HTTP of HTTPS? En de invloed daarvan op de SEO van jouw website

http of https

Aandeel HTTPS sites op nummer 1 positie stijgt naar 30%

Het is alweer 2 jaar geleden dat Google aankondigde voortaan ook HTTPS mee te nemen in de beoordeling voor de Google ranking. Daarna volgde als gewoonlijk tal van speculaties of het wel of geen zin had je website om te zetten naar HTTPS. De één raadde het ten zeerste af omdat er nauwelijks winst te halen zou zijn en er zelfs risico’s verbonden zijn aan de switch, anderen gebruikten het als verkoopargument om klanten zo snel mogelijk over te laten gaan naar een beveiligde  HTTPS omgeving. Twee jaar later spreken de cijfers voor zichzelf. Google heeft een lange adem en wint ook deze slag.

Wat is er gebeurd in twee jaar tijd?

Wanneer je uitsluitend kijkt naar de impact van de HTTPS update, dan is het effect maar heel gering.  Want voorafgaande aan de aankondiging gebruikte 7 % van de nummer 1 noteringen het HTTPS protocol. Een week later was dit gestegen tot iets meer dan 8 %, een gering effect dus. We gebruiken hiervoor overigens een eigen tracking systeem met 10.000 zoekwoorden, dus het kan zijn dat de resultaten die ik hierna bespreek voor je eigen branche wat anders liggen.

HTTPS websites en SEO

De blauwe balken geven de noteringen voor, de paarse de noteringen ná de aankondiging van Google. Misschien dat niet iedereen de boodschap meteen heeft ontvangen, maar zelfs na twee weken zie je nog maar weinig verschil. Hierdoor heeft menigeen waarschijnlijk gedacht; “Het zal wel meevallen met dat Google gedoe rond het HTTPS protocol” en is overgaan tot de orde van de dag.

Maar onderstaande grafiek is een wake-up call, want er is nu wel degelijk een forse stijging te zien in het aandeel websites mèt HTTPS dat op de eerste pagina met Google zoekresultaten verschijnt.  In juni 2016 is het aandeel zelfs als gestegen tot 32,5%. Helemaal links in de grafiek is het kleine sprongetje te zien dat volgde op de aankondiging van het HTTPS algoritme in augustus 2014. De grote sprong in het midden (juni 2015) is toen Wikipedia overschakelde op HTTPS.

Hiermee kun je goed zien wat voor invloed 1 groot online bedrijf kan hebben op de SERP’s (Het woord SERP is eigenlijk een afkorting en staat voor ‘search engine results page’. Dit is de resultatenpagina van een zoekmachine en wat je dus te zien krijgt wanneer je een zoekopdracht hebt ingevoerd in bijvoorbeeld Google).

HTTPS websites en SEO

Wat betekent deze stijging?

Straft Google de websites die geen HTTPS gebruiken? Waarschijnlijk niet. Wanneer deze stijging uitsluitend een gevolg zou zijn van algoritme updates, dan zouden we meerdere sprongetjes en nieuwe plateaus in de grafiek verwachten. Maar afgezien van de Wikipedia omschakeling en twee andere hobbels, vertoont de grafiek een langzaam, maar geleidelijk stijgende trend.

Misschien dat mensen naar HTTPS omschakelen omdat ze daar hun eigen redenen voor hebben, maar ik denk dat deze trend bewijst dat de Google campagne werkt. Ze zijn er in geslaagd SEO marketeers en website eigenaren ervan te overtuigen dat HTTPS beloond zal worden en daarmee is de omschakeling drastisch versneld. De update van een algoritme is namelijk riskant en kan meerdere partijen schade toebrengen. Ons er van te overtuigen dat de verandering voor ons eigen bestwil is, brengt geen risico’s mee voor Google. Google heeft geen haast èn een lange adem. Uiteindelijk bereiken ze wat ze willen; allemaal naar HTTPS.

Zijn onze gegevens betrouwbaar?

Zoals ik al eerder aangaf is ons tracking systeem gebaseerd op een steekproef van 10.000 zoekwoorden. De trendlijn is interessant, maar het is uiteraard mogelijk dat onze zoekwoorden een te hoge inschatting geven van de HTTPS resultaten.

Waarom is 30 % zo belangrijk?

