SEO voor jouw onderneming

seo leads en sales

Hoe SEO voor jouw onderneming kan werken

Ben je op zoek naar manieren om je SEO inspanningen te versimpelen? Ik heb een simpele methode voor je om SEO middelen zodanig in te zetten dat ze ook daadwerkelijk resultaat opleveren.

SEO (Search Engine Optimization) is nog steeds een hot item in de marketing, maar hoe kun je er als bedrijf optimaal gebruik van maken?

Na het ervaren van de “toorn van Google” enkele jaren geleden, hebben verschillende marketeers SEO de rug toegekeerd. Ze vertrouwen liever op betaald zoekverkeer (o.a. SEA) om leads en prospects te generen. Maar als je het goed (en ethisch) doet, werkt niets zo goed, langdurig, consistent en kwalitatief hoogstaand als de leads die je kunt verkrijgen met het juiste gebruik van SEO. Daarom zal ik je vandaag laten zien hoe je SEO op de juiste manier toepast.

Al mijn zaken zijn geheel gebaseerd op organische of natuurlijke zoekmachine optimalisatie, en ook al zou ik vandaag overal mee stoppen, dan nog zouden ze de komende maanden voortdurend voorzien worden van een constante, kwalitatief hoogstaande stroom aan leads. En dat gebeurt echt niet wanneer je gebruik maakt van betaald zoekverkeer. Uiteraard maken de beste marketing systemen gebruik van zowel organisch gegenereerd zoekresultaten als betaald verkeer.

In dit artikel zal ik je vertellen hoe ik denk over een SEO strategie die inmiddels al jaren in de praktijk zijn waarde heeft bewezen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen voor het opstellen van je eigen SEO systeem.

Basis principes

Alle verkoop is gebaseerd op het begrip van “behoefte”, oftewel jij wil iets (of het nou kleding, voedsel, betere buikspieren of iets anders is) en dan komt er een bedrijf langs met een verkoopbelofte om die behoefte of wens in vervulling te laten gaan.

In zijn boek “Breakthrough advertising”, stelt de grote Eugene Schwartz dat je met marketing geen massabehoefte kan (en mag) scheppen, maar dat je met marketing wel kan inspelen op bestaande verwachtingen, dromen, angsten en wensen die bij miljoenen mensen leven, en deze kan vertalen naar en focussen op, een speciaal product.

[su_row] [su_column size=”2/3″]

En dat klopt. Goede marketing resultaten, of het nou betaalde advertenties zijn of organische verkregen zoekresultaten (SEO), zijn altijd op dit principe gebaseerd. Vroeger was de enige manier om zo’n product onder de aandacht te brengen van een breed publiek door te adverteren op plaatsen waar je ook veel mensen bereikt (TV, krant of andere medium).

Dit was (en is) zowel kostbaar als gevaarlijk. Wanneer je heel veel geld betaalt om een reclamespotje op TV te krijgen, terwijl je een verkeerde diagnose hebt gemaakt van de behoeftes die er op dat moment leven onder de massa, dan verdien je niets. Oftewel je bent er nooit zeker van of je het geld dat je uitgeeft aan advertenties, zult terugverdienen.

Organische marketing, zoals SEO, stelt je in de gelegenheid deze formule om te draaien. Want in plaats van dat jij naar je doelgroep toe moet gaan, zorg je ervoor dat potentiële klanten naar jou toe gelokt worden.

 

Hiermee is alles anders geworden: Je kunt nu een verkoopstrategie inzetten waarmee je de behoeftes van jouw markt zeer goedkoop (of zelfs gratis) kunt vervullen, terwijl je geen enkel risico loopt wanneer blijkt dat je jouw product of dienst verkeerd hebt ingeschat.

SEO: De lead generator die zichzelf reguleert en financiert

Hier volgt een simpele formule waarmee je hersens grip krijgen op hoe SEO werkt.

(G1+G2=BP), Bp jouw organische strategie= €€€

(geloof+gedrag= Besluitvormingspatronen), BesluitvormingspatronenJouw organische strategie= Omzet

De eerste “G” is geloof of overtuiging. De tweede “G” staat voor gedrag. Geloof en gedrag staan altijd met elkaar in verband; samen staan ze voor de Besluitvormingspatronen van je prospects (als je meer wilt lezen over het bepalen van eigenschappen van kopers, lees dan het interview met de stichter van Artillery Marketing Douglas Burdett). Ik ga wat dieper in op deze formule.

Wanneer de “Besluitvormingspatronen” van je klanten overeenkomen met je organische strategie, dan schiet je SEO in een stroomversnelling en kun je rekenen op een hoop bezoekers.

