SEO tips voor Black Friday 2020

Seo tips voor Black Friday

SEO tips voor Black Friday 2020

Black Friday is inmiddels ook in Nederland een van de grootste verkoopdagen van het jaar geworden. Hier is het fenomeen nog niet zo bekend als in Amerika maar groeit wel snel in populariteit.

Neemt niet weg dat je op Black Friday echt wel een hoop omzet kunt genereren, zowel met fysieke producten als digitaal.

Black Friday uitverkoop op zijn Amerikaans

Op Black Friday 2019 waren er in Amerika 108 miljoen online verkopen. Dit was 9 miljoen meer dan het jaar ervoor (99 miljoen). Dit bleek uit een onderzoek waar in ook stond dat de gemiddelde Amerikaan $289 besteedde tijdens het Thanksgiving weekend.

Black Friday had in 2019 alleen al in Amerika een omzet van 7,2 miljard USD aan digitale verkopen. Dat is 14% meer dan het jaar er voor. Wereldwijd zegt Salesforce dat de omzet 20 miljard USD bedroeg, omdat andere landen deelnemen aan Black Friday-verkopen. In Nederland liegen de cijfers er ook niet om: Er werd voor 275 miljoen Euro verkocht door webshops in 2018.

Veel (online) ondernemers en marketeers weten inmiddels dat ze niet meer om Black Friday in Nederland heen kunnen, inclusief Cyber Monday, die de maandag erop plaatsvindt. Vanaf Black Friday tot en met de maandag erop vonden er in 2018 in totaal tien miljoen iDeal transacties plaats, goed voor 850 miljoen euro aan omzet.

Black Friday in Nederland

In Amerika is Black Friday veel meer een begrip dan in Nederland. Daar is Black Friday het officiële begin van de tweede helft van het vakantie seizoen. Het kenmerkt de start van allerlei aanbiedingen on- en offline.

Zo’n  49% van de marketeers start al ver voor Halloween met deze aanbiedingen. Dus tegen Black Friday, is de gemiddelde consument al bedolven onder de aanbiedingen.

In Nederland geldt dat gelukkig veel minder, dus als vooruitstrevende ondernemer kun je hier nog veel voordeel behalen! Alleen is de concurrentie natuurlijk enorm, dus hoe zorg je ervoor dat jouw webshop eruit springt?

SEO tips voor Black Friday

Bekijk je huidige SEO strategie

Check als eerste je SEO strategie en kijk wat het jou heeft opgeleverd de afgelopen periode. Wees kritisch! Is het niet wat je ervan verwachtte, dan wordt het de hoogste tijd om je SEO strategie te verbeteren. Misschien heb je wat aan de volgende 10 tips die hun effectiviteit hebben bewezen. Je kunt ze prima gebruiken om jouw Black Friday tot een succes te maken.

1.   Technische SEO aspecten van je website

De feestdagen leveren altijd volop marketing inspiratie voor nieuwe ideeën en allerlei aanbiedingen. Maar voordat je je aanbieding bekend maakt, is het handig om te checken of de basis SEO aspecten van je website op orde zijn. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat je website goed toegankelijk is voor de zoekmachines  en de website daarmee gemakkelijk geïndexeerd en beoordeeld kunnen worden.

Let bij deze check vooral op de volgende punten:

  • 404 error pagina’s die opgelost moeten worden
  • Gebroken links/ verdwenen landing pagina’s. Gebruik 301 verwijzingen op deze pagina’s.
  • Pagina snelheid. Check of de pagina’s geoptimaliseerd zijn zodat ze zo snel als mogelijk laden.
  • Je landingspagina’s. Verzeker je ervan dat deze geoptimaliseerd zijn door:
    • Gebruik te maken van “Black Friday” zoektermen om de meta tags en meta omschrijving te optimaliseren
    • Bezoekers aan te moedigen om actie te ondernemen. Gebruik verleidelijke én overtuigende call to actions (CTA)
    • Op elke landingspagina duidelijk de gegevens van je bedrijf plaatsen, zodat bezoekers je weten te vinden
    • Gebruik maken van interne links op je landingspagina, zodat de bezoekers eenvoudig vinden waarnaar ze op zoek zijn, of om bezoekers uit te nodigen ook andere pagina’s te bezoeken.

