Wijzigen taal/locatie
NEDERLANDS | ENGLISH
Telefoon: 010 210 47 49
Kantoortijden: 09:00 - 18:00
Sales: info@webcare4all.nl
Support: support@webcare4all.nl

5 Tips voor een succesvolle B2B online marketing campagne

online marketing campagne

Een B2B online marketing campagne budget opstellen

De lancering van een B2B online marketing campagne zal de eerste keer of voor een nieuwe markt best moeilijk zijn. Waarschijnlijk heb je geen historische gegevens om op terug te kijken, waardoor het lastig is om het juiste budget te bepalen voor een specifieke (marketing) activiteit of kanaal. Dus hoe begin je?

Met het onderstaande marketing budget verdeling help ik je een stukje op weg. Je kunt deze gebruiken als leidraad bij het bepalen van je eerste online marketing campagne. Gebruik de inzichten die je opdoet bij elke nieuwe campagne om je budget aan te passen, zodat je je middelen uitsluitend inzet voor de meest effectieve activiteiten en kanalen die de hoogste ROI opleveren.

Je budget kun je opsplitsen in vijf deelgebieden:

  1. Content planning en het maken ervan: 40-50%
  2. Betaald adverteren: 20-30%
  3. Personeelsinzet: 10%
  4. Marketing technieken; 10%
  5. Events: 5-10%

1. Begin met het opstellen van een content strategie

Voordat je begint met de inhoud van je marketing campagne te bepalen, moet je eerst je campagne doelen vaststellen. Alleen dan kun je aan het einde van je campagne de opbrengsten beoordelen van je investeringen.

Stel dat je je naamsbekendheid wilt verbeteren. Wellicht besluit je dan je campagne focussen op het onderscheiden van jouw bedrijf van de concurrentie, door je publiek waardevolle content aan te bieden.

Wanneer je doel  klantloyaliteit is, dan zul je je online marketing campagne richten op het vergroten van de klanttevredenheid. Bijvoorbeeld door relevante producten of diensten aan te bieden die speciaal zijn afgestemd op de behoefte van deze klanten.

Ongeacht welk doel je nastreeft, content is de sleutel tot succes. Toch blijkt maar 37% van de marketeers een gedocumenteerde content marketing strategie te hebben, ofschoon 89% aangeeft dat hun bedrijf gebruik maakt van content marketing.

Content maken zonder strategie, is zonde van je tijd. Neem de tijd je strategie uit te werken en op papier te zetten. Verdiep je in je klanten zodat je in staat bent die content aan te bieden waarop je doelgroep zit te wachten. Alleen dan zal je doelgroep zich willen verbinden aan jouw merk en leiden tot de gewenste conversie die de omzet van je bedrijf verhoogt.

2. Betaald adverteren

Een goed promotieplan zal niet alleen vertrouwen op het succes dat je bedrijf verdient vanwege de mooie website en goede content. Hoewel het natuurlijk draait om goede content en organisch zoekverkeer op de lange duur het succes van je bedrijf bepaalt, kan betaalde marketing net die impuls geven die je bedrijf nodig heeft om eruit te springen en de aandacht van je doelgroep te trekken.

Met betaald adverteren kun je dus prima de naamsbekendheid van een startend bedrijf of van een nieuw product in een bepaald segment van de markt vergroten. Voordat je hieraan geld gaat uitgeven, moet je wel eerst wat onderzoek doen. En dit is waar je content marketing strategie weer van pas komt. Hiermee kun je uitvogelen wat je klanten doen en wélke kanalen ze gebruiken om informatie uit putten. Bovendien hebben de verschillende platforms zoals bijvoorbeeld Facebook, Google Adwords en Linkedin prima ingebouwde tools waarmee je je advertentie precies bij de juiste doelgroep zichtbaar kunt maken en ook nog het resultaat kunt meten van iedere advertentie. Ideaal dus voor het optimaliseren van je marketing uitgaven.

online marketing campagne3. Ambassadeurs maken van je medewerkers

Medewerkers zijn één van je grootste marketing bronnen waarmee je je bedrijf kunt promoten en kunt zorgen voor nieuwe leads en business. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen veel meer waarde hechten aan de mening van werknemers of hun collega’s dan aan de baas van het bedrijf of zakelijke (lees commerciële) kanalen.

