Seo Handleiding deel 3 – Structuur

goede content schrijven voor seo

Seo Handleiding deel 3 – Structuur

Het gebruik van omschrijvende categorieën, directory’s en file-namen voor de bestanden en documenten op uw website is niet alleen handig om het overzicht te bewaren en structuren vast te houden, het maakt het ook voor de zoekmachines makkelijker op uw website op de juiste manier te crawlen.
Ook voor anderen die naar uw inhoud willen linken zijn korte duidelijke URLs beter. Daarnaast kunnen extreem lange en cryptische URLs zoals hieronder intimiderend, onvriendelijk en verwarrend overkomen.

Bezoekers zullen het moeilijk hebben om zich de URL te herinneren of om er naar te linken. Ook kan men denken date en deel van de URL onnodig is, special als er veel onherkenbare parameters gebruikt worden is men snel geneigd het laatste deel weg te laten. Anderen zullen de hele URL (of een deel) als Anchor text gaan gebruiken en dat maakt de herkenbaarheid een stuk minder.
Als uw URL duidelijk herkenbare en passende termen bevat geeft dit zowel zoekers, bezoekers als zoekmachines meer informatie dan wat u met codes, ID,s of fantasienamen zou bereiken.

Met zulke URLs kan iedereen meteen zien en herkennen waar de Target Pagina over gaat, zelfs voordat je de link hebt geklikt.

structuur aanbrengen in je seo

De URL wordt ook als deel van het resultaat getoond op de ZoekMachine-Resultaten-Pagina. En ook hier worden exacte matches met de zoekopdracht vetgedrukt weergegeven. Wederom een extra indicatie voor de zoeker om uw pagina als een prima passend zoekresultaat aan te merken.

Het mag duidelijk zijn dat bovenstaande zoekresultaat een duidelijker signaal afgeeft dan wanneer de URL iets als www.mijnsite.nl/4532/net/20081012/ was geweest.

Google is zeer goed in staat om allerlei ingewikkelde URL structuren te lezen en te volgen, zelfs als ze zeer complex zijn, maar het is absoluut de moeite waard om uw URLs leesbaar en herkenbaar te maken, zowel voor bezoekers als voor zoekmachines.

Sommige webmasters proberen dit te bereiken door dynamische URLs te herschrijven naar statische URLs, dit is OK voor Google, maar we willen er wel op wijzen dat het ingewikkelde procedure is, en incorrecte omzettingen kunnen resulteren in crawl problemen. Meer informatie over het maken van zoekmachine vriendelijke URLs vindt u op de volgende pagina;s: creating Google-friendly URLs.

Aanbevelingen voor een juiste URL structuur.

Gebruik passende en omschrijvende woorden in uw URLs – URLs met woorden die relevant zijn voor het onderwerp en de navigatie helpen uw bezoekers de weg te vinden naar de juiste inhoud. Bovendien worden ze beter onthouden en is het aantrekkelijker om ze als link op te nemen.

Voorkom:

  • Gebruik maken van lange URLS met onnodige parameters en session IDs.
  • Algemene namen zoals “page1.html”
  • Het overvloedige gebruik van zoektermen in de URL zoals “baseball-cards-baseball-cards-baseball-cards.htm”

 

Maak de directory structuur zo eenvoudig mogelijk – Gebruik een structuur die uw content/inhoud organiseert en uw bezoekers duidelijk laat zien waar zij op dat moment op uw site zijn. Probeer ook aan te geven welk soort inhoud men op de URL kan verwachten.

Voorkom:

  • Gebruik maken van “deep nesting” van subdirectory’s zoals “…/dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/page.html”
  • Directory-namen die geen verband houden met de inhoud

 

Geef slechts 1 versie van een URL om content te bereiken – Om te vermijden dat anderen naar verschillende versies van de URL (met de zelfde inhoud) verwijzen (dit zou immers de “waarde” van die URL opdelen) moet u zelf ook slechts 1 versie gebruiken in de structuur en de interne navigatie (menu’s en tekst links)

Voorkom:

  • Pagina’s van een subdomein en de root-directory (e.g. “domain.com/ page.htm” and “sub.domain.com/page.htm”) naar dezelfde inhoud verwijzen.
  • Het door elkaar gebruiken van de www en de non-www versies van uw URL in uw interne navigatie en link structuur.
  • Het gebruik van hoofdletters; het is immers gebruikelijk om kleine letters in een URL toe te passen.

Reacties

reacties

Send this to a friend