Veelgemaakte SEO fouten en hoe je ze kunt voorkomen

Veelgemaakte SEO fouten

Veelgemaakte SEO fouten en hoe je ze kunt voorkomen

Als SEO specialist kom ik regelmatig SEO bloopers tegen. Natuurlijk wil je graag weten welke dat zijn en hoe jij ze kan vermijden. Dat zal ik nu gaan uitleggen. Onthoud daarbij dat SEO niet alleen gaat over technische hoogstandjes, maar ook over content en de gebruiksvriendelijkheid van je website. De tips hierna gaan over al die aspecten waar je als eigenaar van je website gemakkelijk mee de mist in kan gaan.

De verkeerde zoektermen gebruiken om pagina’s te optimaliseren

Heel vaak zie ik mensen energie stoppen in SEO met de verkeerde keywords. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin als kleine zelfstandige je pagina te optimaliseren voor “advocaat”, want dan is de landelijke concurrentie wel heel erg groot. Je moet op zijn minst een locatie toevoegen. Hiermee maak je je keyword meer longtail, zoals dat genoemd wordt. Bijvoorbeeld “advocaat Den Haag”.

Hoe langer en specifieker je zoekterm is, hoe hoger je kans is om met die zoekterm hoog in de zoekresultaten te verschijnen (ranken). Dat betekent uiteraard dat het zoekvolume afneemt, maar je kan dit compenseren door meerdere pagina’s te optimaliseren voor verschillende long tail zoektermen. Bijvoorbeeld “advocaat huurrecht Den Haag”

Uiteindelijk zal je website op deze manier in zijn totaliteit meer bezoekers (traffic) krijgen dan het ooit zou krijgen wanneer je uitsluitend optimaliseert voor een zoekterm waarmee je nooit op nummer 1 in de zoekresultaten komt.

Vergeten dat snelheid belangrijk is.

De is superbelangrijk voor Google. Hoe sneller je pagina geladen wordt,  hoe hoger je pagina in de zoekresultaten komt. Je kunt met Google Page Speed Insights zelf checken of er dingen zijn die je zou kunnen veranderen om de snelheid van een bepaalde pagina te verhogen.

Vaak kun je al veel winst behalen met het verkleinen van je afbeeldingen. Websites gebruiken regelmatig veel te grote bestanden, waardoor het lang duurt om ze te laden. Wanneer je met WordPress werkt, kun je een plugin installeren die de afbeeldingen resized.

Een ander tip is het aanzetten van browser caching en gzip compression. Dit zorgt er voor dat je hele website sneller wordt. De eerste zorgt ervoor dat je website sneller laadt bij terugkerende bezoekers en de tweede comprimeert statische bestanden, waardoor ze sneller laden in je browser.

Wanneer je gebruik maakt van WordPress, check dan ook eens je geactiveerde plugins. Plugins die je niet gebruikt kun je beter verwijderen. Soms kun je meerdere plugins vervangen door één plugin die meerdere functies combineert. Ook hier geldt zeer zeker; minder is meer. Hoe minder plugins, hoe sneller je WordPress installatie geladen wordt.

 

Er niet in slagen mensen te verleiden je website te bezoeken

Besteed aandacht aan de metadata. Metatitels en metadescriptions is wat de zoeker ziet verschijnen in de zoekresultaten (SERP’S). Het omvat de titel van de pagina en de metadescription. De paginatitel is nog steeds één van de belangrijkste ranking factoren, dus let er op de paginatitel de zoekterm bevat en de juiste lengte heeft. Het huidige maximum ligt op 400- 600 pixels, wat overeenkomt met ca. 45-50  tekens. Wanneer je titel te lang is, kort Google je titel gewoon af. Dat wil je je potentiele bezoekers toch niet aandoen?

De meta description is op zich geen ranking factor, maar heeft wel invloed op een andere belangrijke ranking factor: de CTR (click through rate). De CTR zegt iets over de kans dat (be)zoekers ook daadwerkelijk naar je website gaan door te klikken op de metadata va jouw website in de zoekresultaten. Gebruik in je metadescriptie dus goede, bondige tekst over wat de bezoeker kan verwachten van de website pagina. Hoe groter die kans, hoe meer bezoekers je pagina zal trekken.