Er zijn vier niveaus te onderscheiden in je SEO strategie:

  • Hoog niveau (zoektermen, PPC termen)
  • [su_tooltip style=”blue” content=”Top-of-funnel bezoekers zijn prospects die op eigen initiatief via blogs, zoekmachines of social media op een website terecht zijn gekomen. De meeste bezoekers doen research naar een product of dienst en zijn daarom niet direct bereid om een aankoop tijdens hun bezoek te doen. Top-of-funnel prospects zijn op zoek naar aanvullende informatie over bijvoorbeeld een specifieke organisatie, merk, product of dienst.” close=”yes”]Top of Funnel[/su_tooltip] (indirecte content)
  • Blog niveau (blogs over relevante onderwerpen en lead generende tools)
  • Back-end (geautomatiseerde marketing en database marketing)

Vandaag gaan we de eerste twee niveaus bespreken. In deel 2 bespreek ik de andere 2 niveaus.

Aantrekkings SEO: zorg dat mensen naar jou toe komen

Het eerste niveau is “High Level”.

In plaats van dat je naar je klanten toe gaat om je product of dienst aan de man te brengen, kun je met internet marketing tools inzetten die ervoor zorgen dat de klant naar jou toe komt. Dit begint bij het hoogste niveau van je SEO strategie: wat zijn de zoektermen die specifiek van toepassing zijn op jouw bedrijf en jouw doelgroep(en).

Vaak worden dit de PPC termen genoemd, omdat dit de termen zijn die jouw prospects gebruiken wanneer ze via Google iets opzoeken (als je niet meer zo goed weet hoe het zit met de PPC termen, lees dan het artikel PPC Hero, dat een bondige samenvatting geeft).

Het bepalen van de PPC termen doen we door het geloof en het waarschijnlijke gedrag van de prospects in jouw marktsegment te schetsen. Wanneer je bijvoorbeeld een online marketing consultant bent die goede zaken doet in Boston, dan zou je lijst met PPC- of zoektermen er zo uit kunnen zien:

  • Email marketing consultant Boston
  • Digitaal marketing bureau
  • Ervaren InfusionSoft consultant
  • Expert op het gebied van optimalisering Landing Pages

Dit is je hoofdlijstje, maar dan alleen op het hoogste niveau. Onthoud ondertussen dat er een verband is tussen het gedrag dat mensen ten toon spreiden en de dingen waarnaar die mensen op zoek zijn. Dit betekent dat jouw zoektermen in verschillende kwaliteitsniveaus verdeeld kunnen worden, waarover later meer.

marketing-funnel

Het tweede niveau is jouw “Top of Funnel”.

De [su_tooltip style=”blue” content=”Top-of-funnel bezoekers zijn prospects die op eigen initiatief via blogs, zoekmachines of social media op een website terecht zijn gekomen. De meeste bezoekers doen research naar een product of dienst en zijn daarom niet direct bereid om een aankoop tijdens hun bezoek te doen. Top-of-funnel prospects zijn op zoek naar aanvullende informatie over bijvoorbeeld een specifieke organisatie, merk, product of dienst.” close=”yes”]Top of Funnel[/su_tooltip] is het gebied van indirect belang. Als we bijvoorbeeld kijken naar het vorige scenario, dan zou je met de volgende “Top of Funnel” termen kunnen komen:

  • Hoe maak je betere email- nieuwsbrieven
  • Hoe creëer je winstgevende autoresponder series
  • Vergelijk InfusionSoft met Hubspot (platformen voor emailmarketing en verkoop)
  • Case studies en Email marketing voor E-commerce Business

Deze termen zullen allemaal mensen aanlokken die geïnteresseerd zijn in jouw diensten en je kunt deze termen gebruiken als bouwstenen voor jouw SEO strategie. Webinars, Witboeken, gratis verslagen en andere opt-in hulpmiddelen kunnen afgeleid worden van deze Top of Funnel termen.

Volgende week, wanneer we de volgende twee niveaus zullen bespreken, zal ik je laten zien hoe je alle vier de niveaus tot een naadloos SEO systeem kunt samen smelten.

Maar nu eerst je huiswerk 🙂

  • Maak je eigen lijst met PPC termen en stel van daaruit een lijst met Top of Funnel hulpmiddelen op.

Deze twee lijstjes dienen als je navigatiesysteem wanneer we gaan beginnen met het maken van blog content en database marketing materiaal om je SEO systeem tot een succes te maken.

Reacties

reacties

Send this to a friend