De juiste SEO strategie voor jouw bedrijf (deel 2)
In deze blogpost over hoe je op eenvoudige wijze SEO kan inzetten met verbluffende resultaten, laat ik je zien hoe je van bezoekers leads maakt, en hoe je met leads verkoop realiseert.
In mijn blogpost ‘De juiste SEO strategie voor jouw bedrijf (deel 1)‘ heb ik het gehad over principes van goede marketing en op welke manier SEO past in moderne marketing strategieën, waarom SEO de meest betrouwbare en consistente manier is om bezoekers naar je website te genereren en als allerbelangrijkste hoe je je eigen SEO strategie opzet.
Ik richt me nu op de laatste twee niveaus waarmee je ervoor zorgt dat je leads genereert en vervolgens van deze leads ook daadwerkelijk betalende klanten maakt.
Hier nogmaals de vier niveaus:
- Hoog niveau (zoektermen, PPC termen)
- Top of funnel (indirecte content)
- Blog niveau (blogs over relevante onderwerpen en lead generende tools)
- Back End (geautomatiseerde marketing en database marketing)
De meeste marketeers onderscheiden twee verschillende fases in hun marketing strategie: lokken (aandacht trekken) en afrekenen (betalen).
Wanneer ik naar mijn eigen ervaringen kijk, dan bestaat een winstgevend marketing- en leads genererend systeem uit drie stappen:
- aandacht trekken (het verzamelen van leads),
- vertrouwen wekken (vertrouwen van de bezoeker verdienen) en
- conversie (daadwerkelijk de deal sluiten)
En dit is het moment waarop onze SEO strategie vruchten begint af te werpen.
Het verkrijgen van vertrouwen
In het ideale geval zijn klanten op zoek naar jou. Ze struinen het internet af op zoek naar een oplossing voor hun problemen. Ondertussen heb jij een lijst met zoektermen (Huiswerk uit deel 1) en een lijst met onderwerpen waarmee je geïnteresseerde prospects naar jouw site kunt lokken.
De bezoekers lezen jouw artikelen, wonen webinars van je bij of maken op een ander manier gebruik van de content van jouw website.
Jij bent degene die hen geholpen heeft met hun vraag of probleem te (of althans gedeeltelijk), en daarmee genereer je een enorme hoeveelheid vertrouwen.
Vergelijk dit met betaald zoekverkeer, waarvan het doel is zo snel mogelijk geld te slaan uit advertenties. Uiteraard heb ik niets tegen geld verdienen, maar het probleem is dat deze bezoekers je niet kennen en je dus ook niet vertrouwen, waardoor het moeilijk is om van deze bezoekers klanten te maken.
Je mag nooit vergeten dat jouw klanten ook mensen zijn :-). Ze hebben echte problemen, worstelen met zaken en zitten met vragen. Slimme marketeers geven hulp in ruil voor aandacht en vertrouwen van hun prospects en geven pas daarna de gelegenheid om iets aan te schaffen.
3. “Blog Niveau”.
Van bezoekers naar klanten
Gewapend met je lijst met PPC zoektermen en je lijst met gerelateerde interessante onderwerpen kun je nu een start maken met BLOG onderwerpen en “opt-in” middelen.
Eerder had ik het over de besluitvormingspatronen van je bezoekers en op dit niveau zijn je bezoekers op zoek naar relevante informatie om iets te kopen of aan te schaffen.
Ik neem het voorbeeld uit deel 1 nog maar eens, waarbij we net deden of je de eigenaar van een online marketing bureau bent.
We kwamen tot de volgende PPC zoektermen:
- online marketing Rotterdam
- marketing bureau Rotterdam
- online adverteren Rotterdam
- SEO specialist Rotterdam
Je Top of Funnel termen waren onder meer:
- Whitepaper “Hoe kom ik hoger in Google”
- Gratis online SEO check
- Blogpost: Meer bezoekers op mijn website
- Webinar: Beter vindbaar in de zoekmachines
Nu kun je een lijstje gaan maken met “opt-in” middelen waarmee je een geïnteresseerde bezoeker verandert in een betalende klant. Ze hebben je blog gelezen met het onderwerp: “Meer bezoekers op mijn website”, en nu willen ze meer informatie. Dit is het moment waarop SEO vruchten begint af te werpen.
In dit geval, zou je bijvoorbeeld een white paper kunnen hebben met als titel “White paper: Hoe kom ik hoger in Google”. De opbrengst, namelijk dit stukje inhoud, is duidelijk afgeschermd, dat wil zeggen dat de bezoeker zijn contactinformatie moet achterlaten voordat hij de inhoud kan downloaden.
Meestal is dit geen enkel probleem, want ze hebben immers op Google naar je gezocht (waarbij ze jouw PPC zoektermen hebben gebruikt, zoals “SEO specialist Rotterdam), ze hebben je website gevonden en je artikelen gelezen en nu hebben ze vertrouwen in het feit dat jij inderdaad degene bent die hen wilt helpen.
Zie je hoe het werkt?
De volgende stap is een systeem te verzinnen waarmee je al deze verzamelde leads kunt aanzetten tot koopgedrag. Dit heet database marketing of back-end marketing en het is het vierde niveau van onze SEO strategie.
4. “Back End”.
Als een potentiële klant jouw website bezoekt dan is het belangrijk dat ze vanaf het begin op de juiste manier ingedeeld worden. Met andere woorden, als een lead binnenkomt op de manier zoals zojuist omschreven, dan zijn ze (duidelijk) op zoek naar een online marketing bureau waarmee ze de bezoekersaantallen van hun website kunnen vergroten.
Uiteraard moet je deze leads dus niet lastig vallen met verkoop onderwerpen die hier niets mee te maken hebben, want dan zullen ze zich onmiddellijk uitschrijven van jouw mailinglist.
Voor iedere top-of- funnel term, heb je een dergelijke “opt-in” aanbieding nodig en een aantal mailings die daar dan weer specifiek op in gaan. Dit is een krachtig marketing instrument voor iedere onderneming.
Wanneer je je mailings ook nog eens gebruikt om de mensen te wijzen op recente blogposts en andere content van je website, dan zal het je niet alleen meer winst op leveren, maar ook nog eens de mogelijkheid bieden je SEO ranking verder te verbeteren.
Meer weten over hoe wij jou kunnen helpen om van jouw website bezoekers leads te genereren? Neem gerust eens contact met ons op.