Onvoldoende aandacht besteden aan goede content

Het is al heel vaak gezegd dat goede content belangrijk is, toch kom ik nog heel veel websites tegen waarbij de content nogal magertjes is. Let er op dat elke pagina op zijn minst 300 woorden aan tekst heeft. Je kunt toch niet van Google verwachten dat deze je als expert ziet op een bepaald terrein of onderwerp, wanneer je er maar twee zinnen aan besteedt. Voor Google is dat een teken dat jouw pagina waarschijnlijk niet de beste match is voor de gevraagde zoekterm.

Onthoud ook dat Google NIET je publiek is. Je schrijft voor echte bezoekers. Google’s missie is wereldwijd informatie te ordenen om de beste antwoorden te kunnen geven op ingevoerde zoektermen en vragen. Daarom is het maken van goede content heel erg relevant voor de ranking.

Goede content betekent ook unieke content. Ga dus niet content overnemen van andere sites. En de tekst volstouwen met keywords is ook niet echt de bedoeling. Je tekst moet makkelijk leesbaar zijn. Een grote zoekwoorden dichtheid draagt daar zeker niet aan bij.

Ontbreken van een Call tot Action button

Bezoekers die je website bezoeken, moet je daar ook zien te houden. Je wilt toch niet dat ze direct terug klikken naar Google als ze eenmaal iets gelezen hebben op jouw site? Zorg er daarom voor dat je je bezoekers aanmoedigt verder op je website rond te kijken. De beste manier is het gebruiken van Call to Action, meestal een knop die je bezoeker uitnodigt iets te gaan doen. Bijvoorbeeld een “koop” button of een “schrijf je in “ button voor een nieuwsbrief.

Zorg ervoor dat elke pagina slechts één CTA knop heeft, zodat het doel van de pagina duidelijk is. Meerdere buttons zijn verwarrend  en leiden de bezoeker maar af van waar je hem wilt hebben. Denk dus goed na over wat het doel is van elke pagina. Let er ook op dat de CTA button goed opvalt zodat bezoekers er niet over heen kunnen kijken (of erger, er naar zoeken moeten). Je mag best een ander kleurtje gebruiken!

Niet vooruit denken: de toekomst is mobiel

“Mobile indexing first”. Vanaf het moment dat Google aankondigde dat volgend jaar de mobiele versie bepalend is voor de score in de zoekresultaten, had je je al bezig moeten houden met het aanpassen van je website om daar op in te kunnen spelen. Want het betekent dat Google de mobiele versie van je website gebruikt om te bepalen hoe hoog je eindigt in de zoekresultaten. Dan kan de desktop versie nog zo briljant zijn, wanneer de mobiel versie van je website niet responsive is, dan zul je heel wat werk hebben wil je een terugval in de ranking voorkomen.

mobile-first-design
Mobiele versie straks bepalend voor de score in de zoekresultaten.

 

Je kunt je website eenvoudig testen met de Google’s mobiel vriendelijkheid test. Het geeft een indicatie over hoe geschikt Google jouw website vindt voor gebruik op mobiele toestellen. Maar laat het daar vooral niet bij. Bekijk je website eens op je mobiele telefoon en kijk of alle pagina’s het even goed doen en of knoppen doen waarvoor ze ontworpen zijn. Klik ook op links en afbeeldingen en kijk of alles naar behoren werkt. Kun je überhaupt een aankoop doen op je website wanneer je gebruik maakt van je mobiel? Je zal waarschijnlijk zien dat er letterlijk nog wel wat werk aan de winkel is.

In het kort

Als SEO specialist heb ik heel wat websites dezelfde fouten zien maken. Leer van degene die ik hierboven heb opgenoemd en focus op snelheid, schrijf goede content en optimaliseer voor de juiste zoektermen. Wanneer je je ervan verzekerd hebt dat mensen je pagina willen bezoeken, zorg dan ook voor “call to action” buttons en vergewis je ervan dat de mobiele versie van je website tip top in orde is. Heb je dat allemaal voor elkaar dan ben je al een heel eind op weg naar een SEO geoptimaliseerde website. En niet alleen technisch, maar in zijn totaliteit.

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h