Leren van andermans (SEO) fouten

seo fouten

Ben jij verantwoordelijk voor de SEO binnen jouw bedrijf?

Ik zal de 6 grootste fouten beschrijven die ik ben tegen gekomen en ook vertellen hoe jij dit kunt voorkomen.

Het meeste leer je van het maken van fouten. Maar nog beter is te leren van andermans fouten. Kijk dus mee naar wat er misging bij anderen. Als je pas bent gestart met SEO maak je gegarandeerd meer fouten dan iemand die al langer mee draait. Het zit best ingewikkeld in elkaar en je hebt echt veel ervaring nodig om er goed in te worden. Soms heb je niet eens in de gaten dat je een fout maakt. Er komt namelijk zoveel bij kijken en er zijn zoveel factoren waar je rekening mee kunt houden om betere resultaten te behalen, dat je er al snel eentje over het hoofd ziet.

Fout 1 – Geen idee hebben wat ze over het hoofd zien

De beste SEO specialisten zijn zich bewust van één waarheid waar niemand onderuit kan: je bent nooit klaar met leren. Je zult merken dat iedere technische discipline constante bijscholing vereist. Waarschijnlijk is dat op het gebied van SEO nog sterker van kracht dan op andere vakgebieden.

Waarom dat zo is? Omdat Google met een algoritme werkt om de pagina’s te ranken maar je er niet van uit kunt gaan dat die altijd hetzelfde zal blijven.

Wat jou bijvoorbeeld in 2014 naar de eerste plaats bracht van de Google ranking, hoeft in 2016 niet hetzelfde resultaat op te leveren.

Wat weet jij van de laatste wijziging van het algoritme dat Google gebruikt? Als je deze vraag niet kunt beantwoorden dan weet je dus niet wat je niet weet…. Oftewel, je hebt geen idee welke informatie je mist. Zorg daarom dat je wèl op de hoogte bent van de laatste veranderingen, ze worden namelijk regelmatig gedocumenteerd.

Verder moet je er ook voor zorgen dat je regelmatig online betrouwbare bronnen bekijkt over hoe je een webpagina succesvol kunt ranken. Let vooral op wat wel en niet werkt in recent gepubliceerde artikelen. Want het kan best zo zijn dat een ranking strategie die 6 maanden geleden zeer populair was, nu al niet meer zo goed werkt.

webdesign, seo, online marketing, website laten maken

Toen ik voor het eerst met SEO startte, las ik zoveel mogelijk blogs van bijvoorbeeld Search Engine Journal, Frankwatching, Google webmaster, MOZ, noem maar op. En toch wist ik nog niet de helft van wat ik nu weet. Het is echt belangrijk dat je jezelf voor ogen houdt dat je echt nog niet alles weet, wanneer je net begint met SEO. Het is helemaal niet erg vragen te stellen op forums, of om tegen een klant te zeggen: Sorry, maar dit moet ik eerst nog grondig uitzoeken en dan kom ik bij u terug. In de meeste gevallen zal de klant dit zelfs waarderen en je erom respecteren.

Fout 2 – Niet direct de vinger leggen op Slechte resultaten

Wanneer de resultaten slecht zijn, dan moet je eerlijk kunnen vertellen aan de klant waarom ze zo slecht zijn. Wanneer het probleem niet bij de strategie ligt maar bijvoorbeeld door een bug op de site of een technisch probleem, dan moet je dit ook duidelijk aangeven. Het heeft geen enkele zin om de hete brei heen te draaien wanneer resultaten uitblijven als het om SEO gaat. Je moet direct kunnen zeggen waar het spaak loopt. Als het niet aan jou ligt, licht dan toe waarom niet. Is het wel jouw fout, dan moet je dit ook toegeven en zorgen dat het voor elkaar komt.

Overigens, als je steeds hetzelfde probeert, maar het werkt niet, dan wordt het tijd om wat anders uit te gaan proberen. Misschien gebruik je een verouderde SEO strategie die allang geen zin meer heeft. Of, en dat is erger, je gebruikt een strategie om de boel te flessen en Google herkent dit als een poging om de algoritme te manipuleren, waardoor je website het risico loopt gestraft te worden.

Je zult bijvoorbeeld zwaar teleurgesteld worden, wanneer je heel veel links hebt van een lage kwaliteit en verwacht dat je daarmee stijgt in de ranking. Waarschijnlijk krijg je een aantal maanden wel een paar hogere scores, maar word je website vervolgens keihard afgestraft.

Kortom: als je geen goede resultaten kunt overleggen, wees dan eerlijk en vertel waarom. Zijn ze slecht omdat je niet de goede SEO strategie gebruikt, dan moet je een leiding gevende inschakelen. Bij het volgende punt zal ik dieper in gaan op de strategie.

