Wanneer je wilt dat zoekmachines zoals Google jouw website vinden, dan moet je eerst je website aanmelden bij Google (het laten indexeren van je website). Dat betekent eigenlijk dat Google (of de bots van Google), kan (kunnen) alle pagina’s van je website crawlen om zo te zien waar jouw website over gaat. Google is constant bezig het web te crawlen om alle informatie die daar te vinden is, te indexeren zodat Google snel de juiste website kan vertonen bij een bepaalde zoekopdracht.
De vraag is nu, of je website moet aanmelden bij Google en hoe je dat dan doet.
In deze handleiding vind je informatie over:
- Hoe je je website aanmeldt bij Google,
- Hoe je je URL’s aanmeldt bij Google,
- Of en waarom je dat zou moeten doen,
- Hoe lang het duurt eer Google je website zal indexeren.
Je website aanmelden bij Google. Hoe doe je dat?
Er zijn twee manieren om je website bij Google aan te melden. Je kunt ofwel een actuele sitemap aanmelden in de Google Search Console, of je kunt de URL van deze sitemap aanmelden met behulp van Googles ‘ping’ service. Beide manieren zijn helemaal gratis en kosten maar een paar minuten tijd.
Op zoek naar je sitemap
Beide methodes vereisen dat je de URL weet van je sitemap. Hoe je die kunt vinden of hoe je er eentje kunt maken, hangt af van het platform waarop je je website hebt geïnstalleerd.
Bij gebruik van WordPress, dan installeer je een gratis SEO plug-in zoals Yoast, Rank Math of het SEO Framework. Alle drie maken ze een sitemap voor jouw website. Je vindt de site map terug op:
Jouwwebsite.com/sitemap_index.xml
Bij gebruik van Wix, Squarespace of Shopify, dan vind je de sitemap hier:
Jouwwebsite.com/stemap.xml
Wanneer je een ander platform of CMS gebruikt, dan is de kans groot dat deze ook een sitemap aanmaken. Waarschijnlijk vind je die bij:
Jouwwebsite.com/sitemap.xml Jouwwebsite.com/sitemap_index.xml Jouwwebsite.com/sitemap1.xml
Mocht je daar niets vinden, kijk dan of de locatie is opgenomen in jouwwebsite.com/robots.txt.
User-agent: * Disallow: /wp-admin/ Allow: /wp-admin/admin-ajax.php Sitemap: https://www.webcare4all.nl/wp-sitemap.xml
Gebruik je geen platform of CMS, dan zul je zelf handmatig een sitemap moeten aanmaken. Voor alle zekerheid kun je de eerder genoemde URL’s checken, want wie weet heb je er toch al eentje.
Je sitemap aanmelden
Zoals eerder al gezegd, zijn er twee mogelijkheden.
Optie 1. Meld je website aan via de Google Search Console
- Login bij Google Search Console;
- Ga naar de juiste website (indien je er meerdere hebt);
- Klik op “sitemaps” in de linker menu, er opent een nieuw scherm;
- Plak hier de URL van je sitemap;
- En klik op ‘verzenden’.
Dit is de beste manier van aanmelden omdat Googe Search Console je meteen op eventuele (toekomstige) fouten wijst in de sitemap. Het geeft ook inzicht in de ‘gezondheid’ van je website en verklaart waarom bepaalde pagina’s mogelijk niet geïndexeerd kunnen worden.
Optie 2. Meld je website aan door Google te pingen
Google heeft ook een ‘ping’ service waar je bijvoorbeeld een verzoek kan doen om de index van je website te actualiseren. Bots crawlen voortduren alle websites, maar kunnen uiteraard niet overal tegelijk zijn. Na een dergelijke verzoek, zullen de bots de site index vervroegd bezoeken, zodat de index geactualiseerd kan worden.
Typ het volgende in de browser (waarbij je in het laatste deel uiteraard de naam van de sitemap van jouw website invult):
http://www.google.com/ping?sitemap=<complete_url_of_sitemap>
Wanneer jouw website zich bijvoorbeeld bevindt op jouwwebsite.com/sitemap.xml, dan navigeer je naar:
http://www.google.com/ping?sitemap=https://youwwebsite.com/sitemap.xml
Als het goed is kom je dan op de pagina met ‘sitemapaanmelding ontvangen’.
Volgens Google moet je deze service alleen gebruiken bij nieuwe websites of na grote wijzigingen. Het heeft geen zin om constant een ongewijzigde website te pingen of aan te melden.
Hoe kun je URL’s bij Google aanmelden?
In het algemeen is het niet nodig om elke nieuwe pagina opnieuw aan te melden bij Google. Zo lang de nieuwe URL’s in de sitemap zitten die je hebt aangemeld, zullen de bots vroeg of laat vanzelf op je nieuwe pagina belanden. Maar je kunt dit proces aanzienlijk versnellen met de volgende twee opties.
- Ping Google
Check of de nieuwe pagina’s zijn opgenomen in de sitemap en ping Google dan op de manier die hiervoor is uitgelegd. Hiermee doe je in feite een verzoek om je sitemap opnieuw te checken. Wanneer je een WordPress website hebt en werkt met Yoast, Rank Math of het SEO framework, is dit minder noodzakelijk, omdat deze plug-ins zelf er automatisch voor zorgen dat Google gepingd wordt bij wijzigingen of toevoegingen in je sitemap.
