Orphan pages op je website oplossen

seo-configuratie-pakket

Orphan pages op je website zijn webpagina’s die geïsoleerd in je website hangen. Er is geen link die naar ze verwijst, waardoor Google of de zoekmachine bots deze pagina’s niet kan vinden. Zo’n pagina is dus een gemiste kans waar het gaat om het trekken en boeien van bezoekers. Dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Ik vertel je hoe.

Omgaan met Orphan pages

In vijf simpele stappen kun je de Orphan pages identificeren.

  • Maak een lijst van alle pagina’s
  • Draai een website crawl voor pagina’s met 0 interne links
  • Analyseer de audit resultaten
  • Los het weesprobleem op
  • Doe dit regelmatig om tijdig nieuwe Orphan pages te ontdekken

Hierna leg ik uit wat elke stap inhoudt.

1.     Volledige URL lijst

Het heeft geen zin om je favoriete audit te draaien om Orphan pages te vinden, want per definitie zijn Orphan pages niet te vinden omdat er niet naar gelinkt wordt. De bots zullen ze nooit vinden. Daarom moet je de volledige lijst specificeren van URLS die de bots moeten checken. Er zijn een par manieren om zo’n URL Lijst te krijgen:’

 Gebruik je sitemap bestand

Dit bestand is de basis van je domein en zorgt ervoor dat de zoekmachine de inhoud van je site snapt, ziet hoe vaak je updates maakt en hoe jouw content het beste kan verschijnen in de zoekresultaten. Iedere keer wanneer je een nieuwe pagina toevoegt aan je CMS, dan zal dit bestand automatisch geüpdatet worden. Toch is handig je ervan te verzekeren dat alle pagina’s erin staan.

Gebruik bijvoorbeeld BrightEdge ContentIQ hiermee kun je een nieuw crawl configureren en richten op het sitemap bestand.

Download de website URL lijst

Wanneer het sitemap bestand niet volledig is, dan kun je vanuit de CMS een lijst genereren. Bij WordPress bijvoorbeeld, is hiervoor een plug-in beschikbaar (List URLs). Hiermee kun je een lijst van site URL’s exporteren als CSV bestand.

Je kunt ook naar je IT-er toe stappen en hem om een kopie van de CMS log vragen, waarop alle pagina’s staan die bezoekers hebben bekeken. Zet deze in Excel en filter op unieke URL’s. Heb je de complete lijst, dan plak je deze in de crawl configuratie.

2.     Draai een website crawl met pagina’s die zero interne links hebben

Om de Orphan pages te identificeren, moet je een audit regel maken om pagina’s te vinden die niet minimaal 1 interne link hebben.

Als je dit doet, maak dan gelijk een terugkerende audit, zodat je ook in de toekomst gewaarschuwd wordt voor Orphan pages. Wanneer je dus alleen vertrouwt op de URL lijst, dan moet je die regelmatig updaten vanuit je CMS.

 

3.     Analyseer de resultaten

Wanneer de audit klaar is, dan ga je terug naar ContentIQ om de resultaten te bekijken. Identificeer de Orphan pages en bepaal waar ze voor dienen: trekken ze bezoekers, leveren ze omzet of ander sociaal verkeer op? Zijn er goede backlinks? Worden ze veel bezocht door onsite search?

Gebruik je webanalyse om in te schatten hoeveel bezoekers en page views er zijn, waar ze vandaan kwamen en wanneer ze weer afhaken. Het kan bijvoorbeeld om een campagne pagina gaan, die tijdelijk gebruikt werd om meer bezoekers te genereren. Na afloop trekt de pagina geenbezoekers meer en kan daarom verwijderd worden.

4.     Orphan pages verwijderen

Wanneer je weet wat het doel van de Orphan page is of was en op welke manier de pagina helpt je doelstellingen te behalen, dan is het tijd om vervolgstappen te nemen.

  • Link erna van een andere interne pagina wanneer bezoekers de pagina door browsen moeten kunnen vinden
  • Archiveer de pagina als je hem niet meer nodig hebt
  • Laat het staan zoals hij is wanneer het een zakelijke doelstelling dient waarvoor interne linking niet nodig is.

5.     Regelmatig herhalen van de audit

Deze laatste stap spreekt voor zichzelf. Wanneer je nieuwe content toevoegt kan het gebeuren dat je vergeet ernaar te linken. Of je verwijderd een pagina met links of per ongeluk verwijder je links naar pagina’s die zich ergens onder in de website structuur bevinden. Gewoon regelmatig checken of er nieuwe Orphan pages zijn. Zoals eerder gezegd, kan dit eenvoudig door een periodieke audit of crawl in te plannen.

Reacties

reacties

Send this to a friend