Nieuw project? Start met SEO!

start-met-seo-bij-een-project

Start met SEO aan het begin van een nieuw project

Veel marketeers komen pas in de laatste fase van hun marketingproject met SEO aanzetten. Pas wanneer de inhoud van een blog of marketingcampagne klaar is, gaan ze zich focussen op SEO. Welke zoekwoorden zijn handig en hoe plak ik die even snel in de tekst? Helaas is dit totaal niet effectief. Nieuwe inzichten wijzen uit dat je je project moet starten met SEO onderzoek, zodat je weet wie je publiek is, waar bezoekers zich bevinden in het aankoopproces, welke informatie ze zoeken en welke content ze het liefst zien en in welke vorm.

Het is logisch dat een dergelijk SEO onderzoek leidt tot een veel effectievere content strategie dan wanneer je je in de laatste fase pas gaat richten op de SEO. De drie belangrijkste redenen om direct met SEO te starten zet ik nu voor je op een rij.

1. Zoekwoorden bepalen de inhoud, en zijn niet uitsluitend ter versiering van de tekst.

De meeste online ervaringen starten met het invoeren van zoekwoorden dus marketeers zouden dat ook moeten doen. Er zijn veel verschillende manieren om ideeën en inspiratie op te doen voor je content strategie, maar vragen die binnen komen bij de klantenservice of op kantoor hoeven niet per se datgene te zijn waar online bezoekers naar op zoek zijn. Content met SEO waarde is geïnspireerd door de vragen die online gesteld worden.

De beste bron voor dergelijke informatie is nog altijd Google. Effectieve content strategieën beginnen met zoekwoord onderzoek, omdat dit belangrijke inzichten oplevert in wat je publiek nodig heeft. Het onderzoek helpt je om vast te stellen wat de behoeften zijn van de bezoekers, te brainstormen over welke content tegemoet zou kunnen komen aan die behoeften en bepaalt het maken van de juiste content. Het zorgt er ook voor dat er ruimschoots nieuwe ideeën ontstaan voor het vullen van de content strategie.

2. Zoekwoorden onderzoek is bepalend voor de inhoud

Met een zoekwoorden onderzoek kun je in kaart brengen wat de intenties zijn van de gebruiker. Daarom wijst het onderzoek ook uit hoe de content in elkaar moet steken: welke informatie en voor wie, en waar bevinden de zoekers zich in de customer journey. Kortweg levert het onderzoek de volgende inzichten:

 

  1. Aan wat voor informatie er behoefte is. Stel je voor dat zoekresultaten voor jouw target zoekwoord vooral informatie op het beginners niveau oplevert, zoals how-to gidsen of simpele definities, dan is het doel achter het zoekwoord algemene kennisverwerving, of leer intenties. Als de resultaten product eigenschappen opleveren of prijsvergelijkingen, gebruikers reviews en landingspagina’s van merken, dan is het doel achter je zoekwoord een aankoop besluit, of aankoop intentie.
  2. Wie de informatie nodig heeft. Stel je voor dat de zoekresultaten zeer technisch zijn of zeer gedetailleerde informatie opleveren, dan bestaat het publiek waarschijnlijk uit individuele medewerkers. Zijn de zoekresultaten meer abstract en beleidsmatig, dan heb je te maken met leidinggevenden. Wanneer je je onderzoek richt op de gebruikers ervaring, kun je de content precies afstemmen op het niveau en taalgebruik van de doelgroep.
  3. In welke fase van de customer journey de zoeker zich bevindt. Zoekwoorden die resulteren in content op introductie niveau worden veelal gebruikt door mensen die zich nog aan het oriënteren zijn. Misschien weten ze nog niet eens dat ze een probleem hebben dat opgelost moet worden. Aan de andere kant, wanneer de zoekresultaten bestaan uit productinformatie of -vergelijking, kun je ervan uitgaan dat de zoeker al bewust is van een probleem of behoefte en dat degene besloten heeft er iets aan te gaan doen (door iets te kopen).

 

Met dit soort zoekwoorden research kun je de ideeën voor je content zeer specifiek uitwerken. Wanneer de content geschreven is zal het de juiste informatie bevatten voor het juiste publiek en betrekking hebben op de juiste fase van de customer journey. Geen verspilling van tijd en moeite meer wanneer dergelijke details pas duidelijk worden nadat de teksten zijn geschreven.