Fout 3 – Gebrek aan focus op de belangrijkste items die de Revenue bepalen

Bij SEO, is het verleidelijk om al je inspanningen te richten op ranking pages met “makkelijke” zoektermen, zelfs wanneer dergelijke pagina’s lang niet zoveel bijdragen aan top-line groei als andere pagina’s. Kies niet de weg van de minste weerstand.

Ga als volgt te werk:

  • Focus op zoektermen die genoeg opleveren
  • Verspil geen tijd aan strategieën die niet ter zake doen. Vergeet de kleine technische dingen, dat komt later
  • Maak ieder kwartaal een strategische plan dat een direct verband houdt met de te behalen resultaten (business goals)
  • Goede content en goede links zijn het allerbelangrijkste, vergeet dat nooit (tenminste zolang als de website zelf goed in elkaar steekt en geen mankementen vertoond, wat helaas nog wel veel het geval is). Houd in gedachten dat goede content heel veel kan omvatten: een goede landing page, een goede template voor de categorieën, een goede blog. Je moet ook op de hoogte zijn van je on-page.

Fout 4 – Je te strikt aan de lettertjes van het contract houden

Natuurlijk, je hebt een contract afgesloten met je klant waarin precies staat wat de SEO verantwoordelijkheden in houden. Maar onthoud dit alsjeblieft……

Wanneer je een SEO deal sluit,  is het jouw taak om ervoor te zorgen dat de diensten ook worden geleverd en uitgevoerd. En in het geval het niet de juiste diensten zijn, dan is het jouw taak ze zodanig te veranderen dat het wèl de juiste diensten worden om de SEO te realiseren naar de klant.

Stel bijvoorbeeld dat er in het contract 10 infographics gespecificeerd zijn. Maar wanneer je beter kijkt, zie je dat alle content gejat is door andere, gelijksoortige websites. Dan skip je de infographics en ga je eerst het content probleem oplossen. Hier kan ik aan toevoegen dat ik er zelf geen problemen mee heb om hier en daar extra werk te verrichten als de klant dat nodig heeft. We noemen dit klant remarketing.

Fout 5 – Pas hulp inroepen als het te laat is

Hoewel een goede SEO tijd kost, hoeft het ook weer niet eeuwig te duren. Binnen zes maanden zou er een zichtbaar effect moeten zijn van je inspanningen om de ranking van een website te verbeteren (dit is uiteraard afhankelijk van de pagina en het zoekwoord dat je probeert te ranken) Stel dat je dus na een paar maanden geen enkel resultaat geboekt hebt, dan wordt het waarschijnlijk tijd om de hulp in te roepen van een meer ervaren SEO professional. Zorg er dus voor dat je wekelijks de ranking monitort zodat je kunt zien of er verbetering optreedt. Het hoeft maar een heel kleine opwaartse verandering zijn. En wanneer deze trend je vriend lijkt te zijn, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat je inspanningen vruchten beginnen af te werpen.hulp met seo zoekenAan de andere kant, wanneer de pagina helemaal niet lijkt op te schieten, dan doe je waarschijnlijk iets niet goed. Je zult het werk aan iemand anders uit handen moeten geven. De les is dus dat je continu in de gaten houdt of er iets met de pagina gebeurt waarvan het je taak is die te optimaliseren. Wacht niet te lang met het inschakelen van hulp, want dan kan het al te laat zijn.

Fout 6 – Je er niet bewust van zijn dat een klant voor altijd is

Als een SEO professional weet je, dat er niets waardevoller is dan een klant. Daarom moet je alles op alles zetten om je klanten tevreden te houden.

Ben je niet overtuigd hoe waardevol klanten zijn? Maak dan eens een klein rekensommetje over wat het kost om een klant binnen te halen. Doorgaans kom je erachter dat het goedkoper is iets meer tijd en geld te besteden aan een bestaande klant, om die tevreden te houden, dan om een nieuwe klant te vinden.

Het belangrijkste is dus dat je je klanten zodanig van dienst bent dat deze altijd tevreden met je zijn. Op die manier houd je de klanten die je hebt en win je er waarschijnlijk een paar bij, door mond- op- mond reclame. Ik zal er zelf altijd alles aan doen om er voor te zorgen dat een klant tevreden is. Dat ene beetje extra doen, loont altijd de moeite.

Aan de andere kant van de medaille, mocht je een klant kwijt raken, zorg er dan ook voor dat die niet met een nare smaak in de mond vertrekt. Zorg dat je op goede voet met elkaar blijft staan. Het is namelijk niet ondenkbaar dat je elkaar weer ooit eens tegenkomt in je professionele leven. Het belangrijkste is, zelfs als er iets fout gaat, en de relatie strandt, je nog steeds je best doet om de zaken zo goed mogelijk af te handelen. Je komt elkaar vast nog eens tegen.

Kortom:

Wanneer je net begint met SEO, dan is het niet gek dat je fouten maakt. Maar, je hoeft in ieder geval niet de fouten te maken die ik zojuist heb beschreven.

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h