Kies de juiste webhosting voor jouw website

kies de juiste webhosting voor jouw website

Kies de juiste webhosting voor jouw website

Je wilt succes met je website en een goede zoekmachine optimalisatie. De keuze voor jouw webhosting provider speelt hierin een grote rol. Er zijn meerdere factoren waarmee je rekening moet houden. Met deze uitleg proberen we je een handje te helpen de keuze iets gemakkelijker te maken.

Waar op letten bij kiezen van webhosting?

Wanneer je op zoek bent naar een geschikt webhosting pakket krijg je bij het vergelijken van pakketten van verschillende webhosting providers al snel te maken met de hoeveelheid schijfruimte en met hoeveel dataverkeer je nodig hebt.

Schijfruimte

Hoeveel schijfruimte je nodig hebt is helemaal afhankelijk van het soort website waar het om gaat. Een website bestaande uit een paar HTML bestanden zonder grote afbeeldingen heeft aan slechts enkele megabytes genoeg. Websites met grote afbeeldingen, scripts en/of databases hebben daarentegen wel enkele honderden megabytes of nog veel meer nodig. Verder is het van belang of je gebruik maakt van een CMS of een webwinkelsysteem voor je website. De bestanden van het CMS moeten namelijk ook worden gehost en dat kost vanzelfsprekend ook meer schijfruimte. Om alvast een kleine indruk te geven: WordPress websites hebben circa 100 MB schijfruimte nodig, voor Joomla websites moet zo’n 30 MB schijfruimte worden vrijgehouden en Drupal websites hebben al genoeg aan 15 MB.

Hoeveelheid dataverkeer

Het is belangrijk om een pakket te kiezen met een datalimiet dat past bij jouw website. Om in te kunnen schatten hoeveel dataverkeer je nodig hebt, is het noodzakelijk om twee factoren te bekijken, namelijk:

  • de grootte van je website (HTML, afbeeldingen, video’s)
  • het aantal (verwachte) bezoekers van je site

Zorg er altijd voor dat je dit beeld van je website helder hebt alvorens de keuze te maken betreffende de hoeveelheid dataverkeer. Als je namelijk voor een pakket kiest dat te weinig dataverkeer heeft voor je website, dan krijg je achteraf te maken met hogere kosten voor het extra verbruikte dataverkeer. Of erger nog; je krijgt te maken met een tijdelijke afsluiting.

Wanneer je zou kiezen voor een pakket met veel meer dataverkeer dan je website uiteindelijk blijkt te verbruiken, dan betaal je uiteraard ook voor het niet verbruikte dataverkeer. In beide gevallen werk je niet efficiënt. Wanneer je site eenmaal online staat, houd dan altijd goed het verbruikte dataverkeer in de gaten. Op die manier kun je tijdig maatregelen nemen wanneer je het limiet dreigt te overschrijden. Bij de meeste goede webhosting partijen ontvang je een melding wanneer je tegen het limiet aan loopt.

Vindbaarheid in Google

Bij het kiezen van een geschikte provider is het verder belangrijk om te kijken naar de invloed op de vindbaarheid van je website in Google. De hosting omgeving heeft daar namelijk invloed op. We zullen hier met een voorbeeld een indruk van geven.

Wanneer je bijvoorbeeld een goedkoop pakket afneemt bij een hostingbedrijf kan dat nadelig zijn voor de zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO. Als een hostingbedrijf bijvoorbeeld regelmatig storingen heeft, waardoor jouw website offline gaat, dan wordt dit opgemerkt door Google. En wanneer een website regelmatig even offline gaat, dan zal deze website slechter gaan scoren in de zoekresultaten.

de juiste webhosting

Shared hosting

Als je voor een shared hostingpakket kiest, deel je de webserver en een IP adres met andere websites. Om meerdere redenen is dit niet aan te raden.
Om te beginnen wordt de capaciteit van een webserver binnen een shared hosting omgeving gedeeld met -soms vele honderden- andere websites. Wanneer een website plotseling zeer intensief wordt gebruikt en zaken technisch niet goed zijn afgesteld, laden andere websites langzamer of gaan ze zelfs offline omdat de webserver het niet meer aankan.