3. SERP analyse toont prioriteiten van Google

Door onderzoek te doen naar de zoekresultaten kun je de algoritmische voorkeuren van Google beter ontcijferen. Om hoog te kunnen eindigen in de zoekresultaten moet je weten welke factoren er binnen de branche, niche of content van belang zijn. Doe je dat niet, dan verspil je waarschijnlijk een hoop moeite en tijd aan zaken – zoals zoekwoorden- die niet van belang zijn voor jouw onderneming. Marketeers kunnen page-on zoekresultaten analyseren om een persoonlijke lijst te maken met ranking factoren voor jouw niche of branche van industrie. Door telkens de topvermeldingen te vergelijken op een aantal onderdelen, zoals bijvoorbeeld publicatiedatum, snelheid waarmee de pagina laadt, gebruik van visuele media en welke onderwerpen aan bod komen, krijgt de marketeer al gauw een beeld van welke ranking factoren van belang zijn.

  1. Wanneer de meeste resultaten uit video’s bestaan, dan is dat omdat de gebruikers die het zoekwoord intypen een voorkeur hebben voor video’s;
  2. Wanneer de meeste resultaten bestaan uit teksten van meer dan 3000 woorden, dan zijn de gebruikers op zoek naar begrijpelijke, uitgebreide verhandelingen;
  3. Als de resultaten bestaan uit een mix van tabellen, infographics, video’s en slidehows, dan zullen gebruikers visuele content op prijs stellen wanneer ze een dergelijk zoekwoord intypen.

Door de belangrijkste ranking factoren te bepalen, kun je anticiperen op de voorkeuren van de gebruiker en daarom meteen de eerste keer de juiste content maken in het juiste format.

SEO onderzoek gebruiken om bestaande content te verbeteren

Hoewel het, gezien het bovenstaande, de meest logische stap is om te beginnen met SEO, hoef je niet te wanhopen wanneer je website of campagne al online staat. Het is namelijk nooit te laat om de beginnen met SEO.

Als je bestaande content doorlicht en aanpast aan de hand van gedegen SEO onderzoek dan kun je hiermee de betrokkenheid en rankings een enorme boost geven. Bepaal welke content onder presteert, focus op doelgerichte zoekwoorden en doe onderzoek naar de gebruikers intenties.

  1. Bepaal of de content van je website voorziet in een bepaalde gebruikersbehoefte. Als de zoekresultaten van jouw target zoekwoord voornamelijk bestaan uit begripsomschrijvingen en omschrijvingen van het concept, terwijl je website uitsluitend een productpagina heeft, dan sla je de plank duidelijk mis. Update de pagina zodat deze beter aansluit bij de intenties van de zoeker of maak nieuwe content.
  2. De volgende stap is checken of de content aansluit bij je doelgroep en de fase van het aankoopproces waarin deze zich bevindt. Misschien heb je wel zat content die gaat over de oriënterende fase, maar geen enkele content die aansluit bij de bezoeker die op het punt staat een besluit te nemen iets al dan niet aan te schaffen. Zorg ervoor dat je content hebt voor elke fase alsmede calls-to-action, waarmee je je bezoeker de weg wijst op je website. Hiermee houd je leads op je website net zolang totdat ze klant worden.
  3. Tot slot, vergelijk de inhoud van je website in zijn totaliteit met hetgeen je tegen bent gekomen in je onderzoek. Bepaal dan of dit het best mogelijke format is om je bezoekers aan te spreken. Neem ook de tijd om te begrijpen of het voor het juiste publiek is geschreven. Kijk of de calls-to-action en andere navigatie elementen passen bij de fase van het aankoopproces waarnaar de inhoud verwijst. Pas alle elementen aan die niet passen bij de inzichten die je hebt opgedaan over de gebruikers intenties.

Deze oefening zorgt ervoor dat je meer waarde haalt uit bestaande content.

Samenvatting

Wanneer je een zoekwoord onderzoek uitstelt tot aan het einde van je project, of tot na het schrijven van de content, is dit niet erg effectief. Het onderzoek dat zich richt op de intenties van de bezoekers, vormt de basis voor betere bezoekersaantallen. SEO onderzoek levert gedetailleerde informatie over wie je bezoekers zijn en naar welke informatie ze op zoek zijn. Dergelijke informatie kun je allemaal uit Google halen, wanneer je tenminste in staat bent tussen de regels door te lezen. Hoe eerder je dergelijk onderzoek doet, hoe beter je je content kunt laten aansluiten op de behoeften van de bezoekers.

Reacties

reacties

Send this to a friend