6 Google Shopping tips om je advertenties een boost te geven

google-shopping-tips

6 Google Shopping tips om je advertenties te verbeteren

Google Shopping advertenties promoten je online en lokale voorraad. Een foto met tekst en prijs toont de klant precies waar naar hij op zoek is. Hier volgen zes Google Shopping tips om het meeste uit je Google Shopping campagnes te halen.

Google Shopping advertenties zijn geweldig en ze worden steeds beter. Om zoveel mogelijk rendement te behalen zijn er verschillende simpele acties mogelijk. Sommige zijn al bekend sinds de introductie  van Shopping campagnes in 2013, anderen zijn meer recent toegevoegd.

Ongeacht of je beginner of gevorderde bent in de Shopping campagne, volgen nu 6 Google Shopping tips waarmee je je voordeel kunt doen.

Google Shopping tip 1. Zorg voor duidelijke communicatielijnen

Een Google Shopping advertentie maakt gebruik van een heleboel gegevens om ervoor te zorgen dat de ​​advertentie aan de juiste gebruiker getoond wordt. Voor grotere webwinkels is vaak teamwerk vereist om ervoor te zorgen dat Google de ideale gegevens krijgt voor de best mogelijke advertentie.

Als adverteerder, zul je je het meest druk maken om campagnes in Google AdWords. Daarnaast heb je misschien enige controle over je Merchant Center account. Waarschijnlijk is het nodig dat je met verschillende afdelingen samenwerkt voor zaken als datafeeds, de productcatalogus en de prijzen van de artikelen. Een AdWords specialist kan je hierbij om fouten (zoals niet-beschikbare producten) te voorkomen en de beste kansen te vinden.

Praat met elkaar. Het belang van teamwerk kan niet genoeg worden benadrukt. Je hebt allemaal dezelfde doelen, dus zorg ervoor dat je op één lijn staat. Google heeft trouwens onlangs een aantal wijzigingen aangekondigd waardoor adverteerders hun productgegevens rechtstreeks in Merchant Center kunnen wijzigen en verbeteren.

Webcare4all-ADWORDS-BANNER

 

Google Shopping tip 2. Laat productgegevens voor zich spreken

Zoals de meesten online marketeers, verzorg ik al jaren zoekadvertenties. Shopping advertenties daar en tegen zijn pas sinds kort beschikbaar in online marketingland. Veel mensen hebben daarom de neiging de traditionele betaalde zoekmentaliteit te gebruiken in hun Shopping campagnes. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar let daarbij wel op de volgende valkuilen.

Het grootste verschil is dat je productgegevens hebt in plaats van een lijst met zoekwoorden. Focus op de productgegevens. Een focus op productgegevens gaat op in verschillende situaties – situaties waarbij zoekwoorden niet altijd overeenkomen met de intentie. De motivatie van een gebruiker om te zoeken kan van alles zijn, van onderzoek tot het moment van kopen.

Veel adverteerders hebben graag controle over hun accounts, maar hiermee haal je je een hoop werk op je hals. Overdreven ingewikkelde Shopping campagnes waarmee je een product-niveau, zoekwoord-achtige structuur probeert na te doen, zijn een slecht idee. Ze zijn lastig te onderhouden en verbeteren zelfs de prestaties niet.

Ik heb zelfs gevallen gezien waarin ze de situatie alleen maar erger maken. Ik zou eenvoudiger structuren aanbevelen, zoals groeperen op populaire merken, categorieën of winstmarges.

Gebruik bijvoorbeeld campagneprioriteiten om bezoekersaantallen te sturen, maar probeer  niet Shopping advertenties in een tekstadvertentie structuur te persen, dit kan meer kwaad dan goed doen.

Google Shopping tip  3. Voer de volledige inventaris in

Vul je volledige voorraad in bij Merchant Center. Meer producten betekent meer kansen om voor klanten te verschijnen.

Let wel op wat je indient. Wanneer je je in een gevoelige categorie bevindt, denk aan gezondheidszorg of geneesmiddelen. Die regels kunnen strenger zijn. Wanneer je een artikel aanbied wat in strijd is met de Google richtlijnen krijg je hier een melding van.

Ons doel is om de best mogelijke resultaten (inclusief advertenties) te leveren voor gebruikers, adverteerders en Google. Hoe meer dingen je ons geeft om mee te werken, hoe beter de gebruikerservaring zal zijn die we kunnen bieden.

Google Shopping tip  4. Gebruik Slim bieden om een bod in te stellen op regelniveau

Je kunt nog steeds producten per product (regel per regel) optimaliseren met Shopping advertenties. Zowel verbeterde CPC-biedingen (Cost-Per-Click) als Target ROAS (bieden op basis van een doelrendement op advertentie uitgaven).  Slim bieden is de beste manier om bieden op regelniveau te krijgen. Het is de enige manier om biedingen in te stellen die specifiek zijn voor elke zoekopdracht.

Met ECPC (verbeterde kosten per klik) stel je je eigen biedingen in voor de productgroep. Vervolgens worden die biedingen voor elke veiling naar boven of beneden aangepast om het totale aantal conversies te maximaliseren dat je bij dat bod kunt ontvangen. Target-ROAS doet het zware werk. Je hoeft alleen een doelrendement aan te geven waarvoor het zal optimaliseren, en het zal vervolgens bieden op zoekopdrachten met een hoge koopintentie.

Google Shopping tip  5. Bouw je brand met Showcase Shopping advertenties

Vergeet niet om een ​​volledig  beeld van je bedrijf of merk op Google Shopping te presenteren, terwijl je op zoek bent naar de ideale foto’s voor bij de productgegevens. Showcase Shopping advertenties zullen eerder worden weergegeven wanneer mensen zoeken naar algemene items – denk aan ‘verlichting’ in plaats van ‘met de hand geblazen glazen 3-lampen lantaarn’.

Showcase Shopping advertenties zijn een geweldige manier voor het tonen van een selectie van de producten die je aanbiedt. Het is ook een prima manier om mensen al vroeg tijdens hun ‘customer journey’ te bereiken.

Showcase Shopping-advertenties zijn beschikbaar via de API of de nieuwe Google AdWords omgeving

Google Shopping tip  6. Koppel de advertenties aan fysieke winkels

Lokale voorraad-advertenties zorgen ervoor dat de dingen uit je winkel, nu online staan. En ze  sturen bezoekers naar je winkels met lokale informatie. Bij Google is dit vorig jaar bestudeerd.  Hieruit bleek dat consumenten die op de Google Search advertentie van een winkel hebben geklikt voordat ze de winkel bezochten, 25% meer kans opleveren dat ze iets in de winkel kopen en dat ze gemiddeld 10% meer uitgeven (bron: Google-gegevens , Okt-nov 2016).

Zorg ervoor dat je je fysieke winkel niet vergeet. Voor een consument zijn de advertenties en winkellocaties hetzelfde.

Conclusie

Shopping advertenties zorgen voor uitstekende resultaten voor zowel gebruikers als adverteerders. Hopelijk heb je één of twee nieuwe tactieken ontdekt in dit artikel die je kunt gebruiken om nog betere prestaties met je Shopping campagnes te bereiken.

Reacties

reacties

Webcare4all-SEO-banner2