Tips voor jouw lokale SEO strategie

lokale seo strategie

Tips voor jouw lokale SEO strategie

Als eigenaar van een lokaal bedrijf, wil je natuurlijk bovenaan staan in zoekresultaten van jouw branche. Maar hoe zorg je er voor dat je eruit springt bij de plaatselijke resultaten? Waar moet je op letten? Tijd om aandacht te besteden aan een aantal tips waarmee je je eigen lokale seo strategie kunt opzetten.

Lokale SEO is voor plaatselijke bedrijven

Wanneer je graag hoog wilt eindigen in de lijst met bedrijven die een bepaalde dienst aan bieden dan richt je je waarschijnlijk niet op directe verkoop via je website. Je wilt meer dat mensen jouw website bezoeken zodat ze vervolgens je winkel bezoeken, jouw praktijk, of dat ze je inhuren vanwege jouw specifieke kennis en vaardigheden. In de meeste gevallen zal het contact met je klanten persoonlijk zijn wanneer bezoekers interesse hebben in datgene wat je aanbiedt. Je concurrenten zijn je vakgenoten in dezelfde plaats. Misschien ken je ze ook wel persoonlijk.

Zoekwoorden onderzoek

Welke vragen zullen jouw klanten stellen wanneer ze op zoek zijn naar jouw diensten? Eigenlijk moet je in de huid kruipen van je klanten. Bij een lokale zoektocht zal de query hoogstwaarschijnlijk bestaan uit de plaatsnaam +dienst, bijvoorbeeld “Kapper, Soest”. Zelfs wanneer ze geen plaatsnaam toevoegen zal Google een dergelijke zoekterm meestal herkennen als een zoekterm die een plaatsgebonden karakter heeft. Als ik zoek op “tandarts” in mijn woonplaats, zal ik min of min meer dezelfde resultaten getoond krijgen als  wanneer ik “tandarts,  Vlaardingen” in vul.

Zo’n zoekwoorden onderzoek kan knap lastig zijn. Maar als lokale ondernemer die rechtstreeks contact heeft met zijn of haar klanten, ben je enigszins in het voordeel. Je kunt ze vragen hoe ze je gevonden hebben, wat ze zochten op je website en welke zoektermen ze zouden gebruiken als ze via Google op zoek gingen naar soortgelijke bedrijven. Dergelijke informatie is natuurlijk ontzettend waardevol. Maar ga verder dan je bestaande klanten. Gebruik natuurlijk ook je eigen vindingrijkheid.

Maak lokale koppen

Zorg ervoor dat de snippets van je webpagina die door Google getoond wordt, geoptimaliseerd zijn voor lokale SEO. Hiermee laat je Google zien dat je focust op lokale klanten, maar laat je de zoekers ook zien dat je een lokaal bedrijf bent.

Jouw publiek is op zoek naar een kapper in de buurt, een bakker om de hoek of een timmerman die bij hen thuis een klusje kan opknappen. Ze zullen klikken op die resultaten die het dichtstbij zijn. Dat is het belangrijkste van local search. Zet dus duidelijk in de snippets wat je doet. Zorg ook voor een duidelijke titel van je bericht en van je webpagina’s.

Je kan maar één keer een eerste indruk maken

Als je mensen eenmaal zo ver hebt dat ze klikken op jouw snippet, dan is het uiteraard de bedoeling dat ze even blijven hangen op jouw website. Want als ze snel weer wegklikken (en daardoor je bouncerate stijgt), dan beïnvloedt dat je ranking negatief. Dus zorg voor een goede eerst indruk. Of je nu therapeut, kapper of timmerman bent, je moet in feite jezelf zien te verkopen. Mensen willen weten met wie ze te maken hebben. Een goede geoptimaliseerde foto van je praktijk of bedrijf (en wellicht ook je medewerkers) is essentieel. Ook een goede bedrijfsvideo kan voor goede resultaten zorgen en het verschil maken tussen jouw website en die van je concurrent.

Schrijf over je werk!

Om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen, is het belangrijk goede content te hebben die te maken heeft met jouw bedrijf. Een blog is altijd goed, ook voor je lokale SEO strategie. Schrijf over de dingen waar je verstand van hebt. Ben je een timmerman, dan blog je over je projecten, ben je tandarts, schrijf dan over de meest voorkomende tandproblemen en de oplossingen hiervoor. Schrijf ook over je klanten. Nog beter, geef ze de mogelijkheid een review achter te laten op je website. Maar je zou een verhaal over een tevreden klant ook goed kunnen verwerken in een blog. Plaatselijke evenementen en gebeurtenissen zijn ook prima geschikt voor lokale content strategie.

Bij elke lokale content strategie moet je de inhoud van je blogs afstemmen op je plaatselijke publiek. Uiteraard optimaliseer je je teksten voor de zoektermen die je in je zoekwoorden onderzoek hebt bedacht.

Facebook

Betrek vooral Facebook vooral in je lokale content strategie. Mensen zoeken verbinding over de hele wereld, maar geven toch een voorkeur aan mensen in de directe omgeving. Want het is toch het prettigste om contact te hebben met mensen die je ook in het echte leven tegenkomt. Wanneer je een plaatselijke ondernemer bent, kun je daarvan profijt hebben.

Tip: Er zijn regelmatig workshops te vinden over Facebook voor Bedrijven. Kijk hier eens bijvoorbeeld: Workshop Facebook voor Bedrijven

Houd je lokale publiek op de hoogte van je doen en laten met veel Facebook posts. Wanneer je over je klanten kunt schrijven (wel eerst even toestemming vragen natuurlijk), vergroot dat de kans dat je berichten gedeeld en geliked worden.

Adverteren op Facebook kan ook heel lucratief zijn. Je kunt met Facebook namelijk heel gericht adverteren op een heel specifiek lokaal publiek. Het voordeel hiervan is dat de kosten laag blijven omdat je advertentie maar aan een geselecteerd publiek getoond wordt.

Advies over lokale SEO

Wil je aan de slag met jouw lokale SEO strategie maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Maak dan eens een afspraak. Een adviesgesprek is altijd gratis. En wij zijn er van overtuigd dat we je in een uur tijd de juiste tips en trucs kunnen meegeven om ook van jouw bedrijf een online succes te maken!

Reacties

reacties

Send this to a friend