Ok, dus één derde van de bedrijven die we terug vinden op de eerste pagina met zoekresultaten, gebruikt HTTPS. Je kunt dat natuurlijk ook anders zien. Namelijk, twee derde van de bedrijven gebruikt het protocol (nog) niet. Maar als we de trend doortrekken dan zal het aandeel over ongeveer anderhalf jaar 50 % bedragen. Is het dus tijd om nu al in paniek te raken? Nee, waarschijnlijk niet, maar hier volgt nog een puzzelstukje dat je misschien over het hoofd hebt gezien.

Wanneer komt Google met de HTTPS algoritme update?

Google moet ergens het juiste evenwicht zien te vinden. Want wanneer ze HTTPS gaan belonen op het moment dat nog maar weinig sites dat gebruiken, dan riskeren ze veel schade aan goede websites die de switch nog niet gemaakt hebben. Aan de andere kant, wanneer ze wachten met belonen tot bijna iedereen is overgestapt, dan heeft belonen weinig zin meer. Wanneer ze wachten tot iedereen HTTPS gebruikt en deze belonen, dan gebeurt er helemaal niets in de ranking resultaten.

Als dus het stevig belonen van HTTPS in de beginfase (wanneer er nog maar weinig bedrijven zijn overgestapt naar HTTPS)  riskant is en belonen geen zin min heeft wanneer de meesten al zijn overgestapt, dan is de beste tijd om toe te slaan, ergens in het middengebied.

Bij een aanpassing van 30% gaan we dus in de richting van dat middengebied. Op het moment dat 50 – 60 % van de websites “om” zijn, verwacht ik dat het voor Google zinvol is om het algoritme volume op HTTPS omhoog te schroeven.

Tegelijkertijd zal Google zich ervan bewust moeten zijn dat het grootste deel van de toonaangevende online bedrijven dan overgestapt zijn. Op dit moment zijn 4 van de 5 topbedrijven in ons trackingsystem al overgestapt op HTTPS (Wikipedia, Amazon, Facebook en YouTube). En is het juist de nummer vijf, Yelp die nog niet is geswitched.

Kijk ik naar de top 20 van ons systeem, dan zijn er pas 7 volledig met HTTPS uitgerust. Dat komt overeen met de 35% die we als gemiddelde waarde aantreffen over onze gehele database. Wanneer Google de meeste van deze top 20 kan overtuigen om te switchen, dan hebben ze al heel wat terrein gewonnen. Want door te focussen op de grote spelers in het online werkveld en deze te overtuigen,  wordt de druk op de kleinere bedrijven vergroot.

In veel opzichten is Google inmiddels succesvol. Zelfs zonder een grote algoritme boost op HTTPS, schakelen steeds meer bedrijven als vanzelf over. Terwijl de aantallen groeien, neemt de kans op een grote Algoritme boost toe. Ik vermoed dat de oorlog eerder voorbij zal zijn dan de huidige trendlijn voorspelt.

Moet iedereen nu over op HTTPS?

Zeg ik dat je moet switchen? Nee. Hoewel ik denk dat er voor sommige sites goede redenen zijn om te switchen en Googles motieven wat dit betreft redelijk zijn vind ik ook dat Google onverantwoordelijk is geweest met het afschuiven van de risico’s.

Elke grote wijzing van website URL’s is riskant, zeker voor grotere websites. Als je de tijd, het geld en het risico van de switch afzet tegen wat nog steeds een slechts geringe algoritme boost oplevert, dan denk ik dat het in vele gevallen moeilijk te verkopen is. En deze risico’s zijn niet alleen theoretisch.  Afgelopen Mei berichtte Wired.com nog over de enorme problemen die ze hadden bij hun HTTPS switch. Als gevolg van die problemen is de omschakeling tot nader orde in de koelkast gezet. Met mijn eigen pagina ben ik na de switch ook weken bezig geweest om mijn website weet op het oude SEO niveau te krijgen.

Net als bij iedere belangrijke wijziging moet je de voor- en nadelen goed tegen elkaar afwegen. Ik verwacht dat de druk vanuit Google zal toenemen, vooral wanneer de acceptatie toeneemt. Binnen het jaar gaan we het punt bereiken, waarop de helft van de bedrijven die verschijnen op pagina 1 van zoekresultaten werkt met HTTPS.

Let daarom goed op de acceptatie binnen je eigen branche en wees alert, want ik verwacht de volgende algoritme update binnen 6-12 maanden.

Reacties

reacties

Send this to a friend