Emojis in Meta Titels en Descriptions

social-media-uitbesteden

Heeft het gebruik van Emojis in Meta Titels en Descriptions toegevoegde waarde voor SEO?

Emojis in Meta Titels en Descriptions op je webpagina’s gebruiken is geen probleem. Je mag ze gebruiken, maar dit verandert niets aan de zoekresultaten. Een recente Google update gaat in op het gebruik van smileys, emoji’s of emoticons. Ben jij een fan van het gebruik van Emojis, dan informeren we je in dit artikel over het standpunt van Google met betrekking tot het gebruik van emoji’s en de invloed op de zoekmachine optimalisatie van je webpagina.

Wat zijn Emojis of Emoticons?

Emoticons zijn de symbooltjes die door Whatsapp enorm populair werden om gevoelens, of te wel emoties, symbolisch weer te geven. Het woord is dan ook een samentrekking van emoties en icoon:).

Emoji’s hebben in de chats een toegevoegde waarde, dus hoe zit het met het gebruik in webteksten? Blijkbaar heeft schriftelijke communicatie een tekort aan gevoel.

Emojis en de toegevoegde voor SEO

Whatsapp zonder emoji’s is ondenkbaar en ook in andere chats worden de symbooltjes veelvuldig gebruikt. Logisch dus wanneer je je als tekstschrijver en/of SEO specialist afvraagt of je de emoticons ook kunt toepassen in titels en meta omschrijving van je webteksten en wat dit betekent voor de zoekresultaten.

Wat zegt Google over het gebruik van Emojis?

Een recente update van Google geeft hierover duidelijkheid. Tijdens de Google Search Central SEO office-hours hangout op 28 januari beantwoordde John Mueller een aantal vragen, waaronder die over het gebruik van emoji’s. Volgens deze woordvoerder van Google verandert het gebruik van smileys niets aan de SEO van je artikel. Noch in positieve, noch in negatieve zin, ze worden ofwel “vertaald”door Google, of gewoon compleet genegeerd.

Je kunt uiteraard emoji’s gebruiken waar je maar wilt, maar Google zal die niet overnemen in de zoekresultaten, vooral niet wanneer ze storend werken. Bijvoorbeeld omdat de emoticons een misleidende indruk kunnen geven. Het is niet zo dat emojis problemen geven, maar ik zie geen reden waarom je wél zou gebruiken. Google zal op zijn hoogst proberen te omschrijven wat de emoji betekent en die betekenis toevoegen aan de pagina.

Het is dus niet zo dat een kleurrijke titel voordeel oplevert. Mueller omschrijft het als volgt:

“Denk niet dat een mooie titel vol symbolen een voordeel oplevert voor de waardering of zo. Het is niet dat je extra punten krijgt voor een met emoji’s opgeleukte titel. Volgens mij maakt het voor de SEO helemaal niets uit, maar als je ze wilt gebruiken, prima.“

Met andere woorden, je mág ze gebruiken wanneer je dat voor andere doeleinden noodzakelijk lijkt, maar de vindbaarheid wordt er niet beter op. Ben je daar wel op uit, dan kun je de emoticons beter vervangen door een omschrijving. Want net als met afbeeldingen, kan Google vooralsnog weinig met symbolen.

Het kan aan de andere kant dus ook geen kwaad om emoji’s te gebruiken, want Google negeert in veel gevallen de symbolen gewoon wanneer deze de pagina indexeert.

Emojis in Meta Titels en Descriptions
Emojis in Meta Titels en Descriptions

Waarom wel of niet Emojis gebruiken

Voor de insider is dit best goed nieuws, want emoticons kunnen er wel voor zorgen dat er eerder geklikt wordt op jouw titel en meta omschrijving. Zo’n icoontje kan de nieuwsgierigheid namelijk aardig prikkelen en daarmee je CTR (click throug rate, of te wel het aantal keren dat mensen klikken op jouw titel en meta description en je pagina bezoeken) verbeteren.

En dàt heeft uiteraard dan toch wél effect op de vindbaarheid, want druk bezochte pagina’s worden hoger gerankt dan pagina’s met geringe bezoekersaantallen. Aan jou de afweging of je emoji’s voortaan gaat gebruiken op je website en bij je SEO strategie. We zouden willen concluderen: Het hoeft niet, maar het mag wel, als je het niet laten kunt 😉.

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h