Wat zijn Snippets?

Een snippet is een klein stukje tekst dat verschijnt als u een zoekopdracht heeft ingevoerd in een zoekmachine. De relevante links tonen de titel van de pagina maar dus ook een omschrijving.

Nu worden snippets ook vaak gebruikt om websites te maken, je haalt dan wat snippets op om een pagina te vullen en klaar ben je. Met betrekking tot SEO bedoelen wij met een snippet dus het stukje tekst dat bijvoorbeeld Google laat zien zodat u meer inzicht krijgt in waar een website over gaat.

wat zijn snippets google
Rich Snippets in Google, iedereen heeft ze wel eens gezien, maar wat zijn het precies? Het zijn toevoegingen aan de standaard resultaten (een titel, URL en omschrijving) die zorgen voor een verrijkte zoekresultatenpagina. Een standaard zoekresultaat ziet er als volgt uit.

Invloed op wat Google als snippet laat zien?

Het antwoord hierop is als met alles wat met SEO te maken heeft: ja en nee. Als je goed onderzoek doet leer je de gedragingen van Google beter begrijpen en toepassen maar zodra het algoritme wijzigt kan ook het snippet verdwijnen om plaats te maken voor een ander stukje tekst.
Google laat soms echter een stukje tekst zien dat in die vorm totaal niet op uw website te vinden is, zelfs niet in de broncode. Dat komt omdat, wij memoreerden dat al eerder, Google niet alles zelf indexeert maar vaak gebruik maakt van de index van anderen zoals DMOZ.
Wat u daar opgeeft als omschrijving (description) kan bij Google als snippet verschijnen.

Links in snippets

Door een krachtige omschrijving te maken van uw pagina en deze te voorzien van een link en vervolgens deze omschrijving te gebruiken bij bijvoorbeeld uw aanmelding in DMOZ kan het zijn dat deze verschijnt in Google met een directe link naar een deel van uw pagina of website.
Hierdoor surft uw doelgroep nog sneller naar een voor hen relevant deel van uw site met een grote kans op succes voor u. Immers, als een bezoeker snel zijn vraag of het antwoord daarop in een website aantreft is de kans dat hij klant wordt vele malen groter dan wanneer de aangeboden informatie niet snel (genoeg) tot de kern komt.