Wijzigen taal/locatie
NEDERLANDS | ENGLISH
Telefoon: 010 210 47 49
Kantoortijden: 09:00 - 18:00
Klantenservice: info@webcare4all.nl
Support: support@webcare4all.nl

Print je weg naar SEO succes!

online en offline marketing
gepost door

Combineren van online en offline marketing

Ja, je leest het goed. Veel webdesigners en SEO marketeers moeten er niets van hebben. Sterker nog,  ze lachen je uit als je het hebt over krantenadvertenties of folders. Ik ben het daar absoluut niet mee eens! Ik ben van mening dat je als je online en offline marketing combineert je de ideale combinatie hebt gevonden.

Verbeter en beïnvloed je online marketing activiteiten door het inzetten van “ouderwetse” offline marketing: gedrukt papier. Naamsbekendheid en zichtbaarheid zijn de belangrijkste pijlers voor duurzaam succes. Door zowel online als offline actief te zijn, verbeter je de vindbaarheid van je bedrijf (ook) op het web.

Ik zelf heb een relatief klein online marketing bureau en uiteraard ligt mijn focus op zoekresultaten inde breedste zin van het woord, dus zowel de organische, betaalde als lokale zoekresultaten. Door de jaren heen heb ik heel veel verschillende klanten gehad. Grote en kleine, in allerlei branches, van lokaal bedrijf tot nationale onderneming, van aannemer tot webwinkel. Dus zowel online als offline (ik noem het meestal clicks & bricks) bedrijven.

Wat mij opvalt na 16 jaar in deze branche te hebben gewerkt is dat het grotendeel van de bedrijven zich blind staart op online marketing terwijl andere bedrijven zweren bij offline, ofwel traditionele marketing. En toch zijn het twee kanten van dezelfde medaille en sterker: de één versterkt de ander.

Deze keer gaat mijn blogpost daarom over hoe je de traditionele marketing instrumenten je online zichtbaarheid en dus je vindbaarheid op bijvoorbeeld Google, ofwel SEO, kunnen verbeteren. Of te wel online en offline marketing combineren.

online en offline marketing

online en offline marketing

Combineren van gedrukt papier en digitale marketing

In mijn bedrijf werken we nauw samen met een plaatselijke drukkerij. Gezamenlijk bekijken we hoe we op slimme wijze traditionele, offline marketing instrumenten kunnen combineren met digitale media. Eigenlijk is dit een USP voor ons allebei, want door samen te werken kunnen we onze dienstverlening uitbreiden op een wijze die onmogelijk is wanneer we uitsluitend binnen de grenzen van onze bedrijfstak blijven en elkaar als concurrenten beschouwen.

We kijken hoe we de zichtbaarheid van een bedrijf zowel fysiek als digitaal kunnen verbeteren en letten daarbij op het snijvlak van beiden. We willen gedrukt papier gebruiken om:

  • Klanten naar de website te verwijzen
  • Connectie te maken tussen de fysieke en digitale aanwezigheid
  • Gebruikers er toe te bewegen op merk te zoeken en op andere wijze interactief bezig te zijn met een site zodat we in staat zijn de marketing te verpersoonlijken
  • Mensen te overtuigen zich in te schrijven op email verzendlijsten en om
  • Remarketing lijsten te bouwen

De opties en gevolgen zijn enorm groot. Want alles wat je kan doen om je naamsbekendheid te vergroten heeft een positieve invloed op je vindbaarheid van je website en daarmee je SEO inspanningen. Wanneer je er dus in slaagt merk gericht te laten zoeken, profiteren zowel je online en offline marketing strategieën hiervan.

Gezond verstand marketing

Ik ben een groot voorstander om marketing en SEO in termen van ‘gezond verstand’ te benoemen. Natuurlijk kun je als SEO specialist aanzienlijk voordeel behalen door je te verdiepen in de complexiteit van de algoritmen die in het spel zijn, maar voor de doorsnee bedrijven en websites heb je meer baat bij het focussen op wat Google voor ogen heeft, dan je druk maken over hoe ze dat doen (en trucjes gaan uitproberen om Google te slim af te zijn).

