Hoe werkt Google nu eigenlijk?

hoe-werkt-google-zoekmachine

Hoe werkt Google?

Heb jij enig idee hoe Google eigenlijk werkt? In dit geval heb ik het over de zoekmachine van Google. De professionals onder jullie waarschijnlijk wel, maar de meesten mensen weten niet hoe Google werkt. Daarom wil ik hier uitleggen wat Google doet, zodat je er profijt van kunt hebben en zo je website hoger in de zoekresultaten kunt krijgen.

Linkbuilding en Google

Zoekmachines zijn dol op links. Ze gaan van de ene website naar de ander. Google is namelijk niets anders dan een crawler, een soort robotspin, een index en een algoritme. Deze robotjes struinen de hele dag het internet af. Daarbij slaan ze een HTML versie op van alle pagina’s die ze tegen komen in een reusachtige database. Dit heet de index. De index krijgt een update wanneer de crawler ontdekt dat je pagina’s gewijzigd hebt of toegevoegd. Wanneer jij regelmatig nieuwe content toevoegt, zal de robot vaker voorbij komen.

Google weet pas dat je bestaat, wanneer er ergens een link is naar jouw site. Deze moet komen van een website die al in de index staat. Wanneer de crawler die link volgt, zal jouw pagina opgeslagen worden in de index. Vanaf dat moment kan die pagina in de zoekresultaten van Google verschijnen.

De waarde van links voor Google zoekmachine

Hoe meer links er naar een bepaalde pagina verwijzen, hoe belangrijker die pagina wordt. Het is daarom handig om zowel binnen je website naar een bepaalde pagina te linken als van buitenaf, bijvoorbeeld Facebook of andere social media. De waarde van een link wordt ook nog gewogen. Komt die van een site met heel veel inkomende links, dan telt die link zwaarder dan wanneer deze van een website komt die nauwelijks externe links heeft. Linkbuilding is daarom een belangrijk onderdeel van het  verbeteren van de vindbaarheid van je website. Maak alleen gebruik van nuttige links, want als je de boel voor de gek houdt, zal Google dat afstraffen (Google penalty). Je website zou wel eens uit de index verwijderd kunnen worden!

Het geheime algoritme van Google

Vervolgens probeert Google zoektermen te matchen met de websites in de index. Hiervoor maakt Google gebruik van een speciale algoritme die bepaalt welke sites het meest relevant zijn voor de een bepaalde zoekterm. Uiteraard is dit algoritme geheim. Niemand weet precies welke factoren bepalend zijn voor de volgorde van de zoekresultaten.

Het algoritme verandert ook voortdurend. De volgorde en het gewicht dat aan de verschillende factoren wordt toegekend, wisselt regelmatig. Hoewel de algoritme geheim is, vertelt Google wel wat ze belangrijk vindt. Alleen niemand weet HOE belangrijk en ook niet of Google alle factoren prijs geeft. Daarom moeten we veel testen en uitproberen, om te kijken wat werkt en wat niet.

Zoekresultatenpagina van Google

Wanneer je een zoekterm in typt, laat Google een pagina met zo’n 6-10 websites zien die volgens Google het best aansluiten op de zoekvraag. Dit zijn de organische zoekresultaten, die dus bepalen of jouw website gevonden wordt of niet bij de betreffende zoekterm. Boven deze websites staan vaak ook links naar websites die niet organisch zijn, maar betaald. Dat zijn de websites die betalen voor het bovenin de zoekresultaten verschijnen voor die zoekterm. We noemen ze Google Ads (van advertenties). De prijs voor deze advertenties variëren enorm. Dit hangt af van hoe populair een zoekterm is. Voor een term die heel populair is zul je meer moeten betalen per klik dan voor eentje die meer specifiek is. Hoe hoger je biedt, hoe meer kans dat je bovenin verschijnt. Ook dat is een kwestie van strategie dus.

SEO en Google

SEO is de term die we gebruiken om je website zo te maken dat deze goed gevonden kan worden door Google en dus hoog in de zoekresultaten verschijnt. Met andere woorden, met SEO probeer je de website zo in te richten dat die goed scoort op het algoritme van Google. Hoewel de exacte factoren en de weging ervan geheim zijn, weten we in de loop der jaren inmiddels wel, welke zaken zeker belangrijk zijn.

Continue volgen van updates in het algoritme van Google

Wij monitoren alle uitingen van Google over wijzigingen en updates in het algoritme en we testen continu dingen uit om te kijken wat werkt en wat niet. In ieder geval moet je SEO strategie nooit aanvoelen alsof je een trukendoos toepast. Want het enige wat Google wil, is dat de websites die het laat zien, overeenkomen met wat de zoeker vraagt. Wanneer je op nummer 1 wilt staan bij een bepaalde zoekterm, moet je website uiteraard wel relevante informatie bevatten. Google zit niet te wachten op nepsites, en de gebruiker al helemaal niet.

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h