De juiste SEO strategie voor jouw bedrijf (deel 1)

zoekmachine optimalsiatie in 2019 seo

De juiste SEO strategie voor jouw bedrijf (deel 1)

Ben je op zoek naar manieren om je SEO inspanningen te versimpelen? Ik heb een simpele methode voor je om SEO middelen zodanig in te zetten dat ze ook daadwerkelijk resultaat opleveren.

SEO (Search Engine Optimization) is nog steeds een hot item in de marketing, maar hoe kun je er als bedrijf optimaal gebruik van maken?

Na het ervaren van diverse updates van Google enkele jaren geleden, hebben verschillende marketeers SEO de rug toegekeerd. Ze vertrouwen liever op betaald zoekverkeer (SEA) om leads en prospects te generen.

Maar als je het goed (en ethisch) doet, werkt niets zo goed, langdurig, consistent en kwalitatief hoogstaand als de leads die je kunt verkrijgen met het juiste gebruik van SEO. Daarom zal ik je vandaag laten zien hoe je SEO op de juiste manier toepast.

Al mijn websitebezoekers zijn gebaseerd op organische of natuurlijke zoekmachine optimalisatie, en ook al zou ik daar vandaag mee stoppen, dan nog zou de komende maanden nog steeds een constante, kwalitatief hoogstaande stroom van bezoekers te zien zijn. DAT is de kracht van goede SEO!

En dat gebeurt echt niet wanneer je gebruik maakt van betaald zoekverkeer. Uiteraard maken de beste marketing systemen gebruik van zowel organisch gegenereerd zoekresultaten als betaald verkeer.

In dit artikel zal ik je vertellen hoe ik denk over de SEO strategie die inmiddels al jaren in de praktijk zijn waarde heeft bewezen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen voor het opstellen van je eigen strategie.

Basis principes

Alle verkopen zijn gebaseerd op basis van “behoefte”, oftewel jij wil iets (of het nou kleding, voedsel, betere buikspieren of iets anders is) en dan komt er een bedrijf langs met een verkoopbelofte om die behoefte of wens in vervulling te laten gaan.

Goede marketing resultaten, of het nu betaalde advertenties zijn of organische verkregen zoekresultaten, zijn altijd op dit principe gebaseerd. Vroeger was de enige manier om zo’n product onder de aandacht te brengen van een breed publiek door te adverteren op plaatsen waar je ook veel mensen bereikt (TV, krant of andere medium).

Dit was (en is) zowel kostbaar als gevaarlijk. Wanneer je heel veel geld betaalt om een reclamespotje op TV te krijgen, terwijl je een verkeerde inschatting hebt gemaakt van de behoeftes die er op dat moment leven onder de massa, dan verdien je niets. Oftewel je bent er nooit zeker van of je het geld dat je uitgeeft aan advertenties, zult terugverdienen.

Organische marketing, zoals SEO, stelt je in de gelegenheid deze formule om te draaien. Want in plaats van dat jij naar je doelgroep toe moet gaan, zorg je ervoor dat potentiële klanten naar jou toe gelokt worden.

Hiermee is alles anders geworden: Je kunt nu een verkoopstrategie inzetten waarmee je de behoeftes van jouw markt zeer goedkoop (of zelfs gratis) kunt vervullen, terwijl je geen enkel risico loopt wanneer blijkt dat je jouw product of dienst verkeerd hebt ingeschat.

SEO als lead generator

Hier volgt een simpele formule waarmee ik duidelijk wil maken hoe SEO werkt.

( G1 + G2 = BP), BP + jouw SEO strategie = €

( geloof + gedrag = Besluitvormingspatronen), Besluitvormingspatronen + Jouw SEO strategie = Omzet

De eerste “G” is geloof of overtuiging. De tweede “G” staat voor gedrag. Geloof en gedrag staan altijd met elkaar in verband; samen staan ze voor de Besluitvormingspatronen van je prospects.

Wanneer de “Besluitvormingspatronen” van je klanten overeenkomen met je organische strategie, dan schiet je SEO in een stroomversnelling en kun je rekenen op een hoop bezoekers.

