Google shopping campagne voor nog betere zichtbaarheid

google-ads-campagne

Wanneer je een eigen webshop hebt dan kun je eigenlijk niet meer om Google shopping heen. Bij elke zoekopdracht zie je wel  één of meerdere shopping resultaten. Ze staan prominent zichtbaar, boven de “gewone”, organische zoekresultaten. Compleet met  foto, titel en de naam van de aanbieder. Reden te meer om eens te kijken hoe Google shopping werkt en hoe je er je voordeel mee kunt doen.

Wat is Google shopping?

Google shopping is de manier waarop Google productadvertenties duidelijk in de spotlight zet wanneer de zoekterm daar aanleiding toe geeft. Omdat de advertenties zo goed opvallen, wil je als ondernemer natuurlijk weten wat je moet doen om ook op die plek te verschijnen met jouw productadvertentie. Google shopping kun je dan ook zien als soort van vergelijkingstool, maar wat bepaalt of jouw product of die van je concurrent getoond wordt?

Presenteren zoekresultaten

Mensen die op zoek zijn naar een bepaald product, zullen dat gebruiken als zoekterm (bijv. Tandpasta voor wittere tanden). Google laat vervolgens in een aantal blokken de aanbieders zien die het best overeenkomen met die zoekterm. Daarbij kunnen de advertenties zowel boven als naast de normale (organische en daarmee gratis) zoekresultaten staan. Binnen een blok vermeldt Google dan de prijzen en aanbieders van het product.

Google shopping campagne

Meestal kun je ook direct de recensies bekijken als die er zijn.

Overzichtelijke presentatie Google shopping

De informatie wordt door Google zeer overzichtelijk gepresenteerd. Op deze manier wordt het de zoeker erg makkelijk gemaakt de juiste keuze te maken en zal de bezoeker eerder overgaan tot aankoop.

Hoe werkt Google shopping?

Als webshop beheerder heb je er alle belang bij dat jouw product in Google shopping getoond wordt, maar hoe doe je dat? Anders dan vroeger, waarbij de tekst de manier was om bezoekers te verleiden tot een bezoek aan jouw website, kun je nu met een mooi plaatje laten zien wat je in huis hebt. Dat klinkt super eenvoudig toch?

We gaan nu uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt. Je moet namelijk eerst een productfeed maken en daarna een campagne om je producten te laten verschijnen in Google shopping. Dat is alles.

  1. Productfeed Hiermee geef je aan Google alle relevante informatie over je producten. Zodoende kan Google de juiste producten koppelen aan de zoekopdrachten. Hoe specifieker, hoe beter. Wanneer je Woocommerce gebruikt zijn daar meerdere plugins voor te vinden die dit een stuk eenvoudiger maken voor je. Ook andere bekende webshop systemen hebben hier vaak eigen modules om zo’n productfeed op te zetten.

 

  1. Campagne aanmaken Is je productfeed klaar, dan is het tijd om een koppeling aan te maken tussen Google Ads en het Google Merchant Center. Vervolgens kun je een campagne aanmaken met als doel de juiste balans te vinden tussen kosten en baten met een zo hoog mogelijke conversie. Je  geeft aan hoe de biedstrategie er uit ziet, wat het dag budget is voor de advertentie en welke prioriteiten er voor de feed zijn. Eigenlijk exact zoals het aanmaken van een gewone advertentie werkt in Google Ads.

Is Google shopping ook voor jouw website relevant?

Waarschijnlijk heb je al lang besloten dat je niet (meer) om Google shopping heen kunt. Twijfel je nog, dan volgen nu een aantal redenen om je te overtuigen.

  • Uitstekende zichtbaarheid in de zoekresultaten. Google shopping maakt het wel heel makkelijk om je producten direct onder de aandacht van de zoeker te brengen met alle relevante informatie, maar zonder dat je je hoofd hoeft te breken over originele tekst. De klant heeft nog niet eens je website bezocht en kan al overgehaald worden jouw product aan te schaffen. Dat is dus weer een hobbel minder.
  • Hoge conversie: door de overzichtelijk gepresenteerde informatie weet de bezoeker precies wat ze kunnen verwachten.
  • Prijs direct getoond: misschien niet altijd een voordeel, maar zeker wel voor de prijsstunters.
  • Remarketing optie: stel dat een bezoeker jouw product heeft bekeken maar niet gekocht, of zelfs al in winkelwagen heeft gedaan maar niet tot betaling is over gegaan, dan biedt Google shopping de optie om deze mensen alsnog te bereiken.
  • Verbeterde zichtbaarheid: je kunt de zoeker nu nog beter bereiken, dus niet alleen via SEO (verschijnen in organische zoekresultaten door optimaliseren van de webpagina’s voor de vindbaarheid met Google zoektermen) of SEA (betaald zoekverkeer door middel van advertenties in Google Ads), maar nu ook met gebruik van Google shopping.
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h