Je eigen Social Media strategie in 6 stappen

social media strategie bepalen

Je eigen Social Media strategie in 6 stappen

Een marketing strategie opstellen voor je social media lijkt lastig, maar is het niet. Een social media strategie is een plan voor je uitingen op social media die aansluit op je bedrijfsdoelen. Het komt er op neer dat je doelgericht berichten plaatst en niet zo maar wat doet. Lees wat een social media strategie is en hoe je in 6 stappen je eigen social media marketing plan opstelt.

Wat is een social media strategie?

Een social media strategie is een samenvatting van alles wat je wilt gaan doen en hoopt te bereiken voor je bedrijf, met de inzet van social media. In het plan staat een overzicht van waar je klanten nu staan en waar jij ze in de nabije toekomst wilt hebben en met welke tools je dat denkt te bereiken.

Over het algemeen geldt, hoe specifieker je bent, hoe beter de resultaten. Zorg dat je inspanningen meetbaar zijn en laat je niet verleiden tot vage verwachtingen. Want het plan is er niet alleen om je acties in te plannen maar ook om ze te monitoren.

Stap 1: Maak je doelstellingen concreet en meetbaar

Leg vast wat je wilt bereiken, zo concreet mogelijk. Gebruik hiervoor de SMART methode: je doelen moet specifiek, meetbaar, acceptabel (dus realistisch), relevant en tijd gebonden zijn. Hiermee kun je snel ingrijpen wanneer je social media campagnes niet opleveren wat je ervan verwacht. Zonder doelen kun je nooit zeggen dat je iets bereikt hebt met je social media marketing en wat het je precies heeft opgeleverd (ROI).

 

smart-social-media-strategie

 

Stem de doelen af op je algehele marketing strategie, zodat deze bijdragen aan het behalen van je bedrijfsdoelen. Zodra je kunt aantonen dat de social media marketing strategie een concrete bijdrage levert zal het ook makkelijker worden er middelen voor vrij te maken. Per slot van rekening kun je die zien als een investering in je bedrijfsresultaat.

Voorbeeld SMART doelstelling:

“Met Instagram zullen we foto’s delen die iets laten zien van onze bedrijfscultuur. Dit doe we door drie foto’s per week te plaatsen. Het doel is minimaal 30 likes te krijgen en 5 reacties”

Let overigens niet teveel op bijzaken als retweets en likes. Focus op geavanceerde resultaten zoals het aantal gegenereerde leads, website vermeldingen en conversie ratio.

Een eenvoudige manier om je social media marketing plan vorm te geven is drie van dergelijke doelstellingen te formuleren. Zorg ervoor dat je het eindresultaat kunt visualiseren en bepaal dan hoe je dat wilt meten.

Stap 2: Maak een audit voor de huidige inzet van social media

Voordat je aan de slag gaat, zul je een soort nulpunt moeten vastleggen. Dat betekent dat je in kaart moet brengen hoe social media mu gebruikt worden en wat het oplevert. Je moet dus ook op de één of andere manier zien uit te vinden wie je huidige publiek op social media is, welke social media de doelgroep gebruikt die je graag wilt bereiken en hoe je aanwezigheid op social media zich verhoudt tot die van concurrenten.

We hebben een template gemaakt voor een dergelijke social media AUDIT die je stapsgewijs kunt volgen.

 

 

Social-Media-Audit-TemplateSocial-Media-Audit-Template2

Download Social Media Audit Template

Wanneer je de audit hebt uitgevoerd ken je precies alle accounts die gekoppeld zijn aan je bedrijf, wie ze beheert en met welk doel. Doe een dergelijke audit regelmatig, zeker wanneer je bedrijf gaat groeien.

Het spreek voor zich dat je natuurlijk ook meteen de kwaliteit checkt en bepaalt welke accounts geüpdatet moeten worden en welke beter buiten gebruik gesteld kunnen worden, zoals bijvoorbeeld een gehackte of valse Twitter account. Maak er ook onmiddellijk melding van, zodat je niet het risico loopt dat mensen die jouw bedrijf zoeken op het verkeerde spoor terecht komen.

Ander onderdeel van de audit is dat je bij elk sociaal netwerk een missie formuleert. In één zinnetje geef je aan wat de bedoeling is. Dit helpt om te focussen op het specifieke doel waarvoor je de verschillende media gebruikt. Neem de tijd om het doel te formuleren, en als je eigenlijk geen idee hebt, dan is het misschien een goed idee om je account in dat specifieke netwerk op te heffen.

Voorbeeld van een missie zou kunnen zijn

“We gebruiken snapchat om de vrolijke kant van ons bedrijf te laten zien en contact te maken met jonge potentiële klanten”.

Voordat je überhaupt iets kan zeggen over welke social media wel of niet geschikt is, moet je natuurlijk wel weten wie je doelgroep is en wat zij willen.

Zorg er voor dat je meer te weten komt over de sociale netwerken die mensen gebruiken, welke tools je kunt gebruiken om gegevens te verzamelen over leeftijd en interesses en hoe je kunt mikken op de juiste doelgroep.

 

Stap 3: Maak of verbeter je social media accounts

Nadat je de audit hebt afgerond, is het tijd om het online podium te betreden. Kies het netwerk dat het beste past bij je social media doelstellingen. Als je nog niet op elk medium je profiel hebt aangemaakt, maak ze dan aan. Houd dan het publiek en je doelstellingen voor ogen bij alles wat je deelt. Heb je bestaande accounts, kijk er dan kritisch naar e pas aan waar nodig.

