10 SEO tips en trends voor 2022

SEO tips en trends 2022 Webcare4all.nl

10 SEO tips en trends voor 2022

In dit blogartikel vind je 10 tips waarmee je in 2022 de SEO van je website op een nog hoger niveau kunt brengen.

Ik deel het met om je op de hoogte te houden van de nieuwe trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO. Maar ook om te laten zien waarmee wij het komende jaar het verschil mee gaan maken voor onze kanten op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Krijg inzicht in de belangrijkste punten waar je op moet letten om je website teksten zo goed mogelijk vindbaar te maken voor de zoekmachine van Google. Niet alles is nieuw, maar er is zeker werk aan de winkel. Heb je bijvoorbeeld al kennis gemaakt met GA4 en weet je wat Web Core Vitals zijn?

  1. Optimaliseer je interne link structuur

Interne links helpen de bezoeker snel relevante informatie te vinden. Daarmee zijn interne links ook van belang voor je SEO.

Ook wanneer  je slechts enkele goede externe links hebt, kun je dit deels compenseren met een goede interne link structuur.

Er zijn verschillende tools en processen waarmee je kunt checken of het goed zit met je interne linkstructuur van jouw website. Een gratis tool hier voor is bijvoorbeeld Website Auditor.

De SEO waarde van je tekst kan stukken beter worden met juiste anchorteksten en links. Mocht je al een tijdje geen audit uitgevoerd hebben, dan is 2022 het jaar om daar eens flink wat tijd in te investeren.

  1. Deep linking

Deep linking is een ander aspect dat de SEO waarde van je tekst verhoogt. Was het eerder gebruikelijk om te linken naar een pagina-URL, met deep linking verwijs je rechtstreeks naar een bepaald fragment of passage uit je tekst. Een voorbeeld hiervan vind je bovenaan dit blog, namelijk de table of content.

Fijn voor de bezoeker, want die wordt direct naar het  relevante deel van je pagina gestuurd. Daarom weegt Google deep linking zwaar mee in de SEO score. Dit blijkt wel uit het feit dat onlangs Google “passage ranking” heeft  toegevoegd aan een van de rankingsfactoren waarmee de positie in Google wordt bepaald. De moeite waard om uit te zoeken hoe dat in zijn werk gaat!

  1. A/B testen

De beste manier om uit te vinden wat werkt is en blijft natuurlijk testen.

A/B testen of simpelweg gewoon testen, testen en nog eens testen. In de afgelopen jaren zijn er verschillende tools ontwikkeld waarmee je kunt kijken of je webpagina’s SEO-technisch goed in elkaar steken.

En dat is natuurlijk heel handig, want SEO is een voortdurend proces. Je kunt niet denken: ‘ik doe ff wat SEO en dan ben ik voorlopig klaar’. SEO is een continu proces van uitzoeken en uitvinden wat werkt en wat niet.

  1. Onderzoek waarom Google jouw Meta Titels aanpast

Het is je vast al eens opgevallen dat Google de titel van je teksten aanpast. Klinkt vervelend, maar kijk hier verder naar. Is er een reden dat Google de titel heeft aangepast? Heb je de zoekterm net even anders gebruikt of heeft Google het net even relevanter gemaakt? Dat Google titels aanpast is niet voor niets en als je oplet wat Google wijzigt, kun je daar je voordeel mee doen. Dit kan echt net het verschil maken tussen jouw positie in Google en die van jouw concurrent.

  1. Maak gebruik van FAQ schema

Het is super wanneer Google stukken uit jouw webpagina’s citeert bij de FAQ. Vorig jaar hebben we het regelmatig gehad over schema en het gebruik daarvan. Maar in 2022 is het FAQ schema veruit de favoriet, omdat het in principe bij iedere webpagina of website gebruikt kan worden.

Er worden heel veel artikelen geschreven over hoe je dit kan toepassen op je tekst.TIP! In de FAQ kun je links kwijt en natuurlijk ook deep links.

Wanneer jouw FAQ en jouw antwoorden verschijnen binnen de Google zoekresultaten, dan heeft dat een enorme positieve invloed op de waarde van je website.

seo tips 2022 website laten maken
Seo tips 2022 FAQ schema – Website laten maken
  1. Tabbladen content kritisch bekijken

Er is al veel te doen geweest over content in tabbladen. Kan Google de inhoud net zo makkelijk vinden en indexeren als inhoud die direct op de website staat? In de regel is het niet handig om heel veel tabs te gebruiken, maar het is ook weer niet zo dat je direct alle inhoud moet gaan overzetten.

Let er gewoon eens op of het mogelijk een rol speelt wanneer je je afvraagt waarom een goed artikel minder scoort dan je verwacht had. TIP! Zet belangrijke content waar je op gevonden wilt worden voluit en de overige informatie in de tabs.

  1. Leer GA4

2022 is het jaar waarin het tijd wordt dat je leert wat GA4 inhoudt. Iedereen heeft het nog altijd over Google Analytics, maar dit wordt nu langzaam aan wel vervangen door GA4.

Sommige statistieken zijn er niet meer en anderen zijn toegevoegd. De bounce rate is in GA4 bijvoorbeeld helemaal niet belangrijk meer. Deze parameter is vervangen door een betrokkenheid indicator, en dat is natuurlijk veel interessanter.

