Wanneer de prestaties van je website achterblijven
Het is heel frustrerend wanneer blijkt dat jouw website of webshop niet zo presteert zoals jij dat in gedachten had. Je wilt namelijk toch dat bezoekers contact opnemen, een offerte aanvragen, zich aanmelden of jouw product kopen?
Wat kan ik doen als de conversie op mijn website tegenvalt?
Vooral wanneer je niet precies kunt ontdekken waar dat aan zou kunnen liggen. Vaak helpt het, wanneer je iemand anders er eens naar laat kijken. Iemand met een frisse blik zal eerder ontdekken waar het mis gaat, bijvoorbeeld in je ontwerp. Samen met de website statistieken biedt dit meestal voldoende aanknopingspunten om de zwakke plek te ontdekken en aan te pakken.
In dit artikel bespreken we drie manieren die je kunt gebruiken wanneer je website niet zo goed presteert als je had gehoopt.
- Website analyse en A/B testen
- Bezoekers testen
- Toegankelijker maken
In de ideale wereld zou je de verschillende technieken natuurlijk al hebben ingezet nog vòòr dat je tegen problemen aanloopt. Maar wees gerust het is nooit te laat. Daarom bespreken we nu de drie verschillende methoden en geven we aan wanneer je welke aanpak het beste kunt inzetten.
Analyse en A/B testen
Wanneer je geen idee hebt waar of wanneer bezoekers afhaken, dan heb je iets gemist. Want dan heb je te weinig informatie om dit aan te pakken.
Met een website analyse beschik je wel over die gegevens. Zo weet je hoe lang bezoekers gemiddeld op een pagina blijven en welke pagina favoriet is bij je bezoekers.
Wanneer een bezoeker alleen je homepage bezoekt zonder de rest van je website te bekijken, dan weet je dat je hier nog aan moet gaan sleutelen. Als bezoekers heel veel tijd kwijt zijn met klikken en navigeren om de relevante informatie te vinden, dan kan dit een signaal zijn dat het tijd is om de informatie toegankelijker te maken (zie ook methode 3).
Afhankelijk van de pagina, zul je willen dat bezoekers er meer of juist minder tijd aan besteden. Neem als voorbeeld een webshop. Wanneer er een groot aantal bezoekers het winkelmandje wel vult, maar niet afrekent, is dit een signaal dat duidt op een minder positieve ervaring en moet je mogelijk je betaal- of verzendopties aanpassen.
Met A/B testen kom je erachter welke versie van je pagina het beste presteert en voor welke doelgroep. Deze testen zijn handig wanneer blijkt dat bezoekers ergens halverwege de aankoop (of iets anders wat je zou willen dat ze doen op die pagina, bijvoorbeeld inschrijven voor nieuwsbrief) alsnog afhaken.
Stel dat je 2500 bezoekers hebt waarvan 75% meteen afhaken na de landingspagina terwijl de rest verder kijkt op je website. Nu kun je twee verschillende landingspagina’s maken en testen welke pagina beter presteert. De helft van de bezoekers laat je dan de ene pagina zien, de andere helft krijgt de originele te zien.
Wanneer je bijvoorbeeld nu op je landingspagina een knop met “OFFERTE AANVRAGEN” gebruikt, zou je dit op de alternatieve pagina kunnen vervangen door “VRIJBLIJVEND ADVIES” met net een grotere knop. Blijkt dat dit beter werkt, dus dat er meer mensen doorgaan in plaats van afhaken, dan kun je dit als de nieuwe standaard gebruiken en hiermee verder gaan om te optimaliseren, bijv. door andere kleur of lettertype, of misschien wel een andere plek te gebruiken voor de call-to-action button.
Je ziet dat dit geen grote aanpassingen hoeven te zijn. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je je hele ontwerp moet omgooien, maar vaak kun je met kleine aanpassingen, grote resultaten behalen.
Uiteraard kun je in plaats van twee verschillende pagina’s ook nog verder gaan en er drie of meer gebruiken. Dit lijkt misschien sneller te gaan maar vergeet niet dat het ook lastiger wordt om precies te zien welk onderdeel in welke mate verantwoordelijk is voor een eventuele verbetering en hoe je dat dan verder optimaliseert .
Bezoekers testen
Je kunt je website laten testen door een aantal personen. Hierbij vraag je of iemand anders je website wil testen door verschillende opdrachten uit te voeren of om bepaalde informatie te vinden.
Dit testen door gebruikers zou je regelmatig moeten doen tijdens het ontwikkelen van een nieuwe website. Hiermee voorkom je dat je tegen gekke dingen aanloopt wanneer de website live gaat. Hoe vroeger je ermee begint, hoe meer je bij het bouwen hiermee rekening kunt houden en hoe beter je website wordt.
Bij het testen is het ook handig dat je direct ziet wat een gebruiker doet en deze te vragen om hardop te denken, wanneer hij een bepaalde opdracht uitvoert. Benut de gelegenheid ook om te vragen waarom ze een bepaalde optie verkiezen boven een andere en wat ze vinden van bepaalde mogelijkheden die je ze geeft op de website.
Wanneer je weet welke pagina’s verbetering nodig hebben, maar niet precies hoe, kun je de tester hier specifiek naar vragen om beter inzicht te krijgen in de mogelijkheden.
Toegankelijker maken
Is jouw website gebruiksvriendelijk en overzichtelijk? Is alle informatie goed vindbaar, ook op mobiel?
Is het antwoord ja op bovenstaande vragen? Prima! Nu moet je nog alleen nog checken of dit proces ook zo helder en eenvoudig is, als mogelijk.
Wees transparant over je diensten. Laat weten wat je voor ze kan betekenen en laat zien wat je gedaan hebt door bijvoorbeeld reviews te tonen of een portfolio. Klanten moeten het gevoel krijgen dat ze je kunnen vertrouwen.
Maak een FAQ pagina (veel gestelde vragen) en ga in op mogelijke vragen die een bezoeker zou kunnen hebben wanneer ze jouw website bekijken.
Is een bezoeker overtuigd en staat deze op het punt om een offerte aan te vragen, zorg er dan voor dat dat proces heel eenvoudig is. Vergeet ook niet een bedankpagina te tonen of een bevestigingsmailtje te sturen. Hiermee vergroot je de betrokkenheid en daarmee de kans dat de bezoeker terug komt.
Photo by Lisa Fotios from Pexels