Apple Maps (kaarten) en Local SEO

Apple kaart Maps en SEO

Er is een recenter blog over dit onderwerp gepubliceerd. Klik hier.

Apple Maps (kaarten) en Local SEO

Vandaag de dag zijn lokale zoekopdrachten op zoekmachines enorm gegroeid en is het superbelangrijk dat jouw bedrijf online goed zichtbaar is.

Uit onderzoek blijkt dat 81% van de klanten zich vooraf online gaat oriënteren.  Komt jouw bedrijf niet voor in de lijst van zoekresultaten, dan is de kans klein dat ze contact opnemen met jouw bedrijf. Met een weergave in Maps vergroot je de kans op online zichtbaarheid.

Google maps is onderhand de bekendste kaartapp, maar heb je je bedrijf ook al aangemeld bij de app “Kaarten” van Apple? Apple gebruikers gebruiken deze standaard op Iphone geleverde app 3x zo vaak als Google, en dat betekent omgerekend een potentieel van 23,1 nieuwe bezoekers.

Omdat veel bedrijven deze kans onbenut laten, leg ik in dit artikel uit hoe je ervoor zorgt dat jouw bedrijf zichtbaar wordt op Apple Maps. Ook komen de factoren aan bod waarmee je ervoor kunt zorgen dat je ergens in de top 3 belandt van de getoonde zoekresultaten.

Waarom registreren op Apple Maps?

Op iPhones, iPads en Apple CarPlay is Apple de standaard kaartapp, niet Google. Drie op de vier gebruikers van iOS-apparaten gebruiken ook daadwerkelijk Apple Maps en niet Google Maps. En dit zijn belangrijke klanten voor jou!

Wanneer iemand op het internet zoekt naar een lokaal bedrijf op een iPhone of iPad, is het beste resultaat meestal afkomstig van Apple. Wanneer je Siri gebruikt om een ​​lokaal bedrijf te vinden, zijn de resultaten ook afkomstig van Apple Maps. En natuurlijk is er de Apple Maps-app zelf, die vaker op iOS-apparaten wordt gebruikt dan Google Maps. Claim dus jouw vermelding!

Apple Maps (kaarten) en Local SEO
Jouw bedrijf registreren bij Apple Maps

Hoe meld je je bedrijf aan bij Apple Maps

Dit is vergelijkbaar met Google Mijn Bedrijf, maar specifiek voor Apple. Zelfs als je je vermelding niet claimt, is het waarschijnlijk dat Apple er al één heeft aangemaakt voor jouw bedrijf.

Apple haalt jouw bedrijfsgegevens echter uit andere bronnen. Wil je er zeker van zijn dat de informatie over jouw bedrijf helemaal correct wordt vermeld? Dan is het echt van belang dat je je eigen vermelding claimt.

  1. Apple heeft een speciaal platform mapsconnect.apple.com  waar je je bedrijf kunt aanmelden of wijzigen. Je hebt er een apple id voor nodig om in te kunnen loggen.
  2. Controleer of je bedrijf al is aangemeld. Is dit het geval check dan of alle gegevens juist zijn ingevuld. Zo niet, klik dan op toevoegen en maak je aanmelding compleet. (https://register.apple.com/placesonmaps/).
  3. Hierna kun je je profiel compleet maken en bijvoorbeeld links toevoegen naar bestaande profielen op social media. Mensen hebben meer vertrouwen in bedrijven die nauwkeurige en correcte informatie verschaffen.
  4. Klik vervolgens op verifieer. Apple zal je aanmelding controleren en zonodig contact met je opnemen wanneer er  informatie ontbreekt.

Om die vermelding te claimen, heb je een Apple ID nodig, dus als je die nog niet hebt, zul je die moeten aanmaken. Vervolgens kun je de stappen op het scherm volgen om jouw bedrijf te claimen of toe te voegen, wat doorgaans een telefonische verificatie inhoudt om ervoor te zorgen dat jij het bedrijf legitiem vertegenwoordigt.

Nadat je jouw bedrijf hebt geclaimd en wanneer je bent ingelogd, heb je inzicht in alle vermeldingen die je aan jouw Apple ID-account hebt gekoppeld.

connect-apple
Apple kaart Maps en SEO

Hoe optimaliseer je de weergave in Apple Maps

Heb je eenmaal je bedrijf aangemeld, dan is het zaak om de weergave te optimaliseren. Hiermee zorg je dat jouw bedrijf in de bovenste drie zoekresultaten verschijnt bij een bepaalde zoekopdracht. De volgende factoren spelen een rol bij de weergave van je bedrijf in Apple Maps:

  • Nauwkeurigheid
  • Zoektermen
  • Reviews
  • Siri

Nauwkeurigheid

Apple map gaat prat op de betrouwbaarheid van haar gegevens. Zorg dan ook dat de informatie die je verschaft klopt. Update de gegevens regelmatig.

Zoektermen

Optimaliseer je weergave door het juiste gebruik van relevante zoektermen. Apple haalt gegevens uit Yelp, dus zorg dat je dezelfde zoektermen gebruikt wanneer je reageert op reviews.

Reviews

De waarde van goede reviews is onschatbaar. Moedig klanten en bezoekers aan om op bijvoorbeeld Yelp relevante reviews te plaatsen over je bedrijf, je producten of de je dienstverlening.

Siri

Siri maakt deel uit van de besturing van Apple en geeft toegang tot de onderzoeksfuncties waarmee Apple relevante zoekresultaten (en dan met name bedrijven) selecteert voor weergave. Houd bij het vermelden van informatie over je bedrijf hier rekening mee. Zorg dus voor duidelijke informatie en gebruik sterke korte zinnen.

Uit bovenstaande blijkt dat je met een paar simpele stappen een enorm potentieel aan nieuwe klanten kunt aanboren,namelijk de grote groep mensen die gebruikmaken van Apple Maps.

Apple haalt die uit andere bronnen, zoals Yelp en TripAdvisor, dus om je Apple-vermelding volledig te optimaliseren, moet je ervoor zorgen dat je eventuele vermeldingen daar ook in orde hebt.

Ontwikkeling Apple Maps

Apple is bezig zijn kaartenproduct volledig opnieuw op te bouwen. Het maakt gebruik van zogenaamde ‘first-party data’, verzameld van iPhones en een eigen wagenpark, uitgerust met sensoren en camera’s. Het doel van Apple is om de meest bruikbare en visueel rijke kaartapp op de markt te zijn.

Waarschijnlijk zal Apple ook Maps Connect aanzienlijk gaan upgraden en bedrijven helpen hun vermeldingen beter te beheren. Maar voor het zover is, blijft het belangrijk om voor jouw bedrijf de lokale vermelding te claimen en te optimaliseren met behulp van de bestaande Apple Maps Connect-tool.

Wil je weten wat wij kunnen beteken op het gebied van zoekmachine optimalisatie en een betere online vindbaarheid voor jouw bedrijf? Neem dan eens contact op en maak een afspraak!

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h