGINA

  • Omslagfoto desktop: 820px x 312px
  • Omslagfoto mobiel: 640px x 360px

Advertenties op Facebook

Goed geplaatste Facebook Ads kunnen jouw business een flinke boost geven. Of je je nu richt op een select publiek of een meer algemene advertentie wilt plaatsen, met Facebook kun je alle kanten op. De volgende advertenties zijn mogelijk:

Advertentie op de nieuwslijn of in de rechtermarge

De advertentie bestaat meestal  uit een afbeelding met een pakkende tekst  die verschijnt op de nieuwslijn van het door jouw uitgekozen publiek.

  • 1200px x 628px
  • breedte/ hoogte: 600px
  • Verhouding 9:16 of 16:9

Carousel advertentie

Met dit type advertentie kun je meerdere afbeeldingen laten zien in één bericht, zodat je bijvoorbeeld meerdere producten kunt showen in één bericht.

  • Minimum afmeting van de foto: 1080px x 1080px
  • Minimaal  2 foto’s voor  2 “cards”
  • 10 cards
  • grootte: 30MB

Twitter afmetingen social media afbeeldingen

Twitter

Ook op Twitter bereik je meer mensen wanneer je foto’s toevoegt aan je tweets. Let er op dat ze voldoen aan de volgende afmetingen om ze zo optimaal mogelijk te vertonen.

  • Minimum: 440px x 220px
  • Maximum: 1024px x 512px
  • 5mb maximum

Twitter Header foto’s

Een paar jaar geleden heft Twitter de Header foto geïntroduceerd waarmee merken hun pagina een eigen look kunnen geven. De volgende afmetingen zijn daarbij aanbevolen:

  • 1500px x 500px
  • Verhouding 3:1

Twitter Link Previews

Net als andere netwerken, zal Twitter een preview laten zien van de llink die je hebt geplaatst. Deze preview bestaat uit de linktitel, een korte omschrijving en de link preview afbeelding.

Met “Social Report” kun je de link preview afbeeldingen aanpassen. Let daarbij op de volgende afmetingen:

  • 800px x418 px
  • Verhouding 1,91:1

Twitter Profiel foto’s

Twitter-profielfoto’s zijn vrij eenvoudig. Ze worden weergegeven op je profiel, in het gedeelte ‘Wie te volgen’ en in-stream naast je tweets. Houd de volgende afmetingen aan:

  • 400px x 400px
  • Verschijnt als 200px x 200px

social media afbeeldingen

Pinterest

Pinterest is half zoekmachine, half sociaal netwerk. Aangezien het network  helemaal draait om afbeeldingen van producten en recepten (“pins”), is het belangrijk dat de foto’s over de juiste afmetingen beschikken. Op Pinterest plaats je foto’s voor pins, voor je profiel en voor de zogenaamde “borden”.

Pinterest profielfoto’s

Deze zijn klein, maar belangrijk. Wanneer je een account aanmaakt moet daar een foto bij. Houd de volgende afmeting aan:

  • 165×165 px
  • Verhouding 1:1

Pinterest pins

Pins zijn de berichten die je plaatst op Pinterest. Hiermee verleid je de bezoekers om op je link te klikken. Wil je het verschil maken, zorg dan dat je foto’s eruit springen! De afmetingen zijn niet heel belangrijk meer, maar aanbevolen zijn de de volgende afmetingen en verhouding:

  • 1000px x 1500px
  • Verhouding 2:3

Omslagfoto borden Pinterest

Jouw foto’s worden getoond op Pinterest borden, zoals je misschien wel weet. Wanneer je zelf een bord maakt, kun je daar een afbeelding aan toevoegen waarmee je mensen uitnodigt er op te klikken.

Gebruik de volgende afmeting voor die bordafbeelding:

Grote thumbnail:

  • 222px x 150px
  • verhouding 37:25

Kleine thumbnail:

  • 55px x 55px
  • verhouding 1:1

Let hierbij op dat het belangrijkste focus van de afbeelding in het midden ligt van de vierkante afbeelding. Je publiek moet precies weten wat ze voorgeschoteld zullen krijgen wanneer ze op je bord klikken. Bonus tip: Plaats je tekst in het midden, deze komt zo het best tot zijn recht.

Linkedin

LinkedIn

Linkedin, het sociale netwerk voor professionals, staat niet echt bekend om het hoge foto gehalte. Maar je profiel- en omslagfoto zijn natuurlijk wel heel belangrijk. Steeds meer bedrijven gebruiken ook in hun berichten foto’s om op te vallen.

Profielfoto

Houd voor ogen dat zowel bedrijven als professionals een LinkedIn account kunnen hebben en dat de afmetingen van de afbeeldingen kunnen verschillen.

