Wanneer je een bedrijf met meerdere locaties hebt, wil je die natuurlijk ook graag in de lokale zoekresultaten terug zien van Google. Maar dan moet je Google eerst vertellen dat jouw bedrijven op meerdere locaties gevestigd zijn, maar hoe doe je dat?
Net als op de andere vlakken heeft Google de neiging regelmatig de spelregels aan te passen en soms kun je niet buiten de hulp van een ontwikkelaar om de optimalisatie van lokale vindbaarheid volledig voor elkaar te krijgen. Maar met deze handleiding kun je bepalen welke stappen je moet zetten en tegelijkertijd kijken welke stappen je misschien gemist hebt in je huidige online marketing strategie.
Wat is meerdere locatie SEO?
SEO voor meerdere locaties richt zich op de zoekmachine optimalisatie van bedrijven met meerdere fysieke locaties (winkels, kantoren), die ieder apart goed gevonden willen worden in de lokale zoekresultaten. De zoekmachine, zoals Google, probeert de zoekfunctie af te stemmen op de zoeker. Wanneer een potentiële klant op zoek is naar een bepaald merk, soort winkel of zaak, dan zal Google proberen de zaak die het dichtstbij is, te tonen. Bijvoorbeeld “loodgieter”, snackbar, of Nikes.
Denk ook aan de steeds populairdere “Voice search” trend, waarbij de bezoeker waarschijnlijk iets zal vragen als: ‘’zoek een kapper bij mij in de buurt”. Waarbij het resultaat een kaart of routebeschrijving oplevert naar de dichtstbijzijnde kapper.
Hoe kun je Google duidelijk maken dat jij dat bent? In onderstaand voorbeeld ontbreken zeker drie kappers, die dichter in de buurt zitten.
Met SEO voor meerdere locaties kun je ervoor zorgen dat Google precies de juiste zaak toont, bij de zoeker in de buurt.
Denk niet dat het voor jouw niet belangrijk is, want deze strategie werkt van 5-5000 locaties en zelfs wel 50.000. Zelfs grote bedrijven zoals Albert Heijn en Gamma maken er gebruik van, dus lees nog even door.
Site structuur
Net als bij iedere andere website, is de structuur super belangrijk om goed gevonden te worden. Met name de URL structuur is iets wat je in de gaten moet houden. Dit is de sleutel naar succesvol gevonden worden met Google, of juist het eerste wat mis gaat.
Regel 1: Zet NOOIT al je locaties op één pagina (de index daargelaten). Lezers zullen het lastig en frustrerend vinden en Google snapt er niets van.
De beste oplossing is een eigen pagina (of meerdere) voor iedere afzonderlijke locaties. Zo kun je ook direct de bijzonderheden en aanbiedingen kwijt per locatie.
Bijvoorbeeld:
Jouwwinkel.com/plaatsen >>> hier staat de lijst met al je winkels
Jouwwinkel.com/plaatsen/amersfoort >>> een individuele pagina voor de winkel in Amersfoort
Jouwwinkel.com/plaatsen/amersfoort/routebeschrijving >>> hoe kom je er
Jouwwinkel.com/plaatsen/amersfoort/aanbiedingen >>> speciale aanbiedingen
Je ziet dat de structuur heel eenvoudig en duidelijk is, makkelijk voor de gebruikers en makkelijk te reproduceren voor de winkel.
Ben je internationaal georiënteerd of misschien ook wel bij multilokaal, dan kun je de index ook weglaten en een zoekveld gebruiken waarbij de gebruiker direct naar de betreffende plaats gelinkt wordt. Toch wil ik de volgende structuur aanbevelen:
Jouwwinkel.com/werelddeel/land >>> indien noodzakelijk hier de index met landen
Jouwwinkel.com/werelddeel/land/plaatsnaam >>>hier de individuele pagina van de desbetreffende zaak of winkel.
Het is belangrijk om niet een afzonderlijk domein of sub domein aan te leggen voor elke plaats waarin je onderneming is gevestigd. Vaak is een land gebaseerde benadering het meest ideaal, maar een gecentraliseerde aanpak heeft toch de voorkeur vanuit SEO oogpunt.
Zou je de website gedecentraliseerd opzetten, dan krijg je problemen met de linkstructuur en Domein autoriteit, omdat de verschillende plaatsen dan in feite met elkaar concurreren. Beide moeten centraal zijn opgezet en het fundament vormen van je handelsmerk om groei en duurzame autoriteit te garanderen.
