3 concrete doelen voor je SEO strategie

seo doelstellingen

3 concrete doelen voor je SEO strategie

Waarom zou ik gaan investeren in SEO en waarom heb ik een SEO strategie nodig? Dit is een vraag die ik vrij regelmatig krijg – en een vraag die ik meestal meer dan eens moet beantwoorden. Hoewel veel ondernemers en bedrijven inmiddels SEO omarmen, begrijpen de meesten nog niet wat SEO echt voor hun bedrijf kan betekenen. Het is dan ook belangrijk dat de SEO specialist de ROI (Return Of Investment) voor deze klanten kan aantonen. Doe je dat niet dan is het lastig een succesvolle samenwerking te onderhouden.

In dit artikel wil ik drie essentiële doelen bespreken waar een SEO strategie zich volgens mij op zou moeten richten: Zichtbaarheid, Bezoekers en ROI.

1.    Online zichtbaarheid vergroten

Het eerste doel dat een goede SEO specialist zou moeten kunnen behalen, is het verbeteren van de online zichtbaarheid. Consumenten gaan er vaak van uit dat top plaatsing in de zoekresultaten, een soort van ‘betrouwbaarheidsfactor’ is voor het merk. Hoewel we weten dat dit niet altijd het geval is, interpreteren veel zoekers hoge posities als betrouwbaardere merken.

Zorg ervoor dat je een actieplan hebt waarmee je de organische zoekresultaten van merkgerelateerde zoekwoorden vergroot. Om er zeker van te zijn dat we het over hetzelfde hebben; merkzoekwoorden zijn de zoekwoorden of woordgroepen die de merknaam of een variant van de merknaam bevatten. Hoewel merktermen over het algemeen bezoekers genereren van mensen die al van je bedrijf of merk hebben gehoord, zijn ze nog steeds belangrijk.

Het doel van SEO is niet alleen om je merk te beschermen; het gaat ook om het vergroten van de zichtbaarheid van je merk binnen de beoogde niche. Dat is het moment waar op zoektermen zonder merk verwijzing essentieel zijn. Hoewel ik hier niet zal ingaan op een zoekwoordenonderzoek, moet je er zeker van zijn dat de doeltermen die je kiest, specifiek zijn voor de kernactiviteiten van je bedrijf.

Zichtbaarheid volgen

Het bijhouden van de zoekwoorden kan een hoop inzicht opleveren. Hoewel ik je wil waarschuwen om geen obsessie te ontwikkelen ten aanzien van rankings, is het belangrijk om te weten waar je aan toe bent en in welke richting je beweegt. Maandelijks inzicht in de posities van de zoekwoorden en de voortgang daarvan is wat mij betreft dan ook een vereiste om een goede klantrelatie op te bouwen.

Hiervoor heb je een lijst nodig van alle merkgerelateerde en niet-merkgerelateerde termen die je wilt bijhouden. Hiervoor zijn hulpmiddelen beschikbaar, zowel gratis als tegen betaling. De gratis tools kennen een aantal beperkingen, maar ze kunnen de klus toch klaren.

Een geweldige gratis optie is de Rank Checker van SERP. Hiermee kun je tracken op geolocatie, zoekmachine en apparaat. Met de gratis versie kun je de positiegeschiedenis helaas niet bijhouden. Sla alle gegevens in een spreadsheet op voor rapportage over een bepaalde periode.

De betaalde tool geeft meer flexibiliteit en een rangorde geschiedenis. Veel professionele SEO tools hebben ingebouwde trackers en bieden de mogelijkheid om de rangordegeschiedenis in de loop van de tijd te bekijken. Het voordeel van deze tools is dat je alle gegevens op één plek hebt staan ​​en dat je het succes van jouw SEO inspanningen op het gebied van zichtbaarheid veel efficiënter kunt laten zien. Overweeg je zo’n tool aan te schaffen? Neem gerust contact met ons op voor informatie en advies.

2. Bezoekers naar je Website trekken

Gewoon een website hebben is niet genoeg. Dat is net als het openen van een bedrijf op een weg met weinig tot geen verkeer en verwachten dat mensen je “gewoon zullen vinden.” SEO zorgt voor doelgericht, relevant verkeer naar je website.

Een SEO strategie is er op gericht om nieuwe klanten naar je website te brengen – klanten die anders nooit zouden weten dat je zelfs maar bestond. Ervaren SEO specialisten zullen daarom de tijd nemen om niet alleen je producten, diensten en zakelijke doelen te begrijpen, maar zich ook verdiepen in de behoeften van het publiek dat JIJ probeert te bereiken.

Ik heb gewerkt met een aantal bedrijven die er niet is slaagde om mensen op de hoogte te stellen van wat ze te bieden hadden. Met een goede afstemming van SEO activiteiten lukte het mij om klanten naar hun website te brengen die daarvoor niet wisten dat het bedrijf deze diensten leverden.

Bezoekers volgen

Hoewel verkeer slechts een onderdeel is van de verkoop- en groeivergelijking, speelt het een belangrijke rol. Dit wordt nogal eens vergeten door website eigenaren. Bekijk regelmatig rapportages over aantallen van bezoekers en analyseer ook de invloed ervan op de verkoopresultaten. Dat kan soms lastig zijn, maar niet onmogelijk.

Google Analytics en Data Studio zijn goede gratis hulpprogramma’s om het succes van SEO campagnes te volgen en er verslag over uit te brengen. Zorg er voor dat je niet overstelpt wordt met gegevens. Vuistregel is, om op niet meer dan zeven KPI’s tegelijk te focussen.

KPI’s die zinvol zijn om te behandelen in een SEO rapportage:

  • Sessies.
  • Gebruikers.
  • Paginaweergaven.
  • Pagina’s per sessie.
  • Gemiddelde sessieduur.
  • Bouncepercentage.

3. Return Of Investment aantonen

Bedrijven die investeren in marketing, vragen om ROI. Als ze het rendement van hun investering niet kunnen zien of valideren, stoppen ze met investeren. Maar het bepalen van de ROI is nog niet zo simpel. Elk bedrijf heeft zijn eigen reeks doelen en alle SEO activiteiten moeten hier op afgestemd zijn.

Verkoop en leads zijn typerende ROI voor alle soorten bedrijven en ondernemingen. Om te laten zien hoe een SEO strategie hierin een rol hebben gespeeld, is een passende tracking vereist. Google Analytics kan ook hier een uitstekende tool voor zijn. Met de “doelen” functie kun je de impact van de SEO inspanningen meten. Daarna kun je met Data Studio je bevindingen rapporteren.

Uiteraard is SEO er niet alleen om meer bezoekers te genereren; het gaat er om de juiste bezoekers te trekken die ook bereid zijn actie te ondernemen. Zodra de verkoopcijfers omhoog gaan, vergeten bedrijven vaak hoe dat gelukt is. Door dit als doelstelling mee te nemen hos je dit voor beide partijen inzichtelijk.

Tot slot

SEO is één van de meest kosteneffectieve marketingtactieken die je vandaag kunt gebruiken. Door te focussen op het behalen van de deze drie doelen, zal de kracht en meerwaarde van SEO een stuk duidelijker worden.

Reacties

reacties

Send this to a friend