Wij vinden het in ieder geval een positieve ontwikkeling dat Google een wat bredere manier heeft bedacht om een website te beoordelen, want er zijn nogal wat mensen die zich blind staren op alleen maar de bounce rate.

  1. Technische optimalisatie van je tekst

Besteed veel aandacht aan on-page optimalisatie, wat wil zeggen dat je het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt. Wanneer een bezoeker heeft geklikt op de link naar jouw pagina, dan hangt het resultaat daarna af van de on-page optimalisatie.

Heb je dat niet goed voor elkaar, dan zijn al je andere SEO inspanningen voor niets geweest. Zorg dus voor de technische optimalisatie van de tekst op een logische en effectieve manier:

  • test de snelheid van je pagina en mogelijke problemen met bijv. PageSpeedInsights
  • zorg ervoor dat de zoekterm waar je op focust, in de titel staat
  • gebruik een korte, duidelijke, omschrijvende URL(slugs)
  • maak een onwijs goede metaomschrijving (dit beïnvloedt je CTR)
  • optimaliseer je afbeeldingen (comprimeren en alt-tekst)
  • zorg voor interne links
  • let op leesbaarheid en gebruik bij voorkeur korte zinnen.
  1. Actualiseer bestaande inhoud

Natuurlijk wil je op jouw website de meest recente en actuele informatie bieden aan jouw bezoekers. Dit is relevant omdat Google altijd op zoek is naar de nieuwste content. Zorg er dus voor dat al je blogs up to date zijn. Ik zeg niet dat je al je blogs moet herschrijven.Sommige blogs zijn nu eenmaal wat het is.

Denk niet dat je er bent met alleen het aanpassen van de datum, daar trapt Google namelijk niet in. Denk bij updaten ook eens aan je keyword onderzoek, misschien scoort een andere term beter en kun je de tekst herschrijven waardoor deze beter gevonden gaat worden.

  1. Leer wat Core Web Vitals zijn.

Tot slot gaat het in 2022 helemaal over de Core Web Vitals. Vanaf mei zal Google een nieuw algoritme gaan toepassen bij de ranking en die gaat over Page Experience. Deze zal gemeten worden aan de hand van de score op de Core Web Vitals. Maar wat zijn dan die Core Web Vitals?

Vorig jaar heeft Google het concept Core Web Vitals geïntroduceerd. Dit gaat over drie formules om de gebruikers ervaring te meten die binnenkort gebruikt zullen worden als ranking factor. Alle drie de scores beslaan een ander aspect van pagina snelheid zoals de gebruiker die waarneemt. Wanneer een pagina op alle drie de aspecten goed scoort, dan krijgt een dergelijke pagina dezelfde ranking voordelen als AMP (Accelerated Mobile Pages) pagina’s.

belangrijke seo tipsBelangrijke SEO tips: Core Web Vitals

Je kunt PageSpeed Insights of Google Search gebruiken om de ‘Vitals’ van je hele website te controleren. Google zal je optimalisatie score berekenen en tegelijkertijd een aantal aanbevelingen doen waarmee je de snelheid van je website kunt verbeteren. Over het algemeen zijn de volgende zaken van belang om een goede Core Web Vitals score te behalen:

Largest Contentful Paint (LCP)

Houd je LCP laadtijd onder 2,5 sec.

Dit betekent dat het grootste zichtbare element van je pagina binnen 2,5 seconden geladen moet zijn. LCP staat voor Large Contentful Paint. Google geeft uitgebreid advies hoe je de LCP laadtijd kunt verbeteren. Het belangrijkste is een snellere reactietijd van de server, snellere laadtijd van bronnen, minder Java Script en minder CSS die de weergave blokkeren, en verbeterde weergave aan de kant van de gebruiker.

First Input Delay (FID)

Houd de eerste invoervertraging (FID) onder de 100 ms

De pagina moet interactief worden (reageren op input van een gebruiker) in minder dan 100 ms. De belangrijkste suggesties om de FID te verbeteren, zijn gericht op het splitsen van codes en het gebruik van minder Java Script.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Houd de cumulatieve lay-outverschuiving (CLS) onder de 10%

Tijdens het laden mag niet meer dan 10% van het scherm verschuiven. Het enige dat je hoeft te doen om deze CLS te optimaliseren, is te zorgen voor het toevoegen van size attributes aan je afbeeldingen en video’s o, en ervoor te zorgen dat de inhoud van de webpagina  logisch van boven naar beneden wordt geladen.

Volgens Google gaat het dan om parameters die de snelheid, responsiviteit en visuele stabiliteit van de webpagina meten.

Fijn dat je nu weet wat Core Web Vitals zijn en wat er gemeten moet worden. Alleen nu is de vraag: hoe meet je die verschillende zaken dan? Gelukkig zijn er verschillende tools beschikbaar en in 2022 doe je er goed aan, je hierin te verdiepen.

Hier onder staan een paar voorbeelden:

Zoals we eerder al zeiden, SEO is niet een dingetje dat je even in elkaar draait en waarna je over kunt gaan tot de orde van de dag.

Google wordt steeds beter, dus moet jij ook voortdurend je best doen om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends.

Met bovenstaande 10 tips weet je in ieder geval zeker dat het met jouw SEO het komende jaar wel goed zit.

 

 

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h