SEO bij een one page website optimaliseren

seo-one-page-website

SEO one page website optimaliseren

Websites die slechts uit één pagina bestaan, zijn al een tijdje aardig populair. Ze staan bekend als one page website of ook wel kortweg onepager. Het gaat dus om een website die eigenlijk alleen maar een homepage heeft. Zo’n website oogt super strak en heel modern. De homepage is verdeeld in meerdere stukken en de bezoeker kan door middel van het menu naar dat gedeelte gaan dat voor hem of haar interessant is. Als je maar één pagina hebt, wil je die waarschijnlijk optimaliseren voor meerdere zoektermen of keywords. De SEO mogelijkheden zijn echter minder talrijk dan bij een normale website. Hierover gaat deze blog.

Waarom zou je een one page website willen?

Eerlijk gezegd ben ik niet zo gek op zulke websites. Hoewel veel mensen het wel prachtig vinden, alle informatie die op één pagina is gestouwd, snap ik de voordelen niet. De pagina laadt veel langzamer, er is minder focus en ik heb een hekel aan het laden van scripts die ervoor moeten zorgen dat overbodige bewegingen of automatisch scrollen mogelijk worden. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen LANGE pagina’s. Ik houd er van en schrijf ze ook zelf. Maar dan wel over één onderwerp. One page websites gebruik ik zelf alleen voor het gebruik van landingspagina’s omdat je je daar richt op één specifiek doel.

SEO tips en tricks voor one page website

Kun je dan niets doen om je website te optimaliseren voor SEO wanneer je maar één pagina hebt? Natuurlijk wel. Er zijn altijd mogelijkheden. Alleen ben ik er niet van overtuigd dat je bedrijf op de lange duur blij zal zijn met een one page website. Het is echt lastig om zo’n pagina te optimaliseren voor de zoekmachines (SEO).  De enige reden dat je een dergelijke website zou moeten willen, is wanneer je in korte tijd een website online wilt hebben om het één of ander te promoten. Bijvoorbeeld een specifiek product of een tijdelijke samenwerking met een ander merk. In zo’n geval krijg je traffic door het gebruik van bijvoorbeeld flyers en TV advertenties en ben je minder afhankelijk van de zoekmachines.

Blijf je volharden in de keuze voor een website van één pagina, dan zijn er een aantal dingen waar je op moet letten.

Optimaliseer per sectie

Voordat je begint met het schrijven van content, ga je eerst de zoekwaarden in kaart brengen. Omdat je maar één pagina hebt om het verhaal te vertellen, groepeer je de tekst per onderwerp. Maak een <div> of <sectie> voor elke zoekterm en geef die een geschikte ID. Wanneer je bijvoorbeeld een gedeelte hebt dat gaat over het verzorgen van lunches in bedrijfskantines, gebruik dan lunch-verzorgen-bedrijfskantine als ID, omdat dit dan als een soort “slug” dient voor dit gedeelte. Interne links op je pagina verwijzen dan naar voorbeeld.com#lunch-verzorgen-bedrijfskantine. Kies je slug wel zorgvuldig.

Zo’n sectie heeft inhoud en een kop nodig, net als bij andere SEO teksten. Beschouw ieder deel als een pagina en geef de titel dus <h1> om dit gedeelte te taggen. Hierdoor krijg je uiteraard meerdere H1’s per pagina, maar ja, je heb ook maar 1 pagina 🙂

Gebruik je afbeeldingen, optimaliseer de bestandsnamen en ALT tags dan ook per sectie.

Optimaliseer pagina snelheid

Als er iets belangrijk is voor de SEO van je website, dan is het wel snelheid. Vooral wanneer je maar één pagina hebt, moet je daar goed opletten. Het is zeer waarschijnlijk dat je allerlei verschillende lay-outs en ontwerpen gebruikt, zodat je pagina er niet uit ziet als een simpel Word document. En al dat soort zaken hebben extra tijd nodig om te laden, dus kijk wat je kunt doen om het laden van frames en dergelijke zo veel te mogelijk te beperken. Er zijn genoeg artikelen te vinden die je kunnen helpen om de snelheid te optimaliseren.

Gebruik steeds nieuwe content

Waarschijnlijk ben je nog steeds niet overtuigd dat je beter geen single page website kunt gebruiken. Maar ondertussen snap je wel dat SEO best moeilijk is. Je hebt maar één pagina die in de zoekresultaten kan verschijnen, één canonieke link en slechts één pagina die moet ranken voor alle onderwerpen, waarmee je bovenaan in de zoekresultaten wilt verschijnen.

Nieuwe, dynamische content is altijd een goed idee en ook op een one page website is dat mogelijk. Herschrijf zo af en toe gedeeltes, bijvoorbeeld door ze aan te passen aan nieuwe evenementen. Wanneer je je website in elkaar zet en daarna nooit meer naar omkijkt, dan heb je een statische pagina die al het werk moet doen. Zo af en toe de inhoud aanpassen werkt veel beter voor SEO.

Nog één ding: Analytics

Je zou interne links kunnen tracken op je pagina. Track dan per sectie. Alleen is dat voor de gemiddelde Google Analytics gebruiker best lastig. En ook Google ziet liever dat je per pagina de tracking uitvoert, wanneer je de verschillende artikelen over dit onderwerp moet geloven. Ook daarom vind ik websites die uit slechts één pagina bestaan niet handig. Het is niet alleen moeilijker om ze te optimaliseren, maar ook nog eens lastig om je inspanningen meetbaar en zichtbaar te maken.

Bezint eer je begint

Als je het zo bekijkt, dan is het waarschijnlijk de afdeling PR of Verkoop die zo graag een onepager website wil, niet jij. Dus bedenk nog eens goed of je nog steeds aan een dergelijke website wilt beginnen. Het zou je SEO werk een stuk makkelijk maken wanneer je er alsnog van af kunt zien.

Reacties

reacties

Send this to a friend