Alles over Google mobile first index

mobile-first-index

Google is de mobile-first index momenteel verder aan het uitrollen voor een groot aantal websites. Voor bijvoorbeeld je organische ranking en vindbaarheid kan dit gevolgen hebben. We leggen je daarom concreet uit wat deze indexering inhoudt en welke stappen je kunt nemen ter voorbereiding.

Alles over Google mobile first index

Wellicht wel de belangrijkste mobile ontwikkeling voor 2018. De lancering van de mobile first index. In 2016 werd de mobile first index al aangekondigd door Google en zal dit jaar daadwerkelijk gelanceerd worden.

Je hoort de laatste tijd veel over mobile first index als de nieuwste ontwikkeling in de voortdurende inspanningen van Google om het internet mobielvriendelijker te maken.

Maar er is ook veel verwarring over wat dit betekent voor jouw website.Moet je iets veranderen aan je website? Als je website nu al mobielvriendelijk is, is dat dan goed genoeg?

In deze blogpost ga ik dieper in op wat ‘mobile-first indexing’ betekent, en wat je er mogelijk mee moet doen.Ik zal ook een aantal veelgestelde vragen over mobile-first indexing beantwoorden en wat dit betekent voor voor jouw SEO activiteiten.

Wat is mobile first index?

Mobiel first indexing is precies zoals het klinkt.Het betekent dat de mobiele versie van je website het uitgangspunt wordt voor wat Google in hun index opneemt en de basis voor hoe zij de ranking bepalen.

Google stelt de organische zoekresultaten nu nog samen op basis van de desktopvariant van websites. Met mobile-first indexing zal Google binnenkort de mobiele variant van websites gaan gebruiken voor het opstellen van de zoekresultaten. Er is en blijft één index, alleen de manier waarop de zoekresultaten worden samengesteld verandert.

Gemiddeld zijn meer dan 50% van alle websitebezoeken plaats vanaf een smartphone of tablet, zijn merendeel van de zoekopdrachten in Google via mobiel en haalde mobiel internet in oktober wereldwijd de desktop in. Om deze groeiende groep op de meest optimale manier te bedienen, heeft Google de mobile first index aangekondigd.

Het wordt ‘mobile-first’ genoemd omdat als een site bijvoorbeeld geen mobielvriendelijke versie heeft, kan de desktopsite nog steeds worden opgenomen in de indexering.

MAAR het ontbreken van een mobielvriendelijke elementen kan een negatieve invloed hebben op de ranking van de website. Een website met een betere mobiele ervaring zou mogelijk zelfs een rankings boost ontvangen voor gebruikers op een desktop.

Deze manier is echter een fundamentele wijziging in de manier waarop Google denkt over de website-inhoud en hoe er prioriteit wordt geven aan crawlen en indexeren. Houd er rekening mee dat tot nu toe de desktopsite werd beschouwd als de primaire versie (vergelijkbaar met een canonieke URL) en dat de mobiele site werd behandeld als een alternatieve versie.

Vaak worden bij de mobiele versie van de responsive website onderdelen weggelaten omdat ze op mobiel niet lekker werken. Daarnaast laat de AMP versie van je website de inhoud met aanzienlijk minder opmaak zien en eventueel ook met minder content. Zorg ervoor dat de onderdelen die op de mobiele versie worden weggelaten niet essentieel onderdeel zijn voor de SEO waarde van de pagina.

 

mobile-first-index

 

Wat moet ik doen met indexering van mobiel?

Volgens de laatste richtlijnen van Google over het onderwerp , als je website responsive is of identiek in de desktop- en mobiele versies, hoef je waarschijnlijk niets te doen. Ervan uitgaande dat je tevreden bent met je huidige prestaties van je website.

Maar zelfs met een volledig responsive website, moet je ervoor zorgen dat de snelheid en laadtijd van de mobiele pagina voorrang krijgt en dat afbeeldingen en andere dynamische elementen goed zijn geoptimaliseerd voor de mobiele ervaring.

Weet ook dat bij mobiel-first indexing content die is ingeklapt of verborgen is in tabbladen e.d. vanwege ruimtebeperkingen niet anders zal worden behandeld dan de direct zichtbare content, aangezien dit past binnen het ‘mobielvriendelijk’ beleid van Google.