SEO optimalisering van je profiel kan handig zijn om meer verkeer te krijgen naar je online eigenschappen. Cross-promotie van social accounts is weer handig om het bereik van je content te vergroten. Over het algemeen moet je profielen helemaal invullen en moet je ervoor zorgen dat afbeeldingen en tekst helemaal zijn afgestemd op het social netwerk waarvoor je het profiel maakt.

 

Stap 4: Doe social media inspiratie op bij marktleiders, concurrenten en klanten

Concurrenten– Wanneer je nog niet precies weet wat voor inhoud je wilt publiceren, kijk dan eerst eens rustig rond wat anderen in jouw branche doen. Bepaal dan hoe jij jezelf kunt onderscheiden en maak inhoud die de mensen aanspreekt die zij mislopen.

Klanten kunnen ook inspiratie opleveren. Let op wat ze delen en hoe ze dat doen. Kijk hoe ze tweeten en probeer dat te imiteren. Leer hun gewoontes- wanneer delen ze en waarom- en gebruik die kennis om je social media marketing plan te schrijven.

Marktleiders en grote merken bieden uiteraard ook een enorme bron van inspiratie. Kijk wat ze doen en hoe zij zich onderscheiden met behulp van hun social media strategieën. Volg ze en leer zoveel mogelijk. Check of ze niet ergens advies of inzichten delen elders op het web.

Stap 5: Maak een content plan en een kalender

Goede content is essentieel. In je marketing plan neem je op hoe je aan content komt en zet je in de tijd wie en wanneer je berichten, afbeeldingen of blogs publiceert.

Je plan moet antwoord geven op de volgende vragen:

  • Welk soort content je post en promoot
  • Hoe vaak je berichten plaatst
  • Voor welke doelgroep
  • Wie de content verzorgt
  • Hoe je de content promoot

In je tekstkalender neem je de data en frequentie op waarop je van plan bent blogs te publiceren, berichten te plaatsen op Instagram en Facebook, Tweets en andere content die deel uit maakt van je social media campagnes.

Wanneer de kalender af, kun je vooruit berichten gaan maken. Dat is beter dan de hele dag druk te zijn met updaten. Hierdoor kun je meer aandacht besteden aan taal en vormgeving dan wanneer je onderweg even snel iets bedenkt. Spontaan zijn is prima, maar dan voor je klant relaties en liever niet voor je content.

Zorg ervoor dat de kalender de missie tot uitdrukking brengt die je voor elk sociaal netwerk hebt geformuleerd. Stel dat je met je LinkedIn account meer Leads wilt genereren, zorg er dan voor dat de content daar ook toe aanzet. Je kunt een content matrix maken waarin je aangeeft hoeveel tijd je aan elk doel besteed.

Bijvoorbeeld:

  • 50% van de berichten verwijzen naar je blog
  • 25% is afgeleid van andere bronnen
  • 20% ondersteunt de bedrijfsdoelen (verkoop, nieuwe leads genereren)
  • 5% gaat over personeelszaken (HR) en cultuur

Als je niet precies weet hoe je verdeling eruit moet zien, volg dan de Social Media regel van derdes:

  • Eén derde van de content promoot je bedrijf, zorgt voor lezers en genereert winst
  • Eén derde van de content gaat over ideeën en verhalen van wat toonaangevende mensen of bedrijven die relevant zijn voor jouw onderneming en gelijkgestemden
  • Eén derde van de content zou moete bestaan uit persoonlijke interactie met je doelgroep

Stap 6: Test, evalueer en pas aan

Je moet voortdurend blijven testen om te kijken welke aanpassingen nodig zijn in je social media marketing plan. Het is dan ook verstandig om de testmogelijkheid in te bouwen in elke actie die je onderneemt op social netwerken. Bijvoorbeeld:

  • Houd het aantal klikken op links bij op een bepaald platform door URL afkorters of UTM codes toe te passen.
  • Gebruik een tool (zoals Hootsuite) voor social media analyse en om het bereik van social campagnes te meten.
  • Houd het aantal pagina bezoeken vanaf social media bij met Google Analytics.

Houd al je successen en mislukkingen bij en analyseer ze. Pas daarna je social media marketing plan aan.

Enquêtes zijn prima om je succes te peilen, zowel online als offline. Vraag aan je volgers, de mensen op je verzendlijst en websitebezoekers, hoe je het doet op social media. Een directe manier is vaak erg effectief. Vraag aan offline klanten of social media van invloed is geweest op hun aankoop. Dit geeft inzichten die van onschatbare waarde kunnen zijn als je op zoek bent naar manieren om je bereik te verbeteren. Leer ook meer over hoe je social media ROI kunt meten voor jouw onderneming.

Het belangrijkste van alles is het inzicht dat je social media marketing plan constant in beweging is. Telkens wanneer er een nieuw netwerk op duikt (denk aan Snapchat) moet je bekijken of je mee wilt doen of niet. Wanneer je je doelen bereikt, zul je nieuwe doelen gaan stellen. Uitdagingen zullen op je pad komen die je het hoofd moet bieden. Naarmate jouw bedrijf groeit zal het nodig zijn nieuwe rollen toe te voegen of je aanwezigheid op social media uit te breiden naar andere branches of regio’s.

Reacties

reacties

Send this to a friend