Persoonlijke profielfoto LinkedIn:

  • Minimaal 400px  x 400px
  • Verhouding 1:1
  • 10mb maximum

Bedrijfsprofiel foto

  • Minimaal 300px x 300px
  • Verhouding 1:1
  • 4mb maximum

Omslagfoto

De bedrijfspagina heeft een omslagfoto over de gehele breedte, terwijl de omslagfoto van de persoonlijke pagina uitgesneden wordt. Let daarom op de volgende afmetingen:

Persoonlijke pagina:

  • 1584px x 396px
  • verhouding 129:8
  • 4mb maximum

Bedrijfspagina:

  • 1536px x 768px
  • Verhouding 2:1
  • 4mb maximal

LinkedIn bericht afbeeldingen

Wanneer je een afbeelding upload vanaf je computer of mobiel voor een bericht op LinkedIn, zijn de volgende afmetingen optimaal:

Desktop

  • 1200px x 1200px
  • Verhouding 1:1

Mobiel

  • 1200px x 628px
  • Verhouding  300:157

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf

Google mijn bedrijf is het sociale netwerk voor lokale bedrijven. Bedrijven kunnen hiermee informatie over hun bedrijf letterlijk op de kaart zetten. Bijvoorbeeld adres en openingstijden, maar ook een afbeelding van het bedrijf of de zaak. Ook kunnen bedrijven hier berichten plaatsen die dan verschijnen in de zoekresultaten van de Google Maps app. Behalve een omslagfoto kun je ook het bedrijfslogo toevoegen.

Bericht foto’s

Bedrijven kunnen korte berichten plaatsen, voorzien van een foto, om klanten op de hoogte houden van aanbiedingen en specials. Gebruik de volgende afmetingen:

  • 497px x 373px
  • Verhouding 497:373
  • 5mb maximum

Omslagfoto

Op je bedrijfspagina kun je een omslagfoto plaatsen van bijvoorbeeld je winkel, het interieur of producten. Google garandeert niet dat deze foto altijd geplaatst wordt, maar het heeft wel prioriteit. Je kunt meerdere foto’s uploaden en deze verschijnen dan in de afbeeldingen van Google Maps. Klanten kunnen door de afbeeldingen scrollen zodat ze meerdere producten kunnen bekijken, of het menu, of je kantoor vanuit verschillende invalshoeken.

Gebruik de volgende afmetingen:

  • 1080px x 608px
  • Verhouding 135:76
  • Maximaal 5mb

Google mijn bedrijf logo

Het logo is in Google mijn bedrijf hetzelfde als de profielfoto. Zorg ervoor dat je een actueel logo gebruikt zodat je herkenbaar bent voor je doelgroep. Dit logo verschijnt naast je naam wanneer je berichten plaatst en op andere plaatsen van Google Mijn Bedrijf. Belangrijk dus dat dit logo goed vertoond wordt.

Zorg voor de volgende afmetingen:

  • 250px x 250px
  • Verhouding 1:1
  • Max. 5mb per afbeelding

Youtube

YouTube

Video is een heel krachtige manier om je content te delen en YouTube is het populairste netwerk waar je dit kunt doen. Het wordt pas echt leuk als je je eigen kanaal start. Wanneer je dat van plan bent, zul je een paar afbeeldingen nodig hebben om het “gezicht” van je kanaal te promoten.

Profielfoto’s

Gebruik het merk van je bedrijf of een foto van jezelf. Je kunt de grenzen aanpassen, maar de afmetingen blijven gelijk.

  • Vertoond als 98px x 98px:
  • Uploaden met: 800px x 800px

Omslagfoto

De grote banner die bovenaan de pagina verschijnt is de plek bij uitstek om te laten zien waar jouw kanaal overgaat. Hiermee trek je de aandacht. Vergeet niet je logo erin op te nemen!

  • Voorgestelde afmeting: 2560px x423 px
  • Weergave op mobiel en web (zonder cropping): 1546px x 423px
  • afmeting 4 Mb

Omdat niet elk apparaat dezelfde schermgrootte heeft, zal je omslagfoto er niet overal hetzelfde uitzien. We geven de aanbevolen afmetingen zodat je de afmeting kan afstemmen op het soort apparaat.

  • Tablet: 1,855px x 423px
  • Mobiel: 1,546px x 423px
  • Televisie: 2,560px x 1,440px
  • Desktop: 2,560px x 423px

Nu heb je het complete overzicht voor 2020 van de optimale afbeeldingsgrootte social media voor de belangrijkste sociale netwerken.

Fotocredits: www.freepik.com

Hoger in Google met zoekmachine optimalisatie van Webcare4all
Online marketing Webcare4all
google ads campagne webcare4all 970x250
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h