2.   Het zoekwoordenonderzoek voor Black Friday

Zorg ervoor dat zoekwoorden onderzoek onderdeel vormt van je Black Friday campagne. Analyseer ook de zoektermen die je eerder hebt gebruikt.

Gebruik Google Analytics om de best presterende pagina’s te vinden, dus met de meeste bezoekers, de hoogste conversie en hoogste zoekterm ranking voor marketing campagnes. Maak soortgelijke pagina’s of gebruik ze als model voor de nieuwe zoekwoorden

Gebruik zowel Black Friday als Cyber Monday in combinatie met je eigen zoektermen. Voeg er bijvoorbeeld ook woorden aan toe als “cadeau”, “deals”, en “verzending” omdat deze termen geassocieerd worden met de uitverkoop op Black Friday.

Hiermee zou je een heel eind moeten komen. Vooral wanneer je deze woorden gebruikt i.c.m. long-tail zoekwoorden waarin merk, product specificaties en aanbiedingen staan, zoals bijv. ‘Kortingen” en “coupons”.

Mocht je producten verkopen via grote platforms zoals bijvoorbeeld Amazon of Bol.com, dan is het belangrijk productspecificaties zoals maat, afmetingen e.d. op te nemen in elke vermeldingstitel. Het helpt je bij het maximaliseren van conversie.

SEO black friday

3.   Goede landingspagina’s

Landingspagina’s spelen een grote rol bij het aantrekken van bezoekers en zorgen ervoor dat de bezoekers gestimuleerd worden om de producten te bekijken.

Daarom moeten de landingspagina’s voorzien zijn van pakkende koppen, aantrekkelijke content, advertenties en meta-descriptions die geoptimaliseerd zijn voor de gekozen zoektermen.

4.   Begin op tijd met het maken van content

Hoe eerder je begint met de juiste content, hoe beter het is. Want bezoekers kunnen dan al een beslissing nemen, nog lang voordat het uitverkoopweekend van Black Friday begint.

Begin dus al vroeg met het aanmaken van aanbiedingen, en zorg ervoor dat je landingspagina zo’n 3 á 4 weken vóór Black Friday al online staat.

Let er ondertussen op, dat je website mobiel vriendelijk is! Want zo’n 75% van de Black Friday aanbiedingen worden op een mobiele telefoon bekeken.

Gebruik Google Trends om de juiste actuele zoekwoorden te vinden en natuurlijk om te zien welke content het goed doet binnen jouw branche in deze tijd van het jaar.

seo voor black friday

5.   Zoek je zwakke pagina’s en verbeter deze

De concurrentie wordt in bijna alle branches iedere dag lastiger te verslaan. Daarom is het handig om jezelf in te dekken, anders loopt de concurrentie weg met je klanten.

Houd goed in de gaten welke pagina’s het minst bijdragen aan conversie. Dit kan met behulp van Google Analytics. Ook kun je Google Ads gebruiken om je zwakke pagina’s in kaart te brengen.

Weet je eenmaal welke pagina’s het niet zo goed doen, dan kun je beginnen met het optimaliseren ervan. Gebruik de juiste content en zoekwoorden zodat deze pagina’s alsnog zorgen voor conversie.

Houd de interesse van je bezoekers door regelmatig content te plaatsen die antwoorden geeft op de vragen van klanten. Dat zijn bij voorkeur de vragen die ze stellen voordat ze tot aankoop overgaan.

6.   De kracht van reviews

Er zijn enorm veel “speciale” aanbiedingen op Black Friday. Mensen zullen dus graag willen weten wat nu de beste deal is. Dat doen ze het liefst meteen online, waarbij ze de reviews van andere kopers lezen.

