Wijzigen taal/locatie
NEDERLANDS | ENGLISH
Telefoon: 010 210 47 49
Kantoortijden: 09:00 - 18:00
Sales: info@webcare4all.nl
Support: support@webcare4all.nl

De gouden tips voor het vinden van de juiste SEO zoekwoorden

tips voor zoekwoorden onderzoek

Het vinden van de juiste SEO zoekwoorden

Iedereen die op zoek is naar SEO zoekwoorden vraagt zich natuurlijk af hoe hij de juiste zoekwoorden vindt. Hiervoor is het nodig dat je je als eerste verplaatst in je doelgroep. Hoe denk je dat jouw toekomstige klant zoekt naar de producten of diensten die jij aanbiedt? Wie online naar iets zoekt, doet dat namelijk in 80% van de gevallen door gebruik te maken van een zoekmachine, bijvoorbeeld Google. Zo’n zoekmachine zoekt aan de hand van de ingetypte zoekterm of zoekwoord naar de websites die het best passend zijn. Hiervoor gebruikt Google wel 200 verschillende variabelen. Natuurlijk wil je als ondernemer dat jouw website zo hoog mogelijk scoort in het lijstje met zoekresultaten. Liefst hoor je bij de top 3, want de meeste mensen kijken niet verder dan de eerste vijf bedrijven of websites die verschijnen bij het zoekresultaat. Maar met welk zoekwoord kun jijzelf onderscheiden van de rest?

Marktonderzoek en SEO zoekwoorden In feite betekent dit dat je een stukje marktonderzoek moet doen of hebt gedaan. Het is namelijk nog niet zo eenvoudig om de juiste SEO zoekwoorden te kiezen.

Een paar voorbeelden: Stel je bent de producent van een bijzonder type vaatwasser. Zo bijzonder dat je een vaatwasser van dat merk geen vaatwasser mag noemen, maar afwasautomaat. Helaas zijn er maar weinig mensen die online gaan zoeken naar een afwasautomaat.

Doorgaans wordt er gewoon naar een vaatwasser of vaatwasmachine gezocht. Onderzoek leverde op dat er zelfs 60x zo vaak gezocht wordt op vaatwasser, dus dan moet je als webredacteur toch een concessie doen wanneer je goed gevonden wilt worden door Google. Met enige creativiteit kun je dat best oplossen, namelijk bijvoorbeeld door je tekst als titel te geven: De beste vaatwasser is onze afwasautomaat of iets dergelijks. Hetzelfde geldt voor heel wat andere begrippen. Denk aan het woord ‘bejaardentehuis’ dat vervangen is door het politiek meer correcte woord ‘woon-zorginstelling’. Helaas wordt dit woord woon-zorginstelling nauwelijks gebruikt als zoekwoord, terwijl de term bejaardentehuis ruim 33.000 keer voor komt in zoekopdrachten.

Kortom, je moet je verdiepen in het taalgebruik van je doelgroep, uiteraard binnen de grenzen van het fatsoen.

Instrumenten voor zoekwoorden onderzoek

Het zoekwoorden onderzoek zou altijd de eerste stap moeten zijn wanneer je als bedrijf met SEO aan de gang wil. Je doet dit zelfs voor je begint aan het functioneel ontwerp van je website. Met een zoekwoorden leer je je doelgroep kennen en of er ook verschillende woorden gebruikt worden voor hetzelfde product of dienst. In feite is dit je marktonderzoek.
Hiervoor kun je gebruiken maken van bijvoorbeeld Google Analytics, de keyword tool, de webmaster tools en andere SEO instrumenten. De kosten hiervan zijn relatief laag zijn, zeker als je dat vergelijkt met regulier marktonderzoek.

Het gebruik van zoekwoorden

Bij Google Adwords staat ook alles in het teken van het gebruik van de juiste zoekwoordengebruik.Hier een kort filmpje waarin word uitgelegd hoe dat precies werkt.

