Het instellen van Google Mijn Bedrijf

google mijn bedrijf

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Als bedrijf kan je niet meer rond het internet heen. Mensen zoeken online naar producten of diensten, reviews,… Maar ook naar een contactgegevens of openingstijden. Voor de meeste ondernemers hoort daar een goede website bij en slimme online marketing, maar voor sommigen is het goed vindbaar zijn in zoekmachines al voldoende.

Google heeft een tool ‘Mijn Bedrijf’ genaamd waarmee je een mooie bedrijfspagina kan aanmaken met alle nodige gegevens.

Hoewel het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina niet zo heel moeilijk is, vinden blijkbaar heel wat bedrijven hun weg niet. En dat is jammer, want een goed ingevulde Google Mijn Bedrijf aanmelding heeft veel voordelen.

Na het lezen van deze blogpost zou je er in moeten slagen om zelf een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Maar indien je toch nog vragen hebt of er is iets niet duidelijk, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Waarom Google Mijn Bedrijf gebruiken?

  • Betere vindbaarheid in de lokale zoekresultaten van Google.
  • Recensies van uw klanten lezen en erop reageren.
  • Een afgewerkte bedrijfspagina oogt professioneel
  • Je kan foto’s uploaden zodat je er echt kan uitspringen (Google is normaal enkel tekst)
  • Bezoekers kunnen het adres laten verzenden naar hun smartphone en zo meteen een navigatie opstarten in Google Maps
  • Met Google Posts kun je berichten plaatsen zoals op Facebook die direct verschijnen in de zoekresultaten.
  • Het is gratis!Het zorgt ervoor dat mobiele bezoekers meteen kunnen klikken op jouw telefoonnummer!

google-mijn-bedrijf-webcare4all

Extra bezoekers

Een goed ingevulde pagina kan voor extra bezoeker zorgen. In normale omstandigheden verschijnt de pagina alleen als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam. Dit is mooi meegenomen en een manier om jouw zaak professioneel te tonen, maar zorgt niet voor nieuwe mensen (ze kenden jouw naam al).

Maar een pagina zorgt er vaak ook voor dat jouw bedrijf verschijnt als iemand zoekt op een dienst in de buurt.  Google richt zich meer en meer op local search en verrijkt haar resultaten maar al te graag met concrete zaken uit de buurt die dan vermeld worden met website en telefoonnummer!

 

Recensies

Google Mijn Bedrijf maakt het ook mogelijk om recensies te ontvangen van klanten/bezoekers.  Uiteraard is dit een mes dat aan twee kanten snijdt. Indien je ontevreden klanten hebt dan kan je wel eens een negatieve recensie krijgen.

Maar Google vindt recensies leuk en indien je er in slaagt om meerdere recensies te krijgen kan jou dit een voordeel opleveren tegenover concurrenten. Google gaat er immers van uit dat veel (positieve) recensies betekenen dat je een populaire zaak hebt en Google wil gebruikers populaire zaken tonen.

 

Aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina.

Nog geen Google account

Een Google Mijn Bedrijf maken start eigenlijk met een Google ­account. Zo’n Google account is vooral bekend als een Gmail­ account, alle communicatie zal ook via dat mailadres gaan. Heb je al een Gmail ­adres?  Dan kan je dat gebruiken. Heb je er nog geen, dan maak je eentje aan op twee  minuten. Grote voordeel bij Google is natuurlijk dat je voor jouw zaak heel wat diensten onder die account kan hangen. Ga vervolgens naar de website van Google Mijn Bedrijf.

Als je al een Google account hebt

Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf. Hieronder overlopen we enkele stappen en geven we tips. Let wel! Google heeft de neiging om regelmatig hun processen aan te passen (te verbeteren?) dus het is best mogelijk dat jij een iets andere interface krijgt, maar het principe blijft hetzelfde en al bij al is het vrij eenvoudig.

De volgende stap is het effectief aanmelden van het nieuwe bedrijf in Google. In onderstaand beeld kan je zien welke velden hierbij gevraagd worden.