Locatie pagina structuur
Lees dit gedeelte zorgvuldig, want hier draait het om bij multi-locatie SEO.
Iedere pagina heeft dezelfde soort informatie en structuur, maar de inhoud is toch uniek. Denk bijvoorbeeld aan:
- Complete NAW gegevens en telefoonnummer. Uiteraard in het correcte formaat als gevraagd door Google
- Locatie specifieke inhoud, en uiteraard, hoe meer hoe beter. Reviews, foto’s, openingstijden, aanbiedingen, bereikbaarheid etc.
- Complete route beschrijvingen voor auto, fiets en openbaar vervoer
- Iets specifieks over de plek, al is het maar een paar zinnen, maakt de tekst nog unieker
- Unieke op locatie gefocuste Meta Tags (titels en omschrijving). Deze verschijnen in de zoekresultaten en dit is dus wat de zoeker te zien of te horen krijgt.
- Gebruik supermooie afbeeldingen, video’s mogen natuurlijk ook.
Als je je aan bovenstaande houdt, heb je in 95% van de gevallen al een forse voorsprong op de concurrentie. De meeste zullen op elke pagina de zelfde tekst en inhoud gebruiken en bijvoorbeeld alleen de openingstijden aanpassen.
De gebruikers zijn dol op informatie, maar weten vaak niet hoe die te vinden, dus opmaak is belangrijk: zet de informatie waar die goed zichtbaar is, gebruik duidelijke kopjes (maak gebruik van lay-out en niet alleen H1 kopjes over de hele webshop: per pagina kun je maar één keer H1 gebruiken!).
Verder is het belangrijk rekening te houden met de groeiende voice search trend, schrijf daarom heel natuurlijk. Niemand praat zonder pauze om adem te halen. Houd je informatie eenvoudig, kort en bondig en onthoud dat je wilt dat Google de informatie gemakkelijk uit je tekst kan vissen.
Gebruik microformats! Samen met gestructureerde data zijn deze super belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Gebruik schema.org om LocalBusiness Structured Data (of andersoortige) te kunnen toepassen. Hiermee maak je het voor zoekmachines veel makkelijker om gewenste en relevante informatie op je plaatsnaam pagina te vinden. Informatie die rechtstreeks voorgeschoteld wordt aan de zoeker. Hiermee kun je potentieel dus je rankpositie en voice zoekbaarheid verhogen.
Handige SEO tips
Bovenstaande geeft je misschien de kriebels om meteen te beginnen, maar voor dat je dat doet, is een waarschuwing op zijn plaats.
- Maak geen duizenden locatie pagina’s waar je helemaal niet werkzaam bent. Maak alleen pagina’s waar je ook daadwerkelijk een adres kunt vermelden.
- Maak niet verschillende pagina’s voor één locatie die je dan volpropt met zoektermen (bijv. SEO Vlaardingen / SEO in Vlaardingen / Beste SEO van Vlaardingen ………). Maak gewoon één mooie pagina voor elke locatie en laat de inhoud voor zichzelf spreken. Maak je meerdere pagina’s voor dezelfde locaties dan verminder je automatisch je ranking.
Optimaliseer Google mijn bedrijf
Wanneer je wilt dat je bedrijf gemakkelijk gevonden kan worden, zorg er dan voor de zoekmachines weten wie de eigenaar is van een bepaalde locatie of handelsmerk. Dit doe je door deze plaatsen te claimen als eigenaar met Google mijn bedrijf. Bing places is ook iets om in de gaten te houden, maar helaas nog niet actief in Nederland.
Beiden werken ongeveer op dezelfde manier en hebben als voordeel dat ze links hebben naar andere sites en zo jouw onderneming bekendheid geven in de mobiele wereld. Dit betekent dat zo wat iedereen die een mobieltje heeft, kan beschikken over deze manier van zoeken en dus in potentie jouw onderneming kan vinden als resultaat op een zoekopdracht. Het is daarom van belang jouw locaties op deze platforms goed op orde te hebben, hiermee kun je een aankoop maken of breken.
Hoe doe je dat?
- Zorg ervoor dat alle informatie klopt, leesbaar en zonder spelfouten is. Vul alle velden zoveel mogelijk in. Let er ook op dat je NAW gegevens in het juiste BING of Google formaat zijn aangeleverd.
