Kies je voor SEO of SEA?

seo of sea

De verschillen tussen SEO en SEA

Er is een groot verschil tussen SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). SEA betekent Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines). Omdat Google veruit de meestgebruikte zoekmachine is, wordt met SEA meestal Google Ads.

SEO of SEA? Of beide?

Het grootste misverstand in zoekmachinemarketing is dat organische zoekresultaten (SEO) en gesponsorde zoekresultaten (SEA) volledig gescheiden kanalen zijn.

Vanuit het perspectief van de bezoeker is dit namelijk dezelfde: alle zoekresultaten worden immers op dezelfde pagina weergegeven. De strategie van SEO en SEA moet dus op elkaar afgestemd zijn, net als de doelen die worden nagestreefd.

Bereik een breder publiek

Door de marketingstrategie en de doelen voor zowel SEO en SEA op elkaar af te stemmen, ontstaat een eenduidige aanpak van zoekmachinemarketing. Als de website al in de organische zoekresultaten wordt getoond, is het dan echt nodig om ook nog een advertentie te tonen?

Volgens een recent onderzoek van Google wel, maar als je kijkt naar je marketingbudget, zul je wellicht liever kiezen om je advertenties (tijdelijk) stop te zetten voor de termen waarmee je nu al een hoge organische positie hebt.

Zo maak je budget vrij voor zoektermen welke nog niet getoond worden. Het resultaat is dat je zo een breder publiek bereikt met hetzelfde budget.

Relevante zoektermen

Je website optimaliseren voor de organische zoekresultaten (SEO) komt er op neer dat je aan Google ‘laat weten’ welke zoektermen relevant zijn voor jouw business.

Naast het zoekmachine optimalisatieproces kun je hiervoor ook betaalde advertenties gebruiken. Als je bereid bent te betalen voor een advertentie bij een zoekterm, dan sluit je product of dienst daar uiteraard bij aan.

Google houdt hiermee (in kleine mate) rekening om het onderwerp van jouw website te bepalen. Op die manier wordt vooral voor nieuwe websites de SEO een extra impuls gegeven.

Conversies

Als het gaat over conversies, kunnen er grote verschillen zijn tussen bezoekers die via de organische of via de gesponsorde zoekresultaten op je website kwamen. Niet alleen kan het conversiepercentage verschillen, maar ook het totaal aantal conversies van SEO en SEA gecombineerd.

Een ander verschil is dat een SEO landingspagina moet voldoen aan bepaalde eisen voordat deze goed scoort. Voor een SEA landingspagina is dat niet het geval en kun je je volledig op de conversie richten.

Ik raad je aan om dit altijd te blijven meten, maar een aparte landingspagina maken voor de SEO en voor de SEA (voor hetzelfde trefwoord) zal wellicht in totaal de meeste conversies opleveren!

Wil je hier graag meer over weten? Neem dan eens contact op! We helpen je graag op weg om van jouw website een online succes te maken!

Hoger in Google met zoekmachine optimalisatie van Webcare4all
Online marketing Webcare4all
google ads campagne webcare4all 970x250
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h