Seo Handleiding deel 2 – Meta tags

goede content schrijven voor seo

Deel 2: De Meta tag Descriptions

Welkom bij het tweede deel van de reeks van tien delen van de SEO handleiding. Iedere week zullen wij één hoofdstuk behandelen en deze op ons blog posten.

De Meta Tags “Description” wordt net als de Titel in de < head > section van het HTML document geplaatst. Meta Tags zijn dood , is een veel gehoorde kreet onder de zoekmachine optimalisatie specialisten. Nou, Google denkt daar toch iets anders over.

zoekveld

De Meta Description geeft in het kort een overzicht van de inhoud van uw website

Meta Description

De Meta tag “Descripion” geeft Google en andere zoekmachines een samenvatting van het onderwerp van de betreffende pagina. Daar waar de titel maar een paar woorden of een korte zin kan bevatten, mag de Meta Description twee regels of een korte paragraaf zijn.

In Googles Webmaster Tools (Webmasterhulpprogrammas) vindt u een handig hulpmiddel om te zien hoe het met uw Meta Descriptions is gesteld. contentanalysis section. Hier vertelt Google u of uw Description te lang of juist te kort is, en of u te vaak dezelfde Descriptions gebruikt.

Dezelfde informatie voor de < title > vindt u overigens ook op die pagina van de WebmasterHulpprogramma’s.

Het belang van de Description Meta Tags

Description Meta Tags zijn belangrijk omdat Google ze meestal gebruikt als samenvatting (snippets) van uw pagina op de ZoekMachine-Resultaten-Pagina. Merk op dat er “meestal” staat want Google kan er ook voor kiezen om een ander deel uit uw teksten te kiezen als dat beter bij de zoekopdracht aansluit !

Anderzijds is het ook nog mogelijk dat Google kiest voor de beschrijving die de redacteuren van DMOZ – ODP er aan gegeven hebben. Een omschrijving van DMOZ is te voorkomen door < META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOODP” > in de < head > sectie te plaatsen. Zie ook : prevent ODP

Wat is DMOZ ?

DMOZ staat voor Directory Mozilla en is een door vrijwilligers opgebouwde link directory. DMOZ is een grote link rubrieken site. DMOZ wordt ook wel Open Directory Project ofwel ODP genoemd. Google maakt ook gebruik van de informatie die staat in DMOZ. Doordat het een met de hand samengestelde directory is kan het zijn dat je vermelding daar niet helemaal is zoals je dat zou wensen. Het gebruik van de Meta Description is altijd goed omdat u voorkomt dat Google geen passende samenvatting van vinden en publiceren. In WebMaster Central blog vindt u verder informatie over het verbeteren van de samenvattingen (snippet)door betere Meta Descriptions te maken. improving your snippets with better description metatags.

6

De samenvatting (Snippets) wordt onder de titel en boven de URL van de pagina getoond, en ook hier zijn de gebruikte zoektermen vetgedrukt. Dit is weer een extra signaal voor de zoeker-gebruiker om uw pagina als relevant voor zijn/haar specifieke zoekopdracht te zien.

Nog een voorbeeld , maar nu met een meer exacte zoekopdracht en een dieper gelegen pagina als resultaat.

zoekresultaat

Aanbevelingen voor de Description Meta Tags

Accurate samenvatting van de inhoud van de pagina. Schrijf de Description zodanig dat deze zowel informatief als interessant en “klik” bevorderend is, als hij als snippet bij de zoekresultaat vertoond wordt .

Niet doen:

  • een Description die niet gerelateerd is aan de inhoud van de pagina.
  • het gebruik van een algemene beschrijving zoals “Dit is mijn webpage” of ” Page about baseball cards”
  • Overmatig gebruik van Keywords zonder enig zinsverband en/of relatie tot de pagina.
  • Copy en Paste van de hele inhoud van de pagina in de Meta Description.
  • Het gebruik van een enkele Meta Description voor de hele website of voor groepen van pagina’s.

Wel doen:

Maak een aparte Description voor elke pagina. Een aparte Description per pagina geeft zoekers en zoekmachines een duidelijker en overzichtlijker beeld van uw webpagina’s. Het verschaft ook duidelijkheid ls er meerdere zoekresultaten van uw website tegelijkertijd getoond worden ( zoekopdracht bijv. site: jouwdomein.nl, of bij: meer resultaten van “deze site” ). Als uw website duizenden of misschien zelfs miljoenen pagina’s heeft wordt het natuurlijk lastig om voor iedere pagina een aparte Description te schrijven die uniek is. U kunt dan de Description automatisch genereren gebaseerd op de inhoud van uw pagina’s.

Dit was alweer deel twee. Veel succes komende week!

Reacties

reacties

Send this to a friend