Shopify en GA4
Vanaf Maart 2023 is het voor Shopify gebruikers eindelijk mogelijk om over te stappen naar Google Analytics 4.
Google beëindigt Universal Analytics in juli 2023 en wordt vervangen door Google Analytics 4. Universal Analytics blijft gegevens verzamelen tot het einde ervan in juli 2023, en de gegevens blijven daarna nog minstens 6 maanden toegankelijk.
Met het flexibele, op gebeurtenissen gebaseerde gegevensmodel kun je met Google Analytics 4 de hele customer journey over je website, webshop en apps bekijken.
GA4 maakt gebruik van machine learning en geeft nieuwe inzichten om betere resultaten te behalen en je bedrijf te laten groeien.
De verwachting is dat Shopify alle benodigde data door zal gaan sturen naar Google Analytics 4 die je nodig hebt om analyses uit te voeren. Dit gaan we ervaren zodra we de eerste data binnen krijgen.
Google Analytics 4 (GA4) toevoegen aan je Shopify webshop
De manier waarop je Google Analytics 4 binnen Shopify instelt is afhankelijk van de versie van Shopify die je gebruikt. Om Google Analytics 4 op de standaardversie van Shopify te installeren, moet je de onderstaande stappen volgen.
1. Trackingcode toevoegen aan het thema
Ga naar Onlinewinkel in het linker menu.
Ga vervolgens naar Thema’s en klik op de 3 puntjes naast het thema.
Klik vervolgens op code bewerken en bewerk het theme.liquid bestand. Je plaatst vervolgens de trackingcode tussen de <head> </head> tags. Hier is een voorbeeld van de code.
Let op dat je G-VOORBEELD vervangt door de metings-ID uit jouw eigen GA4 account.
<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=G-VOORBEELD"></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag()
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'G-VOORBEELD');
</script>
2. Trackingcode toevoegen aan de bedankt pagina
Ga in het menu naar Instellingen en vervolgens naar Checkout en accounts en voeg bij Bestelstatuspagina een aangepaste trackingcode toe aan het gedeelte Aanvullende scripts (Hier is een voorbeeld dat je kunt gebruiken.
Let op dat je G-VOORBEELD vervangt door de metings-ID uit jouw eigen GA4 account.
<!-- Google Analytics 4 --> <script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=G-xxxxxxxxxx"></script> <script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-VOORBEELD'); </script> <!-- Track order confirmation --> <script> gtag('event', 'purchase', { "transaction_id": "12345", "affiliation": "My Store", "value": "100.00", "currency": "EUR", "shipping": "10.00", "tax": "5.00", "items": [ { "id": "SKU123", "name": "Product 1", "brand": "My Brand", "category": "Category", "variant": "Variant", "price": "50.00", "quantity": 2 }, { "id": "SKU456", "name": "Product 2", "brand": "My Brand", "category": "Category", "variant": "Variant", "price": "25.00", "quantity": 2 } ] }); </script>
Klik vervolgens op opslaan en je hebt nu GA4 aan je Shopify webshop gekoppeld.