Het is zelfs zo, dat een recent onderzoek liet zien dat maar liefst 90% van de kopers eerst reviews leest van de producten waarnaar ze op zoek zijn. Positieve reviews zorgen ervoor dat 68% van de ondervraagden hierdoor overtuigd raken van de betrouwbaarheid van een product of bedrijf.

Gebruik klantenreviews dan ook op je landingspagina. Dit heeft een grote invloed op de aankoopintentie van de bezoeker.

Een andere strategisch verkoopaspect is het doen van eenmalige, tijdelijke verkoopvoorstellen. Bepaalde bezoekers krijgen dan een tijdelijk, extra voordeel aangeboden zoals bijvoorbeeld:

  • Pre-order prijs
  • Gratis levering
  • Gratis installatie
  • Korting op volgende aankoop

Zet dergelijke voorstellen op pagina’s die flinke concurrentie hebben. De combinatie van reviews en aantrekkelijke verkoopargumenten zorgen voor extra kansen. De reviews leveren het vertrouwen, terwijl de eenmalige aanbieding de illusie geeft dat bezoekers snel moeten beslissen, anders vissen ze achter het net.

7.     Het inzetten van emailmarketing

Emailmarketing inzetten voor Black Friday. Het is niet zo populair, omdat het vaak gezien wordt als ‘spammen’.

Toch zijn er veel online ondernemers die erbij zweren, omdat het namelijk hogere opbrengsten genereert dan welk ander marketing kanaal dan ook. Bovendien is het een goede bron om je publiek te segmenteren.

Hiermee kun je je aanbiedingen helemaal afstemmen op de verschillende doelgroepen,  op het moment dat Black Friday is aangebroken.

black friday seo

8.   Betaalde advertenties verhogen je zichtbaarheid

Wil je bezoekers rechtstreeks naar je pagina sturen, dan kun je betaald zoekverkeer of  advertenties overwegen. Begin één of twee weken voor Black Friday een campagne, om de mensen te bereiken die jou al eerder bezochten, maar besloten om nog eerst wat verder te kijken.

Kwaliteit is belangrijk! Het maakt niet uit wat voor advertentie je gaat gebruiken, als je maar zorgt dat ze met kop en schouders uitsteken boven de concurrentie, zowel qua kopteksten als qua afbeeldingen.

Zet in de headlines ook je eenmalige aanbieding en plaats er een pakkende afbeelding bij dat vast en zeker in positieve zin afsteekt bij de standaard foto’s die andere bedrijven misschien gebruiken.

9.   Zet linkbuilding in

Om je vindbaarheid te verbeteren, zijn links onmisbaar. Denk aan links vanaf Black Friday overzichten, retailers en bijvoorbeeld lokale verwijzingen. Linkbuilding is een ranking factor binnen SEO waarmee je jouw landingspagina’s daadwerkelijk een voorsprong kunt geven op de concurrentie. Links zorgen niet alleen voor meer autoriteit, maar ook meer organische bezoeken.

Links kun je verkrijgen door relaties aan te knopen met bloggers in dezelfde niche of branche, of met nieuws websites binnen jouw bedrijfstak. Promoot jouw Black Friday deals, door samen te werken met influencers en bloggers. Zij kunnen ervoor zorgen dat je heel wat extra verkopen binnen haalt.

10. Vergeet Cyber Monday niet

Natuurlijk ging het tot dusver vooral over Black Friday in dit blog, maar vergeet Cyber Monday niet wanneer het je te doen is om meer sales en omzet. Je kunt simpel wat Cyber Monday zoekwoorden toevoegen aan je Black Friday campagne.

Heb je hulp nodig om dit voor jou te laten werken, dan staan we natuurlijk voor je klaar. En niet alleen met Black Friday.

Afbeeldingen door muneebfarman van Pixabay en Webcare4all

Hoger in Google met zoekmachine optimalisatie van Webcare4all
Online marketing Webcare4all
Google ads campgagne laten maken
Open chat
1
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee helpen?
Send this to a friend