Investeer dus in het opleiden en motiveren van je medewerkers, zodat ze jouw ambassadeurs worden. Goede, gemotiveerde werknemers verbeteren je naamsbekendheid, trekken nieuwe leads aan en zorgen ervoor dat jij je bedrijfsdoelen kunt realiseren.

Zorg voor educatieve workshops en trainingen, maar ook voor een goede werksfeer en voldoende ontplooiingsmogelijkheden van je medewerkers om hun betrokkenheid te begroten. Geef ze de kans een positieve bijdrage te leveren aan de bedrijfscultuur en ze zullen uit eigen beweging ambassadeur worden van je bedrijf.

Natuurlijk kost dit een hoop geld, maar zie het als een waardevolle investering die zorgt voor toename van het moreel, de motivatie en productiviteit van de medewerker, èn  ook nog zorgt voor  nieuwe klanten en medewerkers. De moraal: Wanneer medewerkers op persoonlijk niveau jouw producten of diensten gaan aanprijzen dan doe je het goed.

4. Inzet en gebruik van Marketing technieken

Nieuwe marketing technologieën helpen bij het automatiseren, beheren, volgen en veel effectiever analyseren van je marketing campagnes. Ze besparen tijd, geld en middelen en geven je de inzichten en statistieken die je nodig hebt om je campagnes te evalueren en te optimaliseren.

Zorg er daarom voor dat je de juiste marketing tools hebt voordat je van start gaat met een campagne. Je hebt onder andere nodig:

* Een Marketing Automation Platform waarmee je  marketing activiteiten kunt automatiseren en beheren en activiteiten en workflow efficiënter kunt meten. Ook kun je hiermee sneller leads generen, bedienen (door op juiste moment juiste informatie te verschaffen) en zorgen voor conversie. Een dergelijk platform helpt ook om prospects en klanten beter te betrekken en te begeleiden in het aankoopproces. Bovendien kun je hiermee het succes van je campagne tracken en hiervan verslag doen.

* Content Marketing Systeem (CMS), noodzakelijk voor het maken, bekijken, bewerken en publiceren van de benodigde content voor je blog, website, landingspagina’s en andere web onderdelen.

* Een Customer Relationship Management (CRM) programma waarmee de interactie met huidige en toekomstige klanten gewaarborgd is en monitoring mogelijk is van de vorderingen van prospects in jouw sales funnel. Een CRM-systeem maakt het ook mogelijk om klantinzichten te verzamelen en te analyseren, zodat je de tevredenheid en betrokkenheid van de klant, en daarmee uiteindelijk de verkoop, kan verbeteren.

* Social Media Management Tool waarmee je de sociale aanwezigheid van jouw merk en de campagnes kunt beheren. Je kunt online gesprekken in realtime volgen en direct actie ondernemen als zich kansen voordoen. Ook kun je hiermee de resultaten van je online marketing campagne analyseren

5. Events organiseren

Evenementen zjjn uitstekende mogelijkheden om je naamsbekendheid te vergroten. Het is niet eens noodzakelijk zelf iets te organiseren, ook jouw deelname aan een webinar, google hangout of bijdrage aan bepaalde Linkedin groepen zijn al voldoende om jouw aanwezigheid op de markt te bevestigen en relaties met prospects en klanten op te bouwen.

Bij het ramen van de kosten van evenementen horen bijvoorbeeld  registratierechten, marketingmateriaal en promoties en advertentiekosten.

Misschien heb jij nog andere tips voor het bepalen van een succesvol B2B marketing campagne budget. Jouw aanvullingen zijn natuurlijk welkom! Mail ze naar info@webcare4all.nl.

Reacties

reacties


Daniël Maltha is eigenaar en oprichter van Webcare4all. Dagelijks is hij bezig met het ontwerpen en optimaliseren van websites. Daniël heeft ruim 20 jaar ervaring als marketeer en kent dan ook de indicatoren, tools en best practices om richting te geven aan de online strategie. Hij vertaalt deze naar concrete acties op het vlak van o.a. WEBDESIGN, SEO en SEA.

Comments

  1. […] brengt die je voor elk sociaal netwerk hebt geformuleerd. Stel dat je met je LinkedIn account meer Leads wilt genereren, zorg er dan voor dat de content daar ook toe aanzet. Je kunt een content matrix maken waarin je […]

Comments are closed.

Gratis SEO check

pop-up-banner