Hulp nodig bij je Google Adwords campagne? Wij kunnen je daar bij helpen. Kijk voor meer info op Google Adwords Campagnes

 

Zoekwoorden stap voor stap

Maak als eerst een lijst met zoekwoorden door gebruik te maken van de volgende tips. Houd rekening met je doelgroep:
• Een korte beschrijving van je product of dienst, de eigenschappen of de reden waarom mensen interesse hierin hebben
• Bekijk websites van bedrijven die gelijksoortige diensten aanbieden en kijk ook goed naar hun teksten en woorden die ze gebruiken
• Google suggest (autocomplete): ideeën van Google voor zoektermen
• Keyword planner suggesties

Check vervolgens deze woorden op hun effect met behulp van:

• Google zoekwoordplanner, deze geeft inzicht in zoekvolume per maand per woord.
• Een nulmeting (je huidige positie in Google met de rankchecker of een andere tool)
• Gebruik analytics om het aantal bezoekers per maand te bekijken op het zoekwoord en vergelijk dat met het volume uit de keyword tool;
Maak een definitieve keuze en gebruik voor ieder gevonden zoekwoord een aparte webpagina. Het is dus dan ook de kunst om verschillende artikelen of te produceren per zoekterm. Deze artikelen moeten natuurlijk wel betrouwbare informatie bevatten want hiermee wil je ook het vertrouwen van je klant wekken.

Schrijven van pagina’s met SEO zoekwoorden

Heb je de juiste SEO zoekwoorden gevonden, dan verwerk je deze in de title tag, de paginatitel, de meta description. Verder komt het zoekwoord een paar keer voor in de tekst van de pagina. Je optimaliseert dus één pagina voor een bepaalde zoekterm. Per web pagina gebruik je slechts één SEO zoekwoord of zoekterm (je spreekt van een zoekterm wanneer het gaat om meerdere woorden, zoals ‘online business’ of ‘de juiste SEO zoekwoorden’). Omdat je je pagina dus maar op één thema (of onderwerp of zoekterm) kan optimaliseren, moet je de juiste keuzes maken.

Zoekwoord of zoekterm?zoekwoordenonderzoek

Het mooiste is natuurlijk een zoekwoord te kiezen dat behoorlijk uniek is. Want kies je voor een algemeen zoekwoord waar heel veel op gezocht wordt, dan is de kans ook heel groot dat er veel concurrentie is. Of mensen zijn eigenlijk op zoek naar iets anders.

Kies voor die woorden die zowel een goed zoekvolume hebben, als de beste kansen bieden om de juiste bezoeker op je site te krijgen. Omdat je over meerdere zoekwoorden wordt er dan over zoekterm gesproken.
Zo’n zoekterm zit in de ‘long tail’ (het lange staartje :-). Hiermee maak je meer kans om hoog in de zoekresultaten te komen. Bovendien is de kans op conversie veel groter (zie afbeelding). Dat is logisch, want hoe specifieker je zoekterm, hoe beter je aansluit bij de verwachting van de klant.

Zoekwoorden onderzoek is marktonderzoek

Wanneer u gebruik maakt van de juiste instrumenten zoals Google Analytics, de keyword tool, de webmaster tools en andere SEO instrumenten, dan is het zoekwoordenonderzoek een serieus marktonderzoek op het internet. Het aardige is dat de kosten voor een goed zoekwoordenonderzoek relatief laag zijn, zeker als u het vergelijkt met ‘gewone’ marktonderzoeken. En wat nog mooier is; een goed uitgevoerd zoekwoordenonderzoek levert altijd iets op en de resultaten zijn keihard meetbaar.

Veel succes met je volgende ‘marktonderzoek’ !

Ik zou het erg waarderen wanneer je een reactie achter laat op mijn blogpost. Of zou willen delen via jouw sociale media.

Reacties

reacties


Daniël Maltha is eigenaar en oprichter van Webcare4all. Dagelijks is hij bezig met het ontwerpen en optimaliseren van websites. Daniël heeft ruim 20 jaar ervaring als marketeer en kent dan ook de indicatoren, tools en best practices om richting te geven aan de online strategie. Hij vertaalt deze naar concrete acties op het vlak van o.a. WEBDESIGN, SEO en SEA.

Comments are closed.

Scan een website of een specifieke webpagina