Google past mijn Meta Titles aan
Hoe schrijf je (tegenwoordig) goede Meta Titles voor Google?
De nieuwe richtlijnen van Google geven praktische tips voor het schrijven van Meta Titles en Meta Descriptions.
Google heeft de nieuwe richtlijnen voor het schrijven van Meta Titles gepubliceerd, met onder meer tips om te voorkomen dat jouw Meta Titles worden aangepast door Google in zoekresultaten.
De manier waarop Meta Titles in de zoekresultaten worden weergegevens, is afgelopen augustus gewijzigd.
Google heeft een update uitgerold die is gemaakt om sommige paginatitels in SERP’s te vervangen door tekst die ‘leesbaarder en toegankelijker’ is.
Deze update zou minder dan 20% invloed hebben op alle gebruikte Meta Titles. Hoewel het mogelijk is dat dit aantal nog lager kan worden als sites de nieuwe richtlijnen van Google zullen volgen. Al met al zal, wanneer je je bezig houd met zoekmachine optimalisatie dan zal dit best impact hebben op de huidige posities binnen de zoekresultaten van Google.
Een nieuw artikel in het gedeelte ‘Geavanceerde SEO’ van Google Search Central biedt Google een nieuwe reeks richtlijnen uit voor het schrijven van Meta Titles.
Google somt ook de meest voorkomende problemen op die ertoe leiden dat paginatitels worden vervangen door Google’s eigen keuze.
Hier een blik op de bijgewerkte richtlijnen van Google die de Meta Titles nu Title Links noemt.
Richtlijnen van Google voor het schrijven van Title Links
De klikbare titels die gebruikers naar de websitepagina’s in zoekresultaten leiden, worden nu Title Links genoemd. Voorheen werden ze Meta Titles of gewoon Page Titles genoemd.
Het is handig om een nieuwe term te hebben om deze te onderscheiden, omdat een meta title en een Title Link verschillende stukken tekst kunnen zijn, ook al zijn het beide Page Titles.
Je kunt je voorkeur aangeven voor wat je wilt dat Google als titel link weergeeft door beschrijvende tekst in het <title> element te schrijven.
Of Google nu jouw favoriete titel gebruikt of een alternatief kiest, de tekst in het <title> element wordt gebruikt voor het rangschikken van zoekresultaten.
Dit zijn de praktische tips van Google voor het schrijven van titels:
- Zorg ervoor dat elke pagina op jouw website een eigen titel heeft die is gespecificeerd in het <title> element.
- Creëer unieke titels voor elke pagina en vermijd standaardtekst.
- Houd titels beknopt en vermijd onnodig lange tekst.
- Schrijf beschrijvende titels en vermijd vage tekst zoals ‘Home’ voor de homepage.
- Herhaal geen tekst in titels om meer zoekwoorden toe te voegen.
- Kenmerk jouw titles indien van toepassing door de naam van de website toe te voegen. De homepagina zou bijvoorbeeld een goede plek zijn om dit te doen.
Wanneer je deze richtlijnen volgt wordt de kans kleiner dat Google jouw Title Links zal vervangen.
Veelvoorkomende problemen met Title Links
Google geeft de volgende redenen op waarom de Title Links in zoekresultaten kunnen verschillen van het Title element.
- Onvolledig: Titels zijn (half) leeg of er ontbreekt enige beschrijvende tekst. Voorbeeld: <titel>| sitename</title>
- Verouderd: de titel is niet bijgewerkt om een update van de hoofdinhoud weer te geven. Deze discrepantie kan optreden in zoiets als een jaarlijks geüpdatet artikel dat jaar na jaar dezelfde URL gebruikt.
- Onnauwkeurig: het titelelement geeft de hoofdinhoud niet nauwkeurig weer.
- Standaard ingevulde Page Titles. Er is herhaalde veel standaard ingevulde tekst in de <title> elements bij meerdere pagina’s binnen een site.
Echter zelfs als je al deze bovenstaande redenen vermijdt en alle richtlijnen volgt, kan Google toch besluiten jouw favoriete titel te vervangen door iets anders.
Mocht dat het geval zijn, dan is dit waar Google de tekst waarschijnlijk vandaan haalt.
Hoe Google Title Links genereert
Titel Links op de pagina’s met zoekresultaten van Google houden rekening met zowel de inhoud van een pagina als de verwijzingen ernaar die op internet worden weergegeven.
Google streeft ernaar een titel weer te geven die elke pagina het beste weergeeft en beschrijft.
De volgende bronnen worden gebruikt om Titel Links te maken:
- Inhoud in <title> elementen
- Visuele kopteksten of kop weergegeven op een pagina
- Kopelementen, zoals <h1>-elementen
- Andere content die groot en prominent is door het gebruik van styling
- Andere tekst op de pagina
- Ankertekst op de pagina
- Tekst binnen links die naar de pagina verwijzen
Voor meer informatie kun je kijken op de nieuwe documentatiepagina van Google of neem contact met ons op voor meer advies over het inzetten van Titel Links.