Google Tag Manager instellen

Met Google Tag Manager kun je zelf codes toevoegen aan je website of mobiele app. In dit artikel leg ik je uit hoe je Google Tag Manager op je site implementeert en hoe het instellen werkt.

Google Tag Manager account maken en code plaatsen

Als je codes zoals de Google Analytics trackingcode, de Facebook Pixel of marketing automation codes in je website wilt plaatsen heb je vaak je webbouwer nodig. Met Google Tag Manager kun je dit voortaan zelf. Maar je hebt nog wel één keer je webbouwer nodig om de code van Google Tag Manager in je site te laten plaatsen.

Met een Google account kun je een Google Tag Manager account aanmaken. Je kunt meerdere accounts aanmaken onder één e-mailadres. Handig voor wanneer je meerdere websites of apps beheert.

Account aanmaken

Stap 1: Accountnaam invullen

Stap 2: Containernaam invullen

Stap 3: Selecteer waar de container voor wordt gebruikt

Stap 4: Code van de Google Tag Manager op je website (laten) plaatsen

Controleren of de Tag Manager in je website staat

Als je wil controleren of je de Google Tag Manager juist in je website hebt geplaatst kun je in de broncode van je website kijken. Maar nog gemakkelijker is om hiervoor deze tool te gebruiken. Daarmee kun je zien of de code in de website staat en of er al codes zoals de Google Analytics code aan zijn toegevoegd.

Google Analytics tracking code toevoegen

Een van de belangrijkste codes die je aan je website wil toevoegen is de Google Analytics tracking code. Deze code zorgt ervoor dat jij in je Google Analytics account kunt zien hoeveel mensen je website bezoeken, hoeveel pagina’s ze bekijken, hoelang ze op je site zijn en nog veel meer interessante informatie.

Stap 1. Klik op ‘Een nieuwe tag toevoegen’

Stap 2. Geef je tag een naam

Stap 3. Kies als tag type Google Analytics

Stap 4. Vul je tracking-ID in. Die vind je in je Google Analytics account > Beheer > Trackinginfo (onder Property) > Trackingcode

Stap 5. Kies als trigger ‘Alle Pages’

Stap 6. Sla je tag op

Stap 7. Publiceer je aanpassingen

 

Nog veel meer mogelijkheden

De mogelijkheden van Google Tag Manager zijn haast oneindig. Zo kun je ook gebeurtenissen bijhouden in Google Analytics. Een paar voorbeelden van gebeurtenissen (ofwel events) zijn: klikken uitgaande links, klikken op mail-to links en klikken op buttons.