- Gebruik Googles URL inspectie tool
Je kunt ook een URL toevoegen aan Google, zelfs als deze niet in de sitemap staat (hoewel hij daar wel zou moeten staan), met behulp van de URL inspectie tool.
- Login op Google Search Console
- Kies de juiste website
- Selecteer ‘URL inspectie’ in het linker menu
- Plak de URL van je nieuwe pagina in het venster dat zich opent en bevestig met “enter” ,
- Kies ‘Indexering aanvragen’
Wanneer je maar 1 of 2 nieuwe pagina’s hebt, dan kan het geen kwaad op deze manier ervoor te zorgen dat de pagina’s geïndexeerd worden. Sommigen menen dat dit het proces kan versnellen. Maar als je heel veel nieuwe pagina’s hebt, dan moet je deze manier NIET gebruiken. Het is inefficiënt en zal je minstens een dag kosten. De eerste methode is in dat geval beter.
Moet ik mijn website aanmelden bij Google?
Min of meer.
Uiteindelijk zal Google vroeg of laat waardevolle pagina’s altijd een keer vinden, zelfs wanneer je niet de moeite neemt om ze aan te melden. Maar er zijn zeker een aantal voordelen wanneer je je website wèl aanmeldt.
Voordat we verder in gaan op de voordelen, zullen we eerst bespreken hoe Google eigenlijk content ‘ontdekt’ en indexeert.
Hoe vindt en indexeert Google jouw content ?
Google vindt en indexeert content in vier belangrijke stappen.
Let op: onderstaande is een versimpelde weergave van de werkelijkheid, want hoe Google precies te werk gaat, weet eigenlijk niemand en is zeer complex.
- Stap 1: Je website wordt ontdekt
Google ‘ontdekt’ jouw website door sitemaps en door backlinks vanaf bekende (reeds geïndexeerde) pagina’s.
- Stap2: Crawl
Crawling is het proces waarbij een computer programma (spider) je website bezoekt en pagina’s downloadt (Googlebot geheten).
- Stap 3: Verwerking
In deze stap wordt sleutel informatie uit de gecrawlde pagina’s verwerkt en klaar gezet voor indexering.
- Stap 4: Index
Bij het indexeren worden de gegevens van de bezochte pagina’s verwerkt in een grote database: de Search Index. In feite is dit een digitale bibliotheek met triljoenen webpagina’s, waaruit Google de zoekresultaten kan halen.
Waarom het belangrijk is om je website aan te melden bij Google
Elk van de vier stappen die hierboven zijn beschreven, gebeuren in dezelfde volgorde. Je kunt het zien als een reis. Wanneer je je website aanmeldt bij Google, kun je het eerste deel aanzienlijk versnellen.
Net als bij elke reis geldt, hoe eerder je begint, hoe eerder je op je eindbestemming bent. In dit geval de indexering.
Er zijn ook nog een paar andere redenen waarom het belangrijk is je sitemap aan te melden.
- Het vertelt Google welke pagina’s belangrijk zijn
Sitemaps bevatten doorgaans alleen de belangrijkste pagina’s van een website en laten dubbele pagina’s of onbelangrijke pagina’s weg. Hiermee voorkom je issues als het indexeren van de verkeerde versie van een pagina als gevolg van duplicate content.
- Het vertelt Google welke pagina’s nieuw zijn
Veel CMS’s voegen nieuwe pagina’s toe aan je sitemap en pingen Google automatisch. Hiermee bespaar je een hoop tijd.
- Het vertelt Google welke pagina’s wees zijn
Orphan pages of wees pagina’s zijn pagina’s zonder interne links vanaf andere pagina’s van je website. Google kan dergelijke pagina’s niet ontdekken met behulp van crawlen, tenzij er backlinks vanuit andere bekende websites naar zo’n pagina verwijzen. Door de sitemap aan te melden los je dit probleem gedeeltelijk op, want de weespagina’s worden meestal wel opgenomen in de sitemaps, althans degene die door een CMS gemaakt worden.
Hoe lang duurt het eer Google de inhoud van je website indexeert?
Volgens Google ligt het antwoord tussen een paar dagen en enkele weken (onthoud overigens dat crawling bijna altijd een voorwaarde is voor het indexeren).
Mijn eigen ervaring leert dat het zelden langer duurt dan twee weken, tenzij het om een erg grote website gaat. Mocht het langer duren, dan hoef je je overigens ook geen zorgen te maken. Dat is compleet normaal.
Tot slot
Ook al is je website geïndexeerd door Google, wil dat nog niet zeggen dat je meteen op de eerste pagina prijkt voor de keywoorden waar je je op richt. Indexing betekent eigenlijk alleen dat je in de race zit, niet dat je gaat winnen.
Dit is het moment waarop zoekmachine optimalisatie oftewel SEO om de hoek komt kijken. SEO gaat om het optimaliseren van je website zodat je meer bezoekers krijgt vanuit de organische zoekresultaten. In dit geval: Google.
Wanneer je daar meer over wilt weten maak dan eens een afspraak voor een kosteloos kennismakingsgesprek.