Hier een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat het combineren van online en offline marketing elementen van ‘gezond verstand’ getuigt:

  • Zoeken op naam (brand search): wanneer mensen actief naar jou zoeken, versterkt dit het signaal (bijv. naar Google) dat je populair bent
  • Zoeken op naam plus: wanneer mensen niet alleen op jouw bedrijfsnaam (Webcare4all) zoeken, maar ook op jouw voornaamste soort van dienstverlening (Webdesign, SEO), dan betekent dit voor Google dat er een link ligt tussen die woorden.
  • Autosuggestie bij zoeken: zoeken op naam beïnvloed sterk de autosuggesties van de zoekmachine. Stel dat iemand zoekt op “SEO Schiedam” en “Webdesign Maassluis Webcare4all” verschijnt bij de autosuggesties, dan helpt dat natuurlijk enorm om het bewustzijn te verhogen en mensen in de richting van jouw business te krijgen.
  • Gepersonaliseerd zoeken: op het moment dat iemand zoekt naar jouw bedrijfsnaam en dienstverlening en vervolgens jouw site bezoekt, dan vergroot dit de kans dat jouw bedrijf een volgende keer hoger in de zoekresultaten verschijnt wanneer deze gebruiker een soortgelijke zoekopdracht plaatst.
  • Verwant zoeken: met offline marketing kun je ook de verwante zoek opties beïnvloeden die onderin de pagina verschijnen. Hiermee heb je nog een branding en bewustzijns-tactiek in handen.

Ten slotte, alles wat je maar kunt doen en waarmee je gebruikers zover krijgt dat ze je website bezoeken, bevordert het opbouwen van een positief imago rond jouw bedrijf en dat helpt weer bij je SEO inspanningen. Onthoud dat zoekmachines uitsluitend kwaliteit willen leveren door relevante resultaten te tonen op zoekopdrachten, en wij willen je maar helpen om dat voor elkaar te krijgen.

Hoe werkt dit nu in de praktijk?

Nu volgen een aantal voorbeelden die je kunt gebruiken om online en offline marketing te combineren:

  1. Visite kaartjes. Beperk je niet tot het vermelden van je website . Zorg dat je gebruikers iets geeft waar ze op kunnen zoeken, bijvoorbeeld een QR code. Zie het als een spel om mensen met jouw visite kaartje op je website te krijgen.
  2. Maak een wedstrijd waarbij mensen moeten Googelen op jouw bedrijfsnaam en dienstverlening om bepaalde antwoorden te vinden (en beïnvloed zo de zoeksuggesties).
  3. Zorg voor korte links naar digitale informatie zodat mensen naar je website gestuurd worden voor meer details.
  4. Zorg voor Call-to-Action’s of andere termen waarmee klanten kunnen zoeken. Zet ze op je winkelraam en op iedere reclame uiting die je doet.
  5. Benoem je positieve reviews in je folders, advertenties en brochures en zorg ervoor dat mensen ernaar gaan zoeken, online wel te verstaan.
  6. Verkoop mailing. Gebruik deze als marketing stimulans of als eerste stap in de verkoop trechter. Trigger mensen zodanig dat ze online naar je op zoek gaan of pagina’s bezoeken van je website.
  7. Bedrijvengidsen. Yep, uiteraard zijn deze gidsen ten dode opgeschreven, maar toch zijn er nog genoeg bedrijfstakken die er (nog) gebruik van maken. Wanneer je van deze strategie gebruik wilt maken, zorg er dan absoluut voor dat je bezoekers op een positieve manier naar je website verwijst.

Tot slot: Je hoeft je natuurlijk niet te beperken tot gedrukt papier. De enige beperking bij het inzetten van offline advertenties is je fantasie: denk aan kranten, tijdschriften, TV, radio, enveloppen, direct mail, podcasts, de lijst is eindeloos! Wat je ook doet, zorg altijd voor een connectie tussen de online en offline marketing inspanningen.

Word ook een mixed media marketeer!

Veel van dit soort marketing is gebaseerd op guerrilla marketing principes: onconventionele marketing tactieken tegen lage kosten. Durf anders te zijn en speel het spel op een manier die je concurrenten zelfs nog niet overwogen hebben.

  • Denk digitaal.
  • Kijk naar gedrukte media.
  • Kijk naar offline marketing.
  • Bedenk hoe je de traditionele marketing tools kunt inzetten om meer bezoekers naar je website te krijgen en merk interesse te verhogen.

Wat je ook doet, speel het spel op een andere manier dan je concurrenten. Verweef digitale en fysieke marketing met elkaar en je zult zien dat het resultaat beter is dan dat je je richt op 1 van deze kanalen.

Reacties

reacties


Daniël Maltha is eigenaar en oprichter van Webcare4all. Dagelijks is hij bezig met het ontwerpen en optimaliseren van websites. Daniël heeft ruim 20 jaar ervaring als marketeer en kent dan ook de indicatoren, tools en best practices om richting te geven aan de online strategie. Hij vertaalt deze naar concrete acties op het vlak van o.a. WEBDESIGN, SEO en SEA.

Heb je deze blogposts al gelezen?