Checklist migratie van HTTP naar HTTPS met behoud van SEO

checklist-ssl-certificaat-seo

Checklist migratie van HTTP naar HTTPS met behoud van SEO

Een aantal maanden geleden heb ik al geschreven over wat de voordelen zijn van het gebruik van een SSL certificaat op je website. En vorige week schreef ik over het belang van een SSL certificaat in relatie met de nieuwe wet bescherming persoonsgegevens die in mei 2018 wordt aangenomen.

Hier hebben wij een flink aantal reactie op ontvangen. Veel mensen zijn hier mee aan de slag gegaan hebben inmiddels via ons of via hun webhosting provider een certificaat aangevraagd.

Reden om hier nogmaals een artikel aan te wijden. Ditmaal niet over de voordelen of regelgeving m.b.t. een SSL certificaat maar over waar je rekening mee moet houden wanneer je zo’n SSL certificaat laat installeren.

Het niet juist installeren van zo’n SSL certificaat kan namelijk enorme gevolgen hebben op de SEO van jouw website.

Google ziet HTTP en HTTPS als twee verschillende domeinen

Google ziet de HTTP variant en de HTTPS variant van je website als verschillende domeinen.

De gevolgen van een migratie van HTTP naar HTTPS zijn wat betreft SEO net zo ingrijpend als het overstappen naar een geheel nieuwe domeinnaam met een bijbehorende nieuwe url-structuur. Dat betekent dat alle bestaande links naar je website geen SEO waarde meer hebben en dat je website snel zal dalen in de zoekresultaten.

Banner-SEO-Webcare4all

 

SEO Checklist bij het installeren van SSL certificaat

Het niet juist installeren van een SSL certificaat kan enorme gevolgen hebben op de vindbaarheid van jouw website.

Voorbereiding

 

1. Google Search Console. Maak een Google Search Console account aan. Niet alleen voor de HTTP  www + niet-www versie, maar ook voor de HTTPS www + niet www-versie. Zo kan je crawlfouten goed in de gaten houden. Tevens kan je je voorkeursdomein instellen.

searchconsole-http-https2. Sitemap opslaan. Sla een kopie van je oude sitemap op zodat je een overzicht hebt van alle url’s die moeten worden geredirect.

3. Check de laadtijd van de website. Bijvoorbeeld met de Pagespeed tool van Google. Maak printscreens en bewaar deze zo kun je later controleren hoe de HTTP t.o.v. de HTTPS versie presteert op het gebied van laadtijd.

4. Gebruik relative URL’s binnen je website. Gebruik relative URL’s  in plaats van hardcoded URL’s. Bij een hardcoded URL ziet een link er zo uit: https://mijndomeinnaam.nl/pagina-over-seo Een relative URL ziet er als volgt uit: /pagina-over-seo. Door gebruik te maken van relative URL’s voorkom je een hoop problemen waarbij er na een overstap op HTTPS nog steeds content wordt geladen vanaf een HTTP pagina.

5. Robot.txt bestand updaten. Update het robots.txt bestand, waar nodig, naar HTTPS.

robot-txt-van-http-naar-https

6. 301 Redirects aanmaken. Verwijs alle http naar https met een 301 redirect in het htaccess bestand. Dit doe je zo:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} !on
RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI}

 

Na het installeren van het SSL certificaat

Heb je een SSL-certificaat geïnstalleerd? Zorg er dan voor dat je direct de volgende stappen uitvoert om geen nadelig SEO gevolgen te ondervinden.

1. Interne links vervangen. Vervang alle interne links op je website voor de https-variant van deze link. Dat geldt voor tekstlinks maar ook voor bijvoorbeeld afbeeldingen, stylesheets en meer. Is je website gebouwd met WordPress? Gebruik hier dan deze plugin voor: Velvet Blues Update URLs.

2. Backlinks nalopen. Loop al je backlinks na en vervang belangrijke backlinks voor de nieuwe https-variant. Neem hiervoor contact op met de websitebeheerder van de website waarop de backlink geplaatst is.

3. Google Analytics. Vervang de url van je website in Google Analytics en in alle andere tools die via scripts toegang hebben tot jouw website. Klik in Analytics op ‘Beheerder’ en vervolgens op ‘Property-instellingen’ bovenaan de middelste kolom. Bij de optie ‘standaard-url’ kies je voor https.

4. Google Search Console. Voeg de https-variant van je website toe als property in Google Search Console. Doe dit voor zowel de versie met als zonder www voor de url.

5. Social media kanalen. Controleer je social media kanalen en Google Business account en vervang overal de url voor de https-variant.

6. Testen. Controleer of SSL configuratie van je web server goed staat. Dit kan je controleren op https://www.ssllabs.com/ssltest/.

7. Crawl de website. Crawl de website om te controleren of de HTTPS URL’s toegankelijk zijn en of er geen 404 fouten (of andere) fouten ontstaan. Gebruik een tool zoals Screaming Frog om de website te crawlen.

8. XML sitemap uploaden en verifiëren. Upload en verifieer de nieuwe XML sitemap in Google Search Console. Voeg ook een verwijzing toe in het robots.txt bestand.

9. Update je campagnes (b.v. Google Adwords).Update lopende campagnes met de nieuwe HTTPS URL’s. Denk hier aan advertenties, mailings en lead generatie campagnes.

Wanneer je deze checklist aanhoud heb jij er alles aan gedaan om er voor te zorgen dat de SEO van je website in takt blijft. Dat wil niet zeggen dat er misschien even een daling is in de rankings maar over het algemeen zal dit binnen 2 maanden weer op het oude niveau liggen. Of beter natuurlijk als het aan ons ligt!

Heb je ondersteuning nodig bij een HTTPS migratie? Of heb je een vraag? Neem dan gerust contact met ons op of laat een bericht achter.

Reacties

reacties

Webcare4all-SEO-banner2