Er zijn vier niveaus te onderscheiden in je SEO strategie:

  1. Hoog niveau (zoektermen, PPC termen)
  2. Top of funnel (indirecte content)
  3. Blog niveau (blogs over relevante onderwerpen en lead generende tools)
  4. Back-end (geautomatiseerde marketing en database marketing)

Top-of-funnel bezoekers zijn prospects die op eigen initiatief via blogs, zoekmachines of social media op een website terecht zijn gekomen. De meeste bezoekers doen research naar een product of dienst en zijn daarom niet direct bereid om een aankoop tijdens hun bezoek te doen. Top-of-funnel prospects zijn op zoek naar aanvullende informatie over bijvoorbeeld een specifieke organisatie, merk, product of dienst.

In deze blogpost gaan we de eerste twee niveaus bespreken. In deel 2 bespreek ik de andere 2 niveaus.

1. “Hoog Niveau”.

Zorg dat mensen naar jou toe komen.

In plaats van dat je naar je klanten toe gaat om je product of dienst aan de man te brengen, kun je met internet marketing tools inzetten die ervoor zorgen dat de klant naar jou toe komt. Dit begint bij het hoogste niveau van je SEO strategie: wat zijn de zoektermen die specifiek van toepassing zijn op jouw bedrijf en jouw doelgroep(en).

Vaak worden dit de PPC termen genoemd, omdat dit de termen zijn die jouw prospects gebruiken wanneer ze via Google iets opzoeken (als je niet meer zo goed weet hoe het zit met de PPC termen, lees dan het artikel PPC Hero, dat een bondige samenvatting geeft).

Het bepalen van de PPC termen doen we door het geloof en het waarschijnlijke gedrag van de prospects in jouw marktsegment te schetsen. Wanneer je bijvoorbeeld een online marketing bedrijf hebt bent die goede zaken doet in Rotterdam e.o., dan zou je lijst met PPC- of zoektermen er zo uit kunnen zien:

  • online marketing Rotterdam
  • marketing bureau Rotterdam
  • online adverteren Rotterdam
  • SEO specialist Rotterdam

Dit is je hoofdlijstje, maar dan alleen op het hoogste niveau. Onthoud ondertussen dat er een verband is tussen het gedrag dat mensen ten toon spreiden en de dingen waarnaar die mensen op zoek zijn. Dit betekent dat jouw zoektermen in verschillende kwaliteitsniveaus verdeeld kunnen worden, waarover later meer.

2. “Top of Funnel”.

De Top-of-funnel bezoekers zijn prospects die op eigen initiatief via blogs, zoekmachines of social media op een website terecht zijn gekomen.

De meeste bezoekers doen research naar een product of dienst en zijn daarom niet direct bereid om een aankoop tijdens hun bezoek te doen. Top-of-funnel prospects zijn op zoek naar aanvullende informatie over bijvoorbeeld een specifieke organisatie, merk, product of dienst.

 Als je bijvoorbeeld kijkt naar het vorige scenario, dan zou je met de volgende “Top of Funnel” termen kunnen komen:

  • Whitepaper “Hoe kom ik hoger in Google”
  • Gratis online SEO check
  • Blogpost: Meer bezoekers op mijn website
  • Webinar: Beter vindbaar in de zoekmachines

Deze termen zullen allemaal mensen aanlokken die geïnteresseerd zijn in jouw diensten en je kunt deze termen gebruiken als bouwstenen voor jouw SEO strategie. Webinars, Whitepapers, gratis verslagen en andere opt-in hulpmiddelen kunnen afgeleid worden van deze Top of Funnel termen.

Huiswerk 🙂

Maak je eigen lijst met PPC termen en stel van daaruit een lijst met Top of Funnel hulpmiddelen op.

Deze twee lijstjes dienen als basis wanneer we gaan beginnen met het maken van informatieve blogs en landingspagina’s om je SEO strategie tot een succes te maken.

Reacties

reacties

Send this to a friend