Wijzigen taal/locatie
NEDERLANDS | ENGLISH
Telefoon: 010 210 47 49
Kantoortijden: 09:00 - 18:00
Sales: info@webcare4all.nl
Support: support@webcare4all.nl

Waarom je zelf nooit backlinks moet plaatsen

Backlinks seo

Hoe meer bedrijven ik help met hun online marketing activiteiten en zoekmachine optimalisatie, hoe meer vragen ik krijg over het plaatsen van backlinks. “Moet ik geen backlinks gaan plaatsen?”, vraagt men dan.

Als ik  vraag waarom ze dat willen, zeggen ze dat ze “er wel eens van gehoord hebben, en dat ‘iedereen’ dat doet”.

Gek genoeg denken veel mensen dus dat het plaatsen van backlinks nodig is om hoger in Google te komen. Terwijl dat helemaal niet zo is!

In deze blogpost zal ik je vertellen waarom je nooit zelf backlinks moet gaan plaatsen.

Let op! Backlinks plaatsen is heel wat anders dan linkbuilding!

Wat zijn backlinks?

Voor degene die niet precies weten wat backlinks zijn, zal ik het eerst uitleggen. Backlinks zijn verwijzingen van een willekeurige website, naar jouw website.

Op een willekeurige website staat een linkje naar jouw website. In de beginjaren van Google was het zo dat als een website bijvoorbeeld 100 links (dus backlinks) naar een website had, en de concurrent had er 50, dat dan de website van 100 backlinks hoger in Google kwam.

Een backlink is dus niks anders dan een linkje van een website, naar jouw website.

Natuurlijk zit er ook nog verschil in backlinks. Zo zijn links die op een grote, bekende site staan belangrijker dan links die op  kleine websites staan.

Waarom nooit zelf backlinks plaatsen

Toen bekend werd dat backlinks een belangrijke factor zijn voor Google in het ranken van websites, gingen veel webdesigners hier misbruik van maken. Online marketing bureaus gingen zelf backlinks plaatsen en gingen deze links dus ‘manipuleren’. Natuurlijk kreeg  men dit bij Googlet snel genoeg door.

Google’s zoekmachine is slim en de algoritmes zien of een backlink zelf is geplaatst, of dat het een organische backlink is. Met een organische backlink bedoelen we een link die ‘echt’ verkregen is. Je website of artikel is zo waardevol of leuk, dat een website  hier een linkje naar maakt.

goede content schrijven voor seo

Waardevolle content bieden

Je website en je artikelen moeten zo waardevol zijn dat mensen er wat aan gaan hebben. Als mensen jouw website of blog goed vinden en er door geholpen worden, gaan mensen vanzelf naar jouw website verwijzen.

Hierdoor hoef je dus zelf  geen backlinks te maken, omdat andere dit (gratis) voor jou gaan doen.

Nogmaals, Google’s algoritme is slim genoeg om te zien of jij zelf een backlink hebt gemaakt en zal je daar voor een penalty geven. Google wil dat hun zoekmachines de beste resultaten laat zien, en dat kan alleen maar door de meest waardevolle websites te tonen. Wanneer jij de zoekmachines manipuleert met eigen gemaakte backlinks, zal Google daar niet blij mee zijn en zal je juist het tegenovergestelde bereiken.

Concentreer je daarom niet op het maken van backlinks, maar liever op het maken van goede, unieke content.

De zoekmachines geven geven backlink steeds minder waarde, en verwacht wordt dat backlinks steeds minder belangrijk gaan worden. Google gaat zich steeds meer focussen op goede artikelen, bloggen en social media. Aan de slag dus!

Toch backlinks plaatsen?

Voor sommige websites ben ik aan de slag gegaan met de SEO Tool van delinkbuilder.nl, en heb daar best wat resultaat mee geboekt. Door artikelen op ‘artikel websites’ te plaatsen, kun je jouw backlinks in de tekst verwerken. Wanneer je goede artikelen plaatst (LET OP! Delen en niet dubbel plaatsen!) kun je zo behoorlijk hoog in Google komen

Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en ervaringen en hoor het graag van je in de reacties hieronder!

Reacties

reacties


Daniël Maltha is eigenaar en oprichter van Webcare4all. Dagelijks is hij bezig met het ontwerpen en optimaliseren van websites. Daniël heeft ruim 20 jaar ervaring als marketeer en kent dan ook de indicatoren, tools en best practices om richting te geven aan de online strategie. Hij vertaalt deze naar concrete acties op het vlak van o.a. WEBDESIGN, SEO en SEA.