Links zijn belangrijk voor SEO. Linkbuilding zou daarom altijd een onderdeel moeten zijn van een strategische en integrale aanpak van SEO. Nog veel belangrijker is dat je linkbuilding gebruikt als onderdeel van je groeistrategie. Links zorgen namelijk rechtstreeks voor meer bezoekers op je website, wanneer je het goed doet.
In dit artikel, zal ik de 6 stappen benoemen en toelichten, die belangrijk zijn voor een succesvolle linkbuilding strategie, op een holistische manier.
Link building als onderdeel van je groeistrategie
Links zorgen ervoor dat je pagina’s hoger ranken in de zoekresultaten, en ik zal hierna uitleggen waarom dit zo is. Maar links zijn ook nog om een andere reden erg belangrijk.
Goede links zorgen voor meer bezoekers. Wanneer je je link strategie aan het uitstippelen bent, moet je voor ogen houden waar links voor bedoeld zijn: links zijn bedacht om je te leiden naar pagina’s die je waarschijnlijk ook interessant zult vinden. Gebruik linkbuilding dan ook om ervoor te zorgen dat je publiek steeds groter wordt. Plaats links op websites waardoor je daadwerkelijk meer bezoekers krijgt op je eigen website.
Een goede link zorgt er dus op de eerste plaats voor dat jouw website meer bezoekers (en dus kopers of deelnemers) krijgt. Een mooi bij effect is dan een hogere ranking als gevolg van die grotere bezoekersaantallen.
De 6 stappen van een succesvolle linkbuilding strategie
- Weet wie je bezoekers zijn
- Maak een lijst met websites die populair zijn bij je bezoekers
- Schrijf supergoede artikelen of andere content
- Match de content met de verschillende websites
- Benader (persoonlijk) de website eigenaren
- Gebruik social media om je content te delen
Stap 1: Leer je publiek kennen
Wanneer je wilt dat de bezoekers aantallen groeien, dan moet je òfwel meer bezoekers proberen te interesseren uit de huidige doelgroep, ofwel proberen een nieuw publiek aan te boren. Daarom is het belangrijk precies te weten wie de huidige bezoekers zijn en hoe je vindt dat de ideale doelgroep eruit zou moeten zien.
Onderzoek dus wie je bezoekers zijn en of dat de juiste bezoekers zijn.
2. Maak een lijst van websites die populair zijn bij je gewenste doelgroep
Wanneer je duidelijk voor ogen hebt wie je doelgroep moet zijn, dan kun je een lijst gaan maken van websites waarmee je je publiek kan bereiken. Vind de websites die al bezocht worden door jouw publiek. Links vanaf deze websites helpen je, deze nieuwe bezoekers te bereiken.
3. Schrijf geweldige content
Websites zullen alleen naar jouw artikel linken als het de moeite waard is. Nog belangrijker is natuurlijk dat het de toekomstige bezoekers zal aanspreken waarvan je lezers of kopers wilt maken. Zorg naast een steengoede en uiteraard originele inhoud, altijd voor een goede structuur en vlot geschreven, foutloze content.
4. Match content met de websites
Heb je een geweldig blog geschreven, dan pak je er de lijst van websites bij die je hebt opgesteld als onderdeel van je groeistrategie (stap 2). Check welke websites naar jouw stuk zouden willen linken. Wanneer je een longtail keyword benadering hebt (je schrijft dan over kleine en niche gebonden onderwerpen), dan zijn er waarschijnlijk maar een zeer beperkt aantal websites geschikt.
Het is lonend om precies die websites er uit te pikken die echt aansluiten op het onderwerp waarover je hebt geschreven. Waarschijnlijk zullen die websites maar al te graag linken, omdat de inhoud zo goed aansluit op hun eigen website. Nog belangrijker is dat de mensen die de link volgen, zeer zeker geïnteresseerd zijn in het onderwerp of het product waarover je content gaat (en daarmee de kans op conversie en terugkerende bezoekjes verhogen).
Stap 5: Benader de websites
Heb je je best gedaan op de inhoud en op het vinden van passende websites, dan ga je de websites persoonlijk benaderen. Vertel ze over de inhoud of over het product en vraag of men er een link naartoe wil plaatsen. Veel mensen willen maar al te graag een link plaatsen als ze je product of dienst gratis mogen uitproberen. Je kan de website beheerder per email benaderen, maar twitter of een simpel telefoontje zijn vaak ook heel doeltreffend. Gebruik in geen geval geautomatiseerde mails.
Met originele content die goed in elkaar steekt zou je via social media normaal gesproken ook nieuwe bezoekers moeten kunnen aanspreken. Tweet over je blog, stuur een paar tweets naar specifieke personen van wie je denkt dat ze je blog wel kunnen waarderen. Facebook werkt ook uitstekend om de aandacht te vestigen op nieuwe content (misschien kun je zelfs een kleine promotie inzetten?). Zodra meerdere mensen je artikel liken, tweeten en delen, neemt de kans toe dat dit een aantal links gaat opleveren.
Conclusie: link building is een groeistrategie
Een succesvolle linkbuilding strategie zou er altijd op gericht moeten zijn, een nieuw gewenst publiek naar je website te leiden. Een mooie bijkomstigheid is dat je website een hogere ranking krijgt in Google. Zolang je linkbuilding beschouwt als een manier om bezoekers te krijgen via andere websites, doe je het op de juiste manier.