Lokale SEO voor jouw bedrijf

Lokale SEO voor jouw bedrijf

Lokale SEO voor jouw bedrijf

Als je eigenaar van een lokaal bedrijf bent dan wil je natuurlijk bovenaan staan in zoekresultaten wanneer iemand zoekt op jouw diensten of branche. Maar hoe zorg je er voor dat je eruit springt bij de lokale zoekresultaten? Waar moet je op letten? Tijd om aandacht te besteden aan een aantal tips waarmee je je eigen lokale SEO kunt opzetten.

Wanneer je graag hoog wilt eindigen in de lijst met bedrijven die een bepaalde dienst aan bieden dan richt je je waarschijnlijk niet op directe verkoop via je website. Je wilt meer dat mensen jouw website bezoeken zodat ze vervolgens je winkel bezoeken, jouw praktijk, of dat ze je inhuren vanwege jouw specifieke kennis en vaardigheden. In de meeste gevallen zal het contact met je klanten persoonlijk zijn wanneer bezoekers interesse hebben in datgene wat je aanbiedt. Je concurrenten zijn je vakgenoten in dezelfde plaats. Misschien ken je ze ook wel persoonlijk.

Zoekwoorden onderzoek

Welke vragen zullen jouw klanten stellen wanneer ze op zoek zijn naar jouw diensten? Eigenlijk moet je in de huid kruipen van je klanten. Bij de zoektocht zal de ingevoerde zoekterm hoogstwaarschijnlijk bestaan uit de plaatsnaam +dienst, bijvoorbeeld [Kapper Rotterdam]. Zelfs wanneer men geen plaatsnaam toevoegt zal Google een dergelijke zoekterm meestal herkennen als een zoekterm die een plaatsgebonden karakter heeft. Als ik zoek op [Sportschool] in mijn woonplaats, zal ik min of min meer dezelfde resultaten getoond krijgen als  wanneer ik [Sportschool Vlaardingen] invul.

Zo’n lokaal zoekwoorden onderzoek kan knap lastig zijn. Maar als lokale ondernemer die rechtstreeks contact heeft met zijn of haar klanten, ben je enigszins in het voordeel. Je kunt ze vragen hoe ze je gevonden hebben, wat ze zochten op je website en welke zoektermen ze zouden gebruiken als ze via Google op zoek gingen naar soortgelijke bedrijven. Dergelijke informatie is natuurlijk ontzettend waardevol. Maar ga verder dan je bestaande klanten. Gebruik natuurlijk ook je eigen vindingrijkheid.

Lokale SEO voor jouw bedrijf - lokaal zoekwoordenonderzoek
Lokale SEO voor jouw bedrijf – lokaal zoekwoordenonderzoek

Maak lokale meta titles en descriptions

Zorg ervoor dat de snippets van je webpagina die door Google getoond wordt, geoptimaliseerd zijn voor lokale SEO. Hiermee laat je Google zien dat je focust op lokale klanten, maar laat je de zoekers ook zien dat je een lokaal bedrijf bent.

Jouw publiek is op zoek naar een kapper in de buurt, een bakker om de hoek of een timmerman die bij hen thuis een klusje kan opknappen. Ze zullen klikken op die resultaten die het dichtstbij zijn. Dat is het belangrijkste van local search. Zet dus duidelijk in de meta titles en descriptions wat je doet. Zorg ook voor een duidelijke titel van je bericht en van je webpagina’s.

Maak een goede eerste indruk

Als je mensen eenmaal zo ver hebt dat ze klikken op jouw snippet, dan is het uiteraard de bedoeling dat ze even blijven hangen op jouw website. Want als ze snel weer wegklikken (en daardoor je bouncerate stijgt), dan beïnvloedt dat je ranking negatief. Dus zorg voor een goede eerst indruk met een knappe website of landingspagina. Of je nu therapeut, kapper of timmerman bent, je moet in feite jezelf zien te verkopen. Mensen willen weten met wie ze te maken hebben. Een goede geoptimaliseerde foto van je praktijk of bedrijf (en wellicht ook je medewerkers) is essentieel. Ook een goede bedrijfsvideo kan voor goede resultaten zorgen en het verschil maken tussen jouw website en die van je concurrent.

Goede content voor lokale SEO

Om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen, is het belangrijk goede content te hebben die te maken heeft met jouw bedrijf. Een blog is altijd goed, ook voor je lokale SEO strategie. Schrijf over de dingen waar je verstand van hebt. Ben je een timmerman, dan blog je over je projecten, ben je tandarts, schrijf dan over de meest voorkomende tandproblemen en de oplossingen hiervoor. Schrijf ook over je klanten. Nog beter, geef ze de mogelijkheid een review achter te laten op je website. Maar je zou een verhaal over een tevreden klant ook goed kunnen verwerken in een blog. Plaatselijke evenementen en gebeurtenissen zijn ook prima geschikt voor lokale content strategie.

Bij elke lokale content strategie moet je de inhoud van je blogs afstemmen op je plaatselijke publiek. Uiteraard optimaliseer je je teksten voor de zoektermen die je in je zoekwoorden onderzoek hebt bedacht.

Inzet van Social Media

Betrek vooral social media in je lokale SEO strategie. Mensen zoeken verbinding over de hele wereld, maar geven toch een voorkeur aan mensen in de directe omgeving. Want het is toch het prettigste om contact te hebben met mensen die je ook in het echte leven tegenkomt. Wanneer je een plaatselijke ondernemer bent, kun je daarvan profijt hebben.

Houd je lokale publiek op de hoogte van je doen en laten met veel social media posts. Wanneer je in je posts je klanten kunt betrekken (wel eerst even toestemming vragen natuurlijk), vergroot dat de kans dat je berichten gedeeld en geliked worden.

Adverteren op social media kan ook heel lucratief zijn. Je kunt met Social media namelijk heel gericht adverteren op een heel specifiek lokaal publiek. Het voordeel hiervan is dat de kosten laag blijven omdat je advertentie maar aan een geselecteerd publiek getoond wordt.

Lokale SEO voor jouw bedrijf uitbesteden

Wil je aan de slag met jouw lokale SEO maar weet je niet waar je moet beginnen of heb je zelf geen tijd? Wij doen het graag voor je! Maak eens een afspraak. Een adviesgesprek is altijd gratis. En wij zijn er van overtuigd dat we je in een uur tijd kunnen laten zien hoe ook van jouw bedrijf een online succes kunnen maken!

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h