Als je een aparte mobiele website site hebt zal je het volgende moeten controleren.

  • Content: zorg ervoor dat je mobiele versie alle hoogwaardige, waardevolle inhoud bevat die ook op je desktopsite staat.Dit kan tekst, video’s en afbeeldingen omvatten.Zorg ervoor dat de indelingen die worden gebruikt in de mobiele versie te crawlen zijn (inclusief alt-attributen voor afbeeldingen).
  • Gestructureerde gegevens: Je moet dezelfde gestructureerde gegevensmarkering opnemen in zowel de mobiele als de desktopversie van de site.URL’s die binnen gestructureerde gegevens op mobiele pagina’s worden weergegeven, moeten de mobiele versie van de URL zijn.Vermijd onnodige gestructureerde gegevens als deze niet relevant zijn voor de specifieke inhoud van een pagina.
  • Metagegevens: zorg ervoor dat titels en metabeschrijvingen op beide versies van alle pagina’s gelijk zijn.
  • Hreflang: als u rel = hreflang gebruikt, moeten de hreflang-annotaties van de mobiele URL’s verwijzen naar de mobiele versie van je land- of taalvarianten en moeten desktop-URL’s verwijzen naar de desktopversies.
  • Sociale metadata: OpenGraph-tags, Twitter-kaarten en andere sociale metadata moeten zowel in de mobiele versie als in de desktopversie worden opgenomen.
  • XML- en media-sitemaps: zorg ervoor dat alle links naar sitemaps toegankelijk zijn via de mobiele versie van de website. Dit geldt ook voor robotrichtlijnen (robots.txt en op-pagina meta-robots-tags).
  • Search Console verificatie: als je alleen de desktopsite in Google Search Console hebt geverifieerd, moet je ook de mobiele versie toevoegen en verifiëren.
  • Servercapaciteit: zorg ervoor dat je webhosting servers de verhoogde crawlsnelheid aankunnen. (Dit is alleen van toepassing op sites met hun mobiele versie op een andere host, zoals m.domein.nl.)

Veelgestelde vragen over mobile first index

Wanneer rolt Google de mobile first index uit?

De uitrol staat nu gepland voor 2018.Een exacte datum is nog niet bekend.

Wat als ik geen mobiele versie van mijn site heb?

Als je geen mobiele versie van je site hebt en je desktopversie niet mobielvriendelijk is, kan de inhoud nog steeds worden geïndexeerd; je zult echter niet zo goed scoren in vergelijking met mobielvriendelijke websites. Dit kan zelfs een negatieve invloed hebben op de ranking bij zoekopdrachten op pc’s en mobiele zoekresultaten, omdat het als een slechtere gebruikerservaring wordt ervaren dan andere sites.

Verandert er iets aan hoe ik content moet weergeven op mijn mobiele site?

Als uw huidige benadering van advertenties een trage of anderszins slechte gebruikerservaring creëert, zult u dat zeker moeten aanpakken.

Als u er momenteel voor kiest om een ​​deel van de inhoud van uw mobiele site te verbergen in accordeons of tabs om ruimte te besparen, is dit eigenlijk geen probleem, omdat deze inhoud op dezelfde manier wordt behandeld alsof deze volledig is geladen (zolang de inhoud toegankelijk is).

Hoe weet ik of Google mijn mobiele pagina’s ziet?

De beste manier is om het hulpmiddel Fetchen als Google in Google Search Console te gebruiken. Specificeer de mobiele: user-agent voor smartphones en bekijk het voorbeeld na het ophalen van de pagina. Wat Google laat zien in de gerenderde resultaten is waarschijnlijk wat Google kan zien en indexeren vanaf de mobiele site. Als er inhoud ontbreekt, moet je kijken hoe je dit kunt oplossen en de tool opnieuw uitvoeren.

Tot slot

Zorg voor een mobielvriendelijke website. Wil je testen of jouw website mobielvriendelijk is dan kun je de mobielvriendelijkheidstest van Google doen.

Naast de mobielvriendelijkheidstest vind je in Google Search Console meer informatie over de mobielvriendelijkheid van je website. In dit menu staat vermeld op welke pagina’s verbeterpunten te vinden zijn.

 

Reacties

reacties

Send this to a friend