Je hoort tegenwoordig steeds vaker termen als UI en UX design. Maar waar gaat het nu eigenlijk over? Is er een verschil en zo ja, wat is dat verschil? Wij leggen het je uit! Na het lezen van deze blogpost kun jij ook vertellen wat het verschil is tussen UX en UI.
UX
UX staat voor User Experience, oftewel gebruikerservaring. Dit is het gevoel dat een bezoeker meekrijgt bij het bezoeken van bijvoorbeeld een website of app. Een goede gebruikerservaring geeft de bezoeker een positief gevoel en verliest de wensen van de klant niet uit het oog.
UI
UI is de afkorting voor User Interface. Veel mensen denken dat het werk van een UI designer bestaat uit het visueel aantrekkelijk maken van mockups. Het gaat er niet alleen om hoe alles eruit ziet, maar ook hoe het werkt, waar elementen geplaatst worden en hoe makkelijk een interactie mogelijk is. Het is dus meer dan afbeeldingen, illustraties en tekst stylen.
Het verschil tussen UX en UI
Beide designs zijn essentieel wanneer je een website wilt laten maken. UX en UI designers werken nauw samen, maar de rollen verschillen. UX design bevindt zicht meer op het analytische en technische vlak, UI Design komt in de buurt van wat we grafisch ontwerp noemen, alleen dan voornamelijk online.
Waarom belangrijk?
UX Design is met name de laatste jaren sterk in opkomst. Dit komt met name door de steeds complexer wordende websites.
Het succes van een website valt of staat met de ervaring van de gebruikers van de website. Is de website waardevol? Levert het de informatie op die zij zochten? Bereiken zij hun doel? De focus van UX Design ligt op de gebruikers van een site en hun beleving.
Je wilt namelijk dat een gebruiker bepaalde acties uitvoert en doelen bereikt op een website. De kunst zit hem in het samen komen van functionaliteiten en de emotie van de bezoeker. Zo moet een website niet alleen gemakkelijk werken maar er ook goed uit zien, zodat de beleving goed is.
UX website audit
Wij krijgen vaak de vraag om een website te verbeteren welke er eigenlijk al goed uit ziet. Maar vaak liggen de problemen dieper en zijn ze niet direct zichtbaar. Soms is de website gewoon niet geschikt voor het merk of de naamsbekendheid van de klant. Of werkt de website niet prettig genoeg en moeten mensen teveel handelingen verrichten om iets gedaan te krijgen. En soms werkt een website gewoon helemaal niet.
Dit kun je allemaal niet achterhalen door alleen te kijken. Je moet de website gaan gebruiken, jezelf opdrachten geven en dingen uitproberen. Dan merk je wat er werkelijk aan de hand is. Vaak duurt het ook een tijdje voor je precies kunt aangeven wat er allemaal opnieuw gedaan moet worden. Hieruit is de User Experience (UX) website audit ontstaan.
Sommigen dingen kunnen uiteraard wel gemeten worden als je het hebt over het succes van een website. Bijvoorbeeld: Prestaties op het gebied van SEO, De ranking van de pagina’s in de zoekmachines, de snelheid van de website op diverse apparaten en natuurlijk het verkeer en het gedrag van de bezoekers op de website.
Heb jij ook twijfels over de prestaties van jouw website? Of denk je dat er meer uit jouw website te halen is en heb je het gevoel dat bezoekers afhaken maar je weet niet waar het aan ligt? Neem dan eens contact met ons op. Zeker weten dat onze UX website audit hulp kan bieden.