Verder kan het voorkomen dat andere websites zich niet altijd houden aan de regels van Google. Om die reden worden deze soms zelfs uitgesloten uit de zoekresultaten. Hoewel het nog niet helemaal duidelijk is wat voor invloed dit heeft op andere websites binnen de gedeelde server, is de kans natuurlijk aanwezig dat dit nadelige gevolgen kan hebben.

VPS hosting

Wanneer je de nadelen van shared hosting liever niet hebt en iets meer investeert, kun je het best kiezen voor een VPS hostingpakket. Je huurt dan een gedeelte van een server en hebt dan ook je eigen IP adres. Geen ‘last’ van andere websites waarmee je een server deelt dus.
Hierbinnen is Managed VPS hosting, met veel voordelen, nog de beste optie. VPS is zeer stabiel en de websites laden snel, mits alles goed is ingesteld. Wanneer je kiest voor deze manier van hosting, heb je geen omkijken naar de technische kanten, want daar houdt het hostingbedrijf zich mee bezig.
Een ander voordeel van VPS is dat er meerdere websites op kunnen draaien. Deze sites delen dan wel hetzelfde IP adres, maar het is mogelijk om meerdere IP adressen aan te vragen. Zo kun je websites ieder een eigen IP adres toekennen.

Prijs

Natuurlijk kijk je bij je keuze voor een hosting provider naar de prijs. Zoals we echter hebben gezien, zijn er zoveel zaken van belang, dat de prijs niet de belangrijkste factor in je overweging zou moeten zijn. Je kunt beter iets meer betalen voor een hosting pakket wanneer dit exact aansluit bij jouw website.

Wij adviseren om op speciale aanbiedingen te letten en deze mee te nemen in je beslissing. Hierbij is het vaak wel zo dat je na het eerste jaar meer gaat betalen, dus zoek dat ook goed uit. Tot slot is het raadzaam te bekijken wat de opstartkosten en eventuele kosten voor het upgraden van je website zijn.

businessboostonline webhosting
Webcare4all werkt nauw samen met Business Boost Online.

De beste SEO hosting

Kijk naar de tijd dat je website vindbaar, online is (uptime). Een hostingbedrijf met een uptime van minder dan 99,99% biedt hostingpakketten aan die meer dan 8 uur per jaar offline zijn.

Het is aan te raden om te kiezen voor een bedrijf dat de server in Nederland heeft. Tenminste, als je een Nederlandse website hebt waarmee je je richt op de Nederlandse markt. Je website wordt dan sneller geladen. Bovendien registreert Google ook dat jouw site op een Nederlandse server wordt gehost. Kies voor een domeinnaam .nl. Richt jij je met jouw site op het buitenland, gebruik dan een domeinnaam .com.

Onderzoek verder of een hostingbedrijf de garantie biedt om alles in het werk te stellen dat de uptime optimaal is. Deze garantie wordt aangeboden in een SLA, een service level agreement. Wel iets duurder vaak, maar je gaat dan wel voor zekerheid.

Ook kan een hostingbedrijf server side catching aanbieden. Dit is zeer handig wanneer je website veel bezoekers heeft. Je website laadt namelijk veel sneller, doordat door de bezoeker opgevraagde bestanden direct aangeboden worden in de vorm van bijvoorbeeld HTML bestanden. En een website die snel laadt, wordt door Google gewaardeerd.

Tot slot kun je een SSL certificaat voor jouw website aanvragen. Wanneer jouw website namelijk beveiligd is middels SSL (HTTPS websites), krijgt deze voorrang in de zoekresultaten. Het is hierbij wel belangrijk voor een passend certificaat te zorgen en SSL op de juiste wijze te implementeren. Wordt dit niet op de juiste manier gedaan, dan werkt het juist tegenovergesteld.

Bij Webcare4all werken wij samen met Business Boost Online dit is een goede en flexibele hosting provider. Zij maken o.a. wekelijks een back-up voor je van jouw website en maken een hostingpakket voor je op maat.

Reacties

reacties

Send this to a friend