Na het toevoegen zal je gevraagd worden hoe je dit bedrijf wil verifiëren. Niet iedereen kan uiteraard zomaar elk bedrijf aanmaken omdat dit een risico inhoudt op onvolledige of zelfs foutieve pagina’s. Je moet dus even laten weten dat je gemachtigd bent om deze pagina aan te maken, de volgende stap is de effectieve verificatie.

 

Verificatie

Verificatie van de gegevens die je net ingaf of van de gegevens die al beschikbaar waren kan op twee manieren.

Per telefoon:

Je kan er voor kiezen dat je wordt opgebeld door Google (computer) en hierbij zal je gevraagd worden om een pincode in te geven.

Per post:

Je kan er ook voor kiezen om een briefkaart te krijgen op het adres van de onderneming dat je net ingaf. Dat duurt uiteraard wel iets langer (binnen de 15 dagen normaal). Ook hier zal je een pincode moeten ingeven in jouw account om te verifiëren.

Tip: hier kan je een contactpersoon invullen (ter attentie van). In een groter bedrijf is dit misschien wel interessant, zo is er minder kans op tijdverlies of verloren post. De code is slechts 30 dagen geldig.

Je kan voor de verificatie al de pagina volledig aanmaken, maar het is pas na de verificatie dat alles ook effectief zal verschijnen op Google.

Gegevens invoeren

Een Google Mijn Bedrijf pagina is bedoeld om te informeren en het de bezoeker zo eenvoudig mogelijk te maken. Dit is de service die je wil bieden. Vandaar raden we aan om zoveel mogelijk informatie in te vullen. Niet alle velden zijn verplicht, maar hoe meer je kan informeren hoe beter natuurlijk. Vergeet niet dat elk stukje informatie een kans is om beter vindbaar te zijn in Google.

De verplichte velden:

  • Naam (dit is ook de naam die verschijnt in Google)
  • Adres (straatnaam en nummer)
  • Postcode
  • Stad of gemeente
  • Telefoonnummer
  • Land (keuzemenu)
  • Categorie (hier heb je te kiezen uit een vrij beperkte lijst, beetje te testen)

Niet verplicht maar zeker aan te raden

  • website (als die er is)
  • openingstijden
  • foto’s
  • beschrijving (denk aan een korte beschrijvende tekst waarin zeker je hoofdactiviteiten zijn vermeld)

google mijn bedrijf pagina opmaken

 

Meerdere locaties

Google Mijn Bedrijf is er niet enkel voor ondernemingen met 1 vestiging, maar uiteraard ook voor bedrijven met meerdere adressen of winkelketens. Indien je meerdere locaties hebt dan kan je die ook manueel toevoegen op dezelfde manier als bij een gewone toevoeging.

Indien je mee dan 10 locaties hebt dan kan je er aan denken om een import te doen.  Dat kan via een spreadsheet. Voor specifieke informatie over deze import mogelijkheden kan je hier terecht : https://support.google.com/business/answer/3370250

Onderhouden

Uiteraard bouwen we geen Google Mijn Bedrijf om er verder niks meer mee te doen. Ten eerste willen we deze actueel houden, dus indien er zaken veranderen (openingstijden) of er is nieuwe informatie beschikbaar (bv. foto’s), dan kan je er best een gewoonte van maken om dit mee te nemen in jouw Google Mijn Bedrijf account.

Een Google Mijn Bedrijf heeft ook haar eigen statistieken. Daar kan je volgende zaken bekijken:

  • Aantal views van jouw pagina en via welk kanaal deze zijn gekomen
  • Aantal kliks op de link van jouw pagina (website bedrijf)
  • Aantal mensen die hebben gebeld via de pagina

Daarnaast krijgen we ook elke maand een emailbericht met de statistieken.  Je kan ze dus in de account bekijken, maar je kan ook wachten op de update via e­mail. Je hebt nu voldoende informatie om hiermee nu zelf mee aan de slag te kunnen gaan. Kom je er toch nog niet helemaal uit? Bel of mail ons dan gerust. We helpen je graag verder.

Reacties

reacties

Send this to a friend