8 redenen waarom jouw website niet rankt in Google en hoe je dat kunt fixen
Stel dat je alles gedaan hebt wat binnen je bereik ligt om je pagina te optimaliseren voor de zoekmachine, maar toch verschijnt deze niet in de zoekresultaten. Wat kan er dan aan de hand zijn? Mogelijk heb je de website nog niet aangemeld bij Google, maar er kunnen ook andere factoren een rol spelen. Dit ga ik je zo uitleggen, zodat je zelf aan de slag kunt om je pagina alsnog goed te laten scoren in de zoekresultaten.
Voor het gemak ga ik de problemen in vier categorieën indelen:
- Problemen met indexeren en crawlen: het kan zijn dat Google geen toegang heeft tot de website. Hoe controleer je of jouw site op Google staat en hoe verhelp je dat?
- Technische problemen met de website: Als er zaken niet correct ingesteld zijn, kan het zijn dat Google je website negeert. Wat te doen om ervoor te zorgen dat Google jouw pagina’s wél opmerkt?
- Problemen met de linkstructuur: Zonder goede links, zowel intern als extern, kunnen de crawlers problemen hebben met het beoordelen van de site. Hoe verbeter je de interne linkstructuur en krijg je goede backlinks, zodat je pagina meer bezoekers bereikt?
- Problemen met content en zoekwoorden: is de inhoud daadwerkelijk van hoge kwaliteit en afgestemd op datgene waar de bezoeker naar op zoek is? Of hebben de zoekwoorden waarvoor je hebt geoptimaliseerd, gewoon teveel concurrentie?
Heb je geen idee op welk vlak het misgaat, gebruik dan een snelle SEO audit om te zien of je iets hebt gemist, waardoor je website of de afzonderlijke pagina’s niet verschijnen in de zoekresultaten.
Problemen met indexeren en crawlen
Wanneer je website zich niet op Google bevindt, dan kan deze ook niet ranken (ranken is het behalen van een positie binnen de zoekmachines zoals Google). Soms heb je even geduld nodig, soms kun je een handje helpen. De volgende problemen kunnen zich voordoen:
1. De website/pagina staat niet op Google
Om te controleren of je website is aangemeld bij Google gebruik je de zoekoperator in Google.
Typ site:website.com en daarna toont Google een lijst met pagina’s die op dat domein zijn gevonden. Wanneer je de volledige URL van een specifiek artikel intypt, zou slechts één zoekresultaat getoond worden. Verschijnen de webpagina’s, dan betekent dit dat Google deze site kent en – in ieder geval een deel ervan – in zijn index heeft opgenomen. Staat de pagina wél in de index, dan is er mogelijk iets anders aan de hand. Is dat niet het geval, meld je website dan aan bij Google. Hoe dat moet, lees je bij het volgende issues.
2. Je website/pagina is nog te nieuw
Het duurt even eer Google nieuwe webpagina’s heeft geïndexeerd. Crawlers moeten de inhoud onderzoeken, indexeren en rangschikken. Soms duurt het dagen of misschien zelfs weken voordat Google dit heeft voltooit.
Staat je website niet op Google, meld deze dan aan met een XML-sitemap met behulp van de Google Search Console. Hier vind je ook de URL-inspectietool om erachter te komen hoe specifieke pagina’s scoren. Je krijgt hier duidelijk inzicht in de manier waarop Google jouw website crawlt en bekijkt.
3. De content is niet geïndexeerd
Een van de meest voorkomende redenen waarom Google een specifieke pagina of website niet indexeert, is omdat deze – per ongeluk – niet is geïndexeerd. Door noindex-metarobots-tags aan een pagina toe te voegen, weet de Googlebot dat het een pagina kan crawlen, maar dat de resultaten niet aan de index kunnen worden toegevoegd.
Je kunt eenvoudig snel controleren of een pagina geïndexeerd is door de broncode van een pagina te openen. Ergens in de kop van de pagina vind je onderstaande code:
<meta name="robots" content="noindex">
Hiermee vertel je de crawlers van zoekmachines dat de inhoud van de pagina niet aan de index moet worden toegevoegd en dus moet worden voorkomen dat deze verschijnt op de ranking pagina’s.
