Het gebruiken van long tail keywords

uitleg long tail keywords

Het gebruik van Long tail keywords

Eigenlijk is er niet zoveel bekend over long tail keywords. Veel online marketeers vragen zich af waarom ze tijd zouden besteden aan long tail keywords waar weinig zoekverkeer op is. Waarom zou je moeite doen voor iets dat waarschijnlijk  niets oplevert. En stel dat je ze wel wilt gebruiken, welke kies je dan?

Er zijn waarschijnlijk wel 100 tot duizend long tail termen te vinden, maar welke zijn de beste? Misschien vraag je jezelf wel af of long tail termen überhaupt nog zin hebben in deze tijden waarbij een steeds grotere rol speelt binnen SEO.

In deze blogpost zal ik je er ervan proberen te overtuigen dat long tail keywords wel degelijk zinvol zijn voor het zoekverkeer op je website. Je krijgt er namelijk zeer gerichte zoekers mee op je website. Ik zal je ook laten zien hoe je research kunt doen naar de long tail keywords en hoe je je pagina’s hiervoor kunt optimaliseren. Maar eerst zal ik vertellen wat een long tail keyword eigenlijk is.

 

Wat is een long-tail zoekterm?

Er zijn verschillende (en zelfs uiteenlopende) definities te vinden op het web. De meest treffende vind ik persoonlijk deze:

Long tail keywords zijn speciale zoekvragen met een laag zoekvolume, die precies aangeven waarna iemand op zoek is. Omdat ze zo specifiek zijn, bestaan ze meestal uit drie of meer woorden.

Wanneer je naar een lijst met zoekwoorden kijkt, kun je op deze manier meteen zien welke al long tails zijn. Door je namelijk af te vragen welke keywords maar voor één bepaalde uitleg of antwoord vatbaar zijn. Om dit even te oefenen, volgt nu een lijstje.

 

long tail keywords
Overzicht van een aantal long tail keywords

 

  1. is duidelijk- de gebruiker zoekt een overzicht van de belangrijkste SEO trends in 2017. Een prima long tail voor een blog post, maar hij zou zelfs nog specifieker mogen.
  2. is niet specifiek genoeg. Wil de gebruiker weten wat powersuite cloud is of hoe het werkt? Of willen ze een account aanmaken? Dit is duidelijk geen long tail zoekterm omdat we niet zeker weten wat de gebruiker zoekt.
  3. is een prima long tail. Ik kan zo raden dat de gebruiker de tool zoekt waarmee hij pdf files kan genereren. Deze moeten we dus onthouden;).
  4. zal de gebruiker op zoek zijn naar een uitleg van wat “Google local pack” inhoudt. Een goede long tail term (en een mooie gelegenheid om aan deze gebruiker een product of dienst te verkopen).
  5. is een typische long tail. Iemand probeert de PDF versie van een boek te downloaden.
  6. is geen long-tail zoekterm en knap verwarrend. Eigenlijk kunnen ze naar van alles op zoek zijn.

Voordat we verder gaan met onderzoek naar onze eigen long tail keywords wil ik eerst nog even iets kwijt over de kansen. Want wat levert het op?

Geweldige SEO kansen!

Long tails omvatten een groot gedeelte van je zoekverkeer. Namelijk 70%. Als je de lijst van zoekwoorden doorbladert waarop jouw website gevonden wordt, zul je al snel zien dat de meeste long tail keywords zijn. En waarschijnlijk NIET de keywords die je gebruikt hebt om je pagina’s te optimaliseren. Tel je de clicks hiervan op dan zul je moeten toegeven dat ze meer zoekverkeer genereren dan de meer algemene keywords. Ik wil nogmaals benadrukken dat het nota bene om keywords gaat waar je eigenlijk helemaal niets voor gedaan hebt. Stel je voor wat er gebeurt als je je pagina’s gaat optimaliseren voor deze long tail terms

Long tail keywords zijn ook eenvoudig om mee te scoren. Want per definitie is er weinig vraag naar long-tail keywords en weinig concurrentie. Omdat long tail keywords zo specifiek zijn, is hun conversie potentieel hoog.

Gebruik de suggesties van Google

Zoekmachines helpen de gebruikers vaak met de functie auto-aanvullen. Zo doet bijvoorbeeld Google suggesties. Google hanteert twee manieren. Zodra je begint te typen in de zoekbalk, stelt Google mogelijke long tail keywords voor.

 

long-tail-keywords-zoeken
De auto-aanvulling van de zoekmachine Google.

 

Ook als je al een zoekopdracht hebt ingegeven, geeft Google suggesties. Kijk maar eens onderaan de eerste pagina van de zoekresultaten, hier vind je gerelateerde zoekopdrachten. Dit is niet enkel een handige tool voor de gebruikers, ook jij kan hier nuttig gebruik van maken.

 

long-tail-keywords-gebruiken
Gerelateerde zoekopdrachten

 

De suggesties die Google geeft, zijn zaken die de gebruikers ook regelmatig zoeken. Deze long tail keywords kan je dus maar het beste opnemen in je SEO of SEA-campagne. Probeer het eens!

Reacties

reacties

Send this to a friend