- Link rechtstreeks naar je lokale pagina
- Upload regelmatig foto’s van je bedrijf, liefst ook video’s
- Vraag klanten om reviews op Google mijn bedrijf (hoe mee reviews hoe eerder Google mijn bedrijf in de zoekresultaten verschijnt)
- Zet berichtgeving via Google mijn bedrijf aan zodat klanten contact met je kunnen opnemen
- Veronachtzaam NOOIT je aanwezigheid op Google mijn bedrijf of Bing places, en zorg voor regelmatige actualisering (heb je veel aanpassingen, doe het dan op een vaste dag in de week).
Handige SEO tip
Verifieer je lokale bedrijven en check regelmatig of je bedrijfsvermelding nog actief is. Wanneer je onverhoopt bent uitgeschakeld, claim je bedrijf dan opnieuw. Niet geverifieerde bedrijven verschijnen zelden in de zoekresultaten (non branded), dus vergeet de verificatie niet. Hiermee vergroot je de resultaten in de lokale zoekresultaten te verschijnen.
Zorg voor lokale verwijzingen
Met lokale verwijzingen worden links en citaten bedoeld van grootschalige directory-type websites die gidsen of verwijzingen aanbieden voor jouw soort producten of diensten (soort van startpagina’s). Denk bijvoorbeeld aan Yelp of Trip Advisor, maar er zijn ook speciale pagina’s die branche gelinkt zijn en die voor links kunnen zorgen, evenals lokale nieuws sites.
Wanneer je ervoor zorgt dat naar je lokale pagina’s wordt verwezen, laat je hiermee tegelijkertijd aan Google zien waar de belangrijkste pagina van jouw website staat voor deze plaats of regio.
Zo’n verwijzingen pagina verschijnt regelmatig direct in de zoekresultaten, bij bepaalde type zoekopdrachten. Bijvoorbeeld wanneer je zoekt naar “aannemers in Amersfoort”, of “lokale bakkers”, of “tekstschrijvers in Rotterdam”, dan zal naar alle waarschijnlijkheid een website getoond worden met verwijzingen. Elk resultaat toont een bedrijf met een mogelijke link terug naar de website van dat bedrijf.
Net als Google mijn bedrijf, kun je het optimaliseren van verwijzingen eenvoudig zelf instellen:
- Zorg er weer voor dat alle informatie klopt
- Link alleen naar je lokale pagina
- Upload regelmatig foto’s en video’s
- Vraag reviews
- Update regelmatig je profiel, hiermee verhoog je je ranking in de database
Zorg voor lokale content
On-page
Deze stap is gebruikelijker voor bedrijven met maar één fysieke locatie dan voor multi-locatie SEO. Toch is het belangrijk om waar mogelijk iets specifieks te tonen voor iedere locatie, zodat dit past in het verwachtingspatroon van de bezoeker. Vooral als het een landingspagina is of de bezoeker op andere manier, snel op de lokale pagina terecht komt.
Alle informatie moet daarom aansluiten bij die specifieke locatie. Aanbiedingen, blogs etc. moeten allemaal betrekking hebben op de bewuste locatie waar de pagina overgaat. Het verdient aanbeveling om blogs e.d. zelfs speciaal te schrijven voor die locatie, om de lokale SEO te verbeteren.
Off page/ link building
Net als met elke website, kunnen links naar je website er toe bijdragen dat je ranking positie verbetert. Dit is niet anders voor lokale SEO. In feite kun je bij lokale SEO zelfs sneller en duidelijker resultaat zien dan bij link building op basis van meer algemene termen. Dit komt omdat de concurrentie bij lokale pagina’s vaak (maar niet altijd) minder groot is.
Kijk voor bronnen naar branche gerelateerde websites, blogs en mensen met veel volgers (influencers) op jouw vakgebied. Ook goede plaatsen om links van te verkrijgen zijn de plaatselijke online nieuws en evenementen platforms. Let er op dat de links direct naar de lokale pagina’s verwijzen om een positief effect te hebben op je ranking positie.
Conclusie
Multi-locatie SEO is niet eenvoudig. Heb je meerdere plaatsen waar je als ondernemer actief bent, dan is het belangrijk om daarmee rekening te houden bij het invullen van je website. Uiteraard heb je daarbij het belang van de bezoeker scherp in het oog, want die moet eenvoudig de vereiste lokale informatie kunnen vinden. Ben je op heel veel verschillende plaatsen actief, dan is het belangrijk te zorgen voor een consistente aanpak die wel wat tijd in beslag zal nemen, maar zeker resultaat zal opleveren. Op lokaal niveau is de concurrentie (nu nog) meestal minder groot en is het makkelijker om bovenaan te verschijnen in de lokale zoekresultaten.