4. Je website/pagina blokkeert Google met Robots.txt
Behalve een code voor niet indexeren, kan het ook zijn dat je de crawlers van Google helemaal blokkeert. Dat blokkeren gaat makkelijker dan je denkt, WordPress heeft bijvoorbeeld een instelling waarmee je de zichtbaarheid van zoekmachines kunt uitzetten. Heb je die per ongeluk aangevinkt, dan zal het programma zijn uiterste best doet om crawlers buiten de deur te houden. Gelukkig kun je deze optie ook weer eenvoudig uitzetten om de site weer beschikbaar te maken.
5. Je pagina scoort niet vanwege technische problemen
Je website moet aan bepaalde technische vereisten voldoen, om de pagina’s te laten ranken in Google! Waarschijnlijk heb je dit bij de optimalisatie al onderzocht en geregeld. Maar toch, check voor zekerheid de snelheid waarmee de pagina’s laden, want dat vindt Google enorm belangrijk bij het ranken. Beveiliging is trouwens ook heel belangrijk, naast andere factoren.
6. Penalty vanwege het overtreden van SEO-regels
Als Google je betrapt op het gebruik van bepaalde blackhat SEO-technieken – bijvoorbeeld het kopen van links of verborgen tekst vol zetten met zoekwoorden- dan kan je website worden bestraft. Het kan maanden duren voordat Google je website weer opneemt in hun zoekresultaten, soms jaren. Doe dit dus vooral niet.
Op het tabblad Handmatige acties in Google Search Console (GSC) kun je kijken of je website een penalty heeft. Ontdek je problemen, ga dan naar de Help-artikelen. Hier vind je informatie over wat het betekent en hoe je het kunt oplossen.
7. Gebrek aan goede interne linkstructuur
In feite is dit ook een SEO onderdeel, maar wordt nog wel eens onderschat. Een goede sitestructuur – de interne linkstructuur – is super belangrijk voor de ranking op de SERP (Search Engine Results Page). Een duidelijke sitestructuur leidt tot beter begrijpen van de site door Google. Is de interne linkstructuur slecht of onduidelijk, dan verkleint dit de kansen om hoog te scoren, zelfs wanneer de content uitstekend is geoptimaliseerd en van goede kwaliteit is.
Je kunt dit zelf prima oplossen door links toe te voegen. Zorg ervoor dat de meeste interne links naar de belangrijke berichten en pagina’s gaan. Overdrijf niet en voeg vooral niet willekeurig links toe: zorg ervoor dat je relevante, gerelateerde links toevoegt waarmee je gebruikers meerwaarde biedt.
8. Er zijn (te) weinig backlinks naar de site
Zoals al eerder werd opgemerkt, is het lastig te ranken met een nieuwe website. Hiervoor heb je minimaal enkele links van andere websites nodig. Google kan alleen weten dat er een nieuwe website is, wanneer er links naar toe verwijzen.
Met supergoede kwaliteit content is het vaak niet moeilijk om links te verkrijgen. Heb je content van hoge kwaliteit dan kun je rekenen op de meeste klikken van lezers. Nog beter is het natuurlijk wanneer ze die de inhoud ook delen via sociale media. Dit alles helpt om die links te krijgen.
Je website/pagina nog steeds niet geïndexeerd?
Er zijn meerdere redenen die er voor kunnen zorgen dat een bericht niet wordt getoond binnen de SERP’s. Ook wanneer je je bericht of blog goed geoptimaliseerd hebt. Meest voorkomende oorzaak is waarschijnlijk dat de concurrentie in een niche gewoon te hevig is. SEO is vooral een langetermijnstrategie. Het is hard werken en geduld hebben.
Ondertussen kun je je focussen op het verbeteren van de sitestructuur, linkbuilding en andere aspecten van SEO. Uiteindelijk levert de combinatie van alle aspecten van website-optimalisatie de beste resultaten.