De do’s en don’ts van linkbuilding

linkbuilding technieken

De do’s en don’ts van linkbuilding

Ben jij wel op de juiste manier bezig met linkbuilding? Of hanteer je nog steeds verouderde technieken? In deze blogpost bespreken we welke linkbuilding tactieken nog steeds zinvol zijn en welke je maar beter achterwege kunt laten. Ofwel omdat het zonde van je tijd is, ofwel omdat ze ronduit schadelijk kunnen zijn voor de ranking en vindbaarheid van je website. Ben je nog niet bekend met linkbuilding? Lees dan eerst deze post.

Wat je nog wel kan doen: De do’s in linkbuilding

Laten we beginnen met de dingen die wel zinvol zijn wanneer je serieus bezig wilt zijn met linkbuilding.

  1. Bepaal de waarde van de link. Nog afgezien van het ranking potentieel is het handig om je af te vragen wat de link voor waarde toevoegt aan je website. Zijn dat potentiële bezoekers? Gaat het om relevantie? Of om autoriteit? Begin altijd met een inventarisatie en bedenk wat werkelijk waardevol is voor je site.
  2. Maak gebruik van lokale overzichten. Websites die overzichten geven van lokale bedrijven, doen het altijd goed. Hiermee geven ze Google aan dat jouw bedrijf daadwerkelijk op de plek zit waar je website vermeldt dat je huist. Bovendien geven ze handige informatie over je business; zoals naam, adres, telefoonnummer etc. Gek genoeg worden dergelijke overzichten niet door Google geïndexeerd. Neem nou de Nationale Telefoongids, die dagelijks duizenden nieuwe vermeldingen heeft. Waarom zou Google die allemaal willen indexeren? Wanneer je dus meedoet aan business overzichten, dan is het vanuit SEO oogpunt zinvol een pagina te maken op je website die gaat over waar jouw onderneming te vinden is. Link deze naar zo’n lokaal overzicht en je helpt Google met de indexering, plus dat het een soort van boomerang effect heeft op jouw site. Mocht je dit verwarrend vinden, hierna zal ik het uitleggen. Ik noem het nu alleen even omdat het erg belangrijk is voor linkbuilding.
  3. Onderzoek of je merk of naam genoemd wordt zonder linkvermelding. Eén van de eenvoudigste manieren om aan waardevolle links te komen is te onderzoeken wie jouw bedrijfsnaam noemt zonder linkvermelding. Stel dat dit artikel gaat over SEO tips en Webcare4all wordt genoemd zonder naar ons te linken. Dan is het natuurlijk makkelijk om contact op te nemen en te vragen of de auteur een link wil toevoegen naar ons.
  4. Ga op zoek en herstel verbroken links. Het komt voor dat je een link had van een externe website, maar die levert nu een 404 (page not found) op. Dat betekent dat ze linken naar een pagina die jij ondertussen hebt verwijderd of verplaatst. Met een 301 redirect zorg je ervoor dat deze link wordt gerepareerd en je de autoriteit verschuift naar de pagina waar die thuishoort.
  5. Wees een uitblinker. Wees cool. Sponsor leuke dingen. Doe gek en je valt op, sponsor lokale activiteiten zoals liefdadigheidsacties en andere non-profit initiatieven. Niet alleen zullen zij daar heel blij mee zijn, het levert je ook gegarandeerd gratis links op.
  6. Vraag/ enquêteer. Er is niets mis met vragen. Er is ook niets mis met enquêtes, mits goed uitgevoerd. Toch kleeft er een naar luchtje aan enquêtes die uitgevoerd worden met het oog op linkbuilding, maar dan vooral omdat de respons doorgaans ontzettend laag is. Gemiddeld gaat het om een respons van 4-7% en dat doet pijn. Maar je kunt best een hogere score behalen wanneer je een beetje strategisch te werk gaat of mensen ondervraagt die je al kent. Er is heel veel informatie over te vinden hoe dat in zijn werk gaat en kijk anders naar de links hieronder.
  7. MOBC (Maak Originele, Bijzondere Content). Veel mensen gaan er van uit dat wanneer de inhoud maar goed en leuk genoeg is, de links vanzelf zullen volgen. Linkbuilding is volgens dergelijke mensen overbodig. Natuurlijk klinkt dat logisch, maar soms moet (of wil) je dat proces (of lees in dit geval Google) een beetje op weg helpen en liefst versnellen. Want als je een link verdient, moeten mensen je toch weten te vinden. Dat is waar linkbuilding voor bedacht is. De waarheid ligt zoals altijd naar mijn mening in het midden: de juiste mix van links verdienen en serieus werken aan linkbuilding volgens de eerder genoemde punten, is de beste oplossing.

 Wat je niet moet doen: De don’ts bij linkbuilding

Er zijn ook dingen die je beter niet kan doen, omdat ze niets opleveren of zelfs schade berokkenen aan je website. Tegenwoordig gaat dat om de volgende zaken:

  1. Vraag niet om speciale Anchor tekst. Dit ziet er niet natuurlijk uit. Wanneer een website een link plaats naar jouw website, mogen ze zelf bepalen met welke tekst. Zo ziet dat er veel natuurlijker uit. En dat is waar Google op let. Alles wat riekt naar kunstmatigheid wordt eruit gepikt en afgestraft. Let daar dus op.
  2. Koop of verkoop geen links die je PageRank kosten. Je kunt links kopen of verkopen met een no-follow eraan vast. Hiermee geeft de link aan dat het een betaalde link is, of dat nu een advertentie is of omdat je de link niet vertrouwd. Handig om je hier dus in te verdiepen, anders kan een link je Pagerank kosten.
  3. Vermijd Verborgen links. Vroeger werd dit veel toegepast, een witte link op een witte ondergrond, onzichtbaar dus voor de bezoeker, maar niet voor de crawlers. Niet doen. Dat is zo uit de tijd en werkt echt niet meer. Google is zo slim dat ze dergelijke links direct doorziet en niet meer accepteert.
  4. Sla Directory links van slechte kwaliteit over. Je kent ze wel, pagina’s vol met links, nog meer links, wat tekst en hier en daar een autoverzekeringslink ertussen. Vermijd dergelijke pagina’s.
  5. Vermijd site-wide links, deze zien er niet natuurlijk uit. Of ze nu in de voettekst of koptekst verschijnen, niet doen. Ook Google ziet site-wide links liever niet, tenzij ze echt noodzakelijk of natuurlijk zijn (zoals bijvoorbeeld een link op elke pagina naar WordPress als je daar je website mee hebt gebouwd).
  6. Gebruik geen Commentaar links met over enthousiaste anchor link tekst. Ook dit soort kunstmatige pogingen zien er onecht uit en werken op de lange duur tegen je.
  7. Maak geen misbruik van gast berichten. Je wilt niet dat je bezoekers een bericht achterlaten louter vanwege een link. Toch ben ik wel een voorstander van gastberichten, of die nou een link bevatten of niet. Maar misbruik deze berichten niet voor linkbuilding.
  8. Sla geautomatiseerde linkbuilding tools over. Je zult er al niet meer gek van opkijken. Alles wat automatisch of kunstmatig leidt tot links, werkt niet (meer). Een hele beruchte is ScrapeBox die op allerlei blogs geautomatiseerde reacties achterliet. Niet gebruiken.
  9. Idem voor links schema’s, privé link netwerken en dito blog netwerken. En wel om dezelfde reden: het is niet natuurlijk, ziet er onecht uit en Google prikt er gewoon doorheen. Wanneer je niet uitkijkt, volgt ook nog een penalty of wordt je pagina niet langer geïndexeerd.
  10. Dit stamt uit de tijd dat een website pas een link naar jouw website wilde plaatsen als je ook een link terug plaatste naar die website. Hartstikke gek natuurlijk. Werkt ook niet meer, maar er zijn duizenden andere manieren om op natuurlijke wijze links en autoriteit te verkrijgen.

Hopelijk begrijp je nu een beetje hoe het zit met linkbuilding. Ik zit nog wel met een brandende vraag. Wat doe je met links waarvan je het nut niet echt inziet? Verwerpen of niet? Om me heen hoor ik hier verschillende dingen over, dus ik ben benieuwd hoe jullie daar mee om gaan. Ik lees graag jullie reacties.

 

Reacties

reacties

Send this to a friend