6 snelle stappen naar een goede SEO strategie

Goede SEO strategie

Een goede SEO strategie is noodzakelijk om de zichtbaarheid van je website of webshop te verbeteren. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel het hele proces dat ervoor zorgt dat jouw website zo hoog mogelijk verschijnt in de zoekresultaten verschijnt van zoekmachines zoals Google.

Ik leg je uit hoe je er in 6 snelle stappen voor kunt zorgen dat het aantal bezoekers vanaf zoekmachines zoals Google gaat toenemen. Want dat is het doel van een goede SEO strategie.

SEO verhoogt de vindbaarheid van je website

SEO is onder te verdelen in 2 onderdelen: De on-page optimalisatie en de off-page.

De on-page optimalisatie focust op alle technieken die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat de website hoger verschijnt op de SERP (zoekmachine- resultaten pagina’s).

De off-page optimalisatie gaat over alle andere tactieken die je kunt overwegen om de website meer zichtbaar te maken online.

On page SEO

De on-page optimalisatie richt zich op de inhoud, opmaak en het juiste gebruik van keywords of zoekwoorden. Ook gaat het om het geven van de juiste pagina omschrijving (metadescriptions), zodat zowel Google als potentiële bezoekers, snel kunnen zien waar een webpagina over gaat.

1.     Goede SEO strategie begint met de juiste content

De content is alle informatie in zowel tekst als beeld die te vinden zijn op jouw website. Logisch is dan ook, dat een effectieve SEO strategie begint bij de juiste content. Wanneer je begint met het verzamelen en samenstellen van de content, bedenkt dan constant welke informatie essentieel is voor klanten of bezoekers.

De lengte van die informatie speelt een grote rol, zowel voor de zoekmachines als voor het effect op de SEO. Het minimum aantal woorden is 300 en een gemiddelde lengte van 500 woorden per webpagina, is prima. Langer is beter, maar onthoud altijd dat de inhoud wel interessant moet blijven voor de lezer en vermijd (teveel) herhalingen.

2.     Relevante zoekwoorden bepalen

Zoekwoorden of keywords omvatten de tekst die zoekers ingeven op het zoekveld van Google om een website te vinden. Weten wat de relevante zoektermen voor uw website zijn, is daarom enorm belangrijk. Een goede zoekterm  is een zoekvraag die veel gebezigd wordt op Google én die een nauwe relatie heeft met jouw vakgebied. Om jouw website te laten verschijnen in de zoekresultaten (SERP’s), is het aan te bevelen om de relevante zoekterm in de titel en tekst van de webpagina te verwerken.

Gebruik de zoekterm aan het begin van de tekst, maar dan wel zodanig dat de tekst “loopt” en er natuurlijk uit blijft zien en de zoekterm aansluit op de inhoud. Domweg opsommen van alle zoektermen die je kunt bedenken werkt helaas niet. Sterker, de zoekmachines zullen dergelijke trucjes opsporen en bestraffen door de website helemaal niet meer te tonen. De beruchte “Google penalty” heeft al aardig wat websites die slim dachten te zijn, op die manier uitgeschakeld.

3.     Metatitels en metadescriptions

De metatitel is de onderwerp regel in blauw die in de zoekresultaten verschijnt. Je kunt deze zelf invoeren in de CMS van je website, bijvoorbeeld WordPress.

Voor een effectieve metatitel verwerk je in de Meta titel de drie belangrijkste zoektermen. De titel moet daarnaast de lading dekken van de webpagina én mensen motiveren deze te bezoeken.

Google toont als titel in de zoekresultaten  maximaal 55 karakters, dus zorg ervoor dat je òf minder tekens gebruikt of dat de titel niet op een vreemde manier wordt afgekort.

De metadescription verschijnt onder de meta titel in de zoekresultaten. In de omschrijving heb je 150 karakters tot je beschikking om de bezoeker te prikkelen. Ook hierin verwerk je op natuurlijke wijze de belangrijkste zoektermen, maar kom niet in de verleiding en beperk je tot drie.

Off page SEO

Behalve on-page SEO is er ook nog het off-page SEO spoor. Dit zijn allerlei anderen manieren waarop je jouw website bekend kunt maken, dus buiten de (inhoud en uiterlijk van de) website zelf om.

4.     Backlinks: laat anderen de SEO doen

Mond op mond reclame is nog altijd de beste manier om nieuwe klanten te krijgen. Backlinks zijn precies hetzelfde, maar daarmee ook de meest  lastige van een effectieve SEO strategie. Je hebt er zelf namelijk weinig invloed op. Want hoe krijg je anderen zo gek dat ze iets leuks over jouw bedrijf gaan plaatsen?

Goede content.

De makkelijkste manier is simpel: gewoon een super goede website hebben met inhoud die het delen waard is. Denk bijvoorbeeld aan het regelmatig plaatsen van interessante nieuwtjes. Hiermee moedig je anderen als het ware aan om  reviews of opmerkingen te plaatsen.  Jouw website wordt “vanzelf” het onderwerp van gesprek en de backlinks volgen automatisch.

Bloggen

Een andere effectieve manier om backlinks te krijgen is door zelf contact op te nemen met websites of bloggers die zich focussen op uw vakgebied. Dergelijke teksten zijn “objectief”, anderen lezen dit als een review vanuit de klant.

5.     Social Media zorgen voor directe interactie

Social media vormen één van de beste manieren om uw klanten te informeren en te interesseren. Plaats regelmatig updates in de vorm van foto’s en video’s om je klanten en bezoekers op de hoogte (én geïnteresseerd) te houden. Social media zijn bij uitstek geschikt om speciale doelen en doelgroepen te bereiken én jouw producten en diensten onder de aandacht te brengen.

6.     Online gidsen, vergelijkingssites en reviewplatforms

Veel bezoekers oriënteren zich door middel van online gidsen en reviews. Het loont de moeite om te kijken of er voor jouw branche relevante overzichtspagina’s zijn.

Dergelijke websites vergroten de zichtbaarheid en leveren reviews. Het moet dan wel een toonaangevende overzichtspagina zijn, met liefst positieve klantreviews. Alleen dan kan een plaats op een dergelijke online directory, nieuwe klanten opleveren.

Ook bij negatieve reviews is het zinvol te reageren. Uiteraard zodanig dat de angel op vriendelijke en beleefde wijze uit de review gaat. Reageer je niet, of reageer je boos, dan zal dit onverbiddelijk je goede naam bezoedelen. Humor helpt (meestal) wél.

Tot slot

Dit waren de 6 snelle stappen voor een goede SEO strategie. Uiteraard is er nog veel meer te vertellen en te doen om de positie in de zoekresultaten te verbeteren, maar met deze 6 basis principes komt jouw website gegarandeerd een heel eind.

Photo by bongkarn from Pexels

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h