SEO van bezoekers naar omzet

seo leads en sales

SEO van bezoekers naar omzet

In deze blogpost over hoe je op eenvoudige wijze SEO kan inzetten met verbluffende resultaten, laat ik je zien hoe je van bezoekers leads maakt, en hoe je met leads verkoop realiseert.

In mijn blogpost ‘SEO voor jouw onderneming‘  heb ik het gehad over principes van goede marketing en op welke manier SEO past in moderne marketing strategieën, waarom SEO de meest betrouwbare en consistente manier is om leads te genereren en als allerbelangrijkste hoe je je eigen SEO machine opstart.

Ik richt me nu op de laatste twee niveaus waarmee je ervoor zorgt dat je leads genereert en vervolgens van deze leads ook daadwerkelijk betalende klanten maakt.

Hier nogmaals de vier niveaus:

  • Hoog niveau (zoektermen, PPC termen)
  • Top of funnel (indirecte content)
  • Blog niveau (blogs over relevante onderwerpen en lead generende tools)
  • Back End (geautomatiseerde marketing en database marketing)

De meeste marketeers onderscheiden twee verschillende fases in hun marketing strategie: lokken (aandacht trekken) en afrekenen (betalen).

Wanneer ik naar mijn eigen ervaringen kijk, dan bestaat een winstgevend marketing- en leads genererend systeem uit drie stappen: aandacht trekken (het verzamelen van leads), vertrouwen wekken (vertrouwen van de bezoeker verdienen) en conversie (daadwerkelijk de deal sluiten). En dit is het moment waarop onze SEO formule vruchten begint af te werpen.

Het wekken van vertrouwen

In het ideale geval zijn prospects op zoek naar jou. Ze struinen het internet af op zoek naar een oplossing voor hun problemen. Ondertussen heb jij een lijst met zoektermen (zie vorige blogpost) en een lijst met onderwerpen waarmee je geïnteresseerde prospects naar jouw site kunt lokken (ook vorige blogpost).

De bezoekers lezen jouw artikelen, wonen webinars van je bij of maken op een ander manier gebruik van de content van jouw website en schrijven hun verworven kennis aan jou toe. Jij bent degene die hen geholpen heeft hun probleem te overwinnen (of althans gedeeltelijk), en daarmee genereer je een enorme hoeveelheid vertrouwen.

Vergelijk dit met betaald zoekverkeer, waarvan het doel is zo snel mogelijk geld te slaan uit advertenties. Uiteraard heb ik niets tegen geld verdienen, maar het probleem is dat de leads je niet kennen en je dus ook niet vertrouwen, waardoor het moeilijk is om van deze leads klanten te maken.

Je mag nooit vergeten dat jouw klanten mensen van vlees en bloed zijn en geen biljetten van honderd euro. Ze hebben echte problemen, worstelen met zaken en zitten met vragen. Slimme marketeers geven hulp in ruil voor aandacht en vertrouwen van hun prospects en geven pas daarna de gelegenheid om iets aan te schaffen.

Maak van bezoekers leads

Gewapend met je lijst met PPC zoektermen en je lijst met gerelateerde interessante onderwerpen kun je nu een start maken met blog onderwerpen en “opt-in” middelen.

Eerder had ik het over de besluitvormingspatronen van je prospects en op dit niveau zijn je bezoekers op zoek naar relevante informatie om iets te kopen of aan te schaffen. Ik neem het voorbeeld uit deel 1 nog maar eens, waarbij we net deden of je een digitale marketing consultant bent.

We kwamen tot de volgende PPC zoektermen:

  • Email marketing consultant
  • Digitaal marketing bureau
  • Ervaren Consultant
  • Expert op het gebied van optimalisering Landing Pages

Je Top of Funnel termen waren onder meer:

Top-of-funnel bezoekers zijn prospects die op eigen initiatief via blogs, zoekmachines of social media op een website terecht zijn gekomen. De meeste bezoekers doen research naar een product of dienst en zijn daarom niet direct bereid om een aankoop tijdens hun bezoek te doen. Top-of-funnel prospects zijn op zoek naar aanvullende informatie over bijvoorbeeld een specifieke organisatie, merk, product of dienst.

  • Hoe maak je betere email- nieuwsbrieven
  • Hoe creëer je winstgevende autoresponder series
  • Case studies en Email marketing voor E-commerce Business

seo leads en sales

Nu kun je een lijstje gaan maken met “opt-in” middelen waarmee je een geïnteresseerde bezoeker verandert in een betalende klant. Ze hebben je blog gelezen met het onderwerp: “Hoe maak je betere email- nieuwsbrieven”, en nu willen ze meer informatie. Dit is het moment waarop SEO vruchten begint af te werpen.

In dit geval, zou je bijvoorbeeld een white paper kunnen hebben met als titel “White paper: Hoe je je winst kunt verdubbelen met deze bewezen nieuwsbrief template”. De opbrengst, namelijk dit stukje inhoud, is duidelijk afgeschermd, dat wil zeggen dat de bezoeker zijn contactinformatie moet achterlaten voordat hij de inhoud kan downloaden.

Meestal is dit geen enkel probleem, want ze hebben immers op Google naar je gezocht (waarbij ze jouw PPC zoektermen hebben gebruikt, zoals “Email marketing consultant Boston), ze hebben je website gevonden en je artikelen gelezen (inclusief: “Hoe maak ik betere email nieuwsbrieven”) en nu hebben ze vertrouwen in het feit dat jij inderdaad de expert bent die hen wilt helpen.

Zie je hoe het werkt?

De volgende stap is een systeem te verzinnen waarmee je al deze verzamelde leads kunt aanzetten tot koopgedrag. Dit heet database marketing of back-end marketing en het is het vierde niveaus van ons SEO systeem.

Het laatste niveau: Leads omzetten in geld

Als een lead jouw universum betreedt dan is het belangrijk dat ze vanaf het begin op de juiste manier ingedeeld worden. Met andere woorden, als een lead binnenkomt op de manier zoals zojuist omschreven, dan zijn ze (duidelijk) geïnteresseerd in het maken van nieuwsbrieven waarmee ze de verkoop van hun onderneming kunnen aan zwengelen.

 

traffic sales en leads

Uiteraard moet je deze leads dus niet lastig vallen met verkoop onderwerpen die hier niets mee te maken hebben, want dan zullen ze zich onmiddellijk uitschrijven van jouw mailinglist.

Autoresponder series kunnen nu in stelling gebracht worden om meer informatie te bieden, meer training en op maat gesneden verkoopberichten die zich specifiek richten op aanbiedingen waarin je lead interesse heeft. Voor iedere top-of- funnel term, heb je een dergelijke “opt-in” aanbieding nodig en een serie met autoresponder berichten die daar dan weer specifiek op in gaan.

Dit is een krachtig marketing instrument voor iedere e-commerce onderneming. Wanneer je je autoresponder berichten ook nog eens gebruikt om de mensen te wijzen op recente blogposts en andere content van je website, dan zal het je niet alleen meer winst op leveren, maar ook nog eens de mogelijkheid bieden je SEO ranking verder te verbeteren. Zie het als een cyclisch systeem dat zo aangepast kan worden dat het op bijna iedere soort van onderneming toegepast kan worden.

Meer weten over hoe wij jou kunnen helpen om van jouw website bezoekers leads te genereren? Neem gerust eens contact met ons op.

